18.06.2010 - 30.06.2010

Uwaga Morświn! Arszyn Amplificador 5 - instalacja bluetooth

Projekt odbywa się w ramach organizowanego przez Nadbałtyckie Centrum Kultury 6. Festiwalu Kultur Świata "Okno na Świat"

Zainstalowany w budynku Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku nadajnik komunikacji bezprzewodowej bluetooth, umożliwi osobom znajdującym się w jego zasięgu łączenie się z nim za pomocą telefonu komórkowego. Po aktywowaniu w telefonie protokołu bluetooth nadajnik wysyła do każdego odnalezionego aparatu wiadomość zapraszającą do pobierania plików dźwiękowych.

Krótkie formy akustyczne, czyli nagrania syntetycznej reprezentacji dźwięków wydawanych przez morświny, przerodzą się podczas projektu Amplificador 5 w dzwonki do telefonów komórkowych. Będą one rozpowszechniane w formacie mp3. Krótkie dynamicznie zmienne zdarzenia dźwiękowe jakim są tzw. "click-trains" generowane podczas echolokacji przez morświny doskonale spełniają funkcję wypełniających ostatnimi czasy obficie audiosferę sygnałów telefonów komórkowych.

Aby pozostać w zgodzie z prawdą biologiczną należy jednak pamiętać, że nie będą to prawdziwe dźwięki morświnów, ale ich syntetyczna reprezentacja, pewien akustyczny fantom, odpowiednik rzeczywistości, której nie można usłyszeć. Podczas echolokacji morświny operują częstotliwościami spoza zakresu słyszalności ludzkiego ucha.

Oprogramowanie służące do odczytu i analizy danych akustycznych gromadzonych przez naukowców posiada pewną uboczną funkcję. Chodzi o syntezator dźwięku, który na podstawie danych tworzy syntetyczne zdarzenia dźwiękowe, symulując w sposób słyszalny dla ucha ludzkiego, dźwięki wydawane przez morświny. Z punktu widzenia projektu badawczego jest to funkcja poboczna i często zupełnie nieużywana, z punktu widzenia artysty zajmującego się dźwiękiem ciekawa czy wręcz kluczowa. Dzięki uprzejmości Stacji Morskiej w Helu, zaistniała możliwość wykorzystania tych syntetycznych nagrań na polu działań artystycznych. Stacja Morska udostępniła nagrania zsyntetyzowanych "click-trains" z różnych okresów pracy wykrywaczy morświnów. Zaznaczyć należy, że rejestracja pojawienia się morświna to sytuacja niezmiernie rzadka. Wiele osób zajmujących się morświnami profesjonalnie nigdy nie widziało żywego morświna. Morświn to zwierzę bardzo wrażliwe i płochliwe, unikające kontaktów z człowiekiem. Najważniejszym wydarzeniem w ramach projektu Amplificador 5 będzie performance zrealizowany tylko przy pomocy telefonów komórkowych zaopatrzonych w wyżej opisane dźwięki.

Zaproszona do prac przygotowawczych i warsztatowych grupa wykonawców wyposaży swoje telefony w przygotowany specjalnie zestaw dzwonków telefonicznych. Rolą wykonawców będzie odpowiednie wyeksponowanie telefonów, tak aby dźwięki dobiegające z nich były dobrze słyszalne. Wykonawcy używając kreatywnie swojego telefonu, stworzą rodzaj improwizowanej kompozycji w przestrzeni publicznej miasta. Powstanie ingerująca w atmosferę miejską, dynamiczna struktura elektroakustyczna. Syntetyczne dźwięki generowane na podstawie cyfrowych danych, zarejestrowanych w toni Bałtyku, płynące z telefonów komórkowych, staną się metaforą istnienia innego, fascynującego, lecz
obcego świata zwierząt. W tym przypadku świata, w którym głównym medium jest precyzyjnie wykorzystywany dźwięk. Mam również nadzieję, że dźwięki te pozostając w telefonach używane będą na co dzień jako niezwykłe dzwonki telefoniczne.

Aby cała sytuacja warsztatowa została należycie odebrana przez publiczność i uczestników, ważnym elementem całego wydarzenia będzie wykład i prezentacja na temat morświnów oraz metod ich ochrony.

Krzysztof Topolski aka Arszyn
Elektroakustyczny improwizator, autor soundartowych projektów, perkusista. Był stypendystą Museums Quartier w Wiedniu, oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W roku 2009 wraz z Mariuszem Warasem stworzył instalację Fabryka w CSW "Znaki Czasu" w Toruniu, a także prezentował utwór Folk Science jako część projektu
Pandemonium w AC Institute [Direct Chapel] w Nowym Yorku. W roku 2010 nakładem wytwórni Lado ABC ukazała się płyta p.t. ŚĘ nagrana w duecie z warszawskim saksofonistą Tomaszem Dudą.
W jego pracy kluczowe pojęcia to noise i soundscape. Interesują go poszukiwania w sferze perkusji oraz live electronic, muzyka improwizowana i elektroakustyczna, komponuje przy użyciu komputera, tworzy instalacje dźwiękowe i interaktywne. Organizuje prezentacje i wykłady poświęcone muzyce współczesnej i sztuce dźwięku oraz prowadzi warsztaty.