19.07.2015 - 30.08.2015

"Haiti – Królestwo malarstwa naiwnego" - WYSTAWA

"Haiti – Królestwo malarstwa naiwnego" - wystawa obrazów i rzeżb w metalu utalentowanych haitańskich artystów

Co sprawia że haitańska sztuka naiwna znana jest na całym świecie a jej przykłady znajdują się w muzeach Stanów Zjednoczonych, Europy i Azji?
Znany francuski humanista Andre Malraux stwierdził, że "jest to jedyne w swoim rodzaju malarstwo magiczne XX wieku".

W obrazach naiwistów miesza się świat demonów i ludzi, rytuały voodoo przenikają się z chrześcijańską liturgią , i nie brak w nich wątków z życia codziennego, scen z targu, ulicy, pracy w polu ,czy uśmiechniętych kobiet.

„Nie malujcie tak jak my, lecz malujcie jak chcecie” Oto dewiza malarzy haitańskich, dlatego bez kompleksów przyswajają oni wszelkiego rodzaju prądy i kierunki sztuki. Obrazy od najbardziej naiwnych do najbardziej wymyślnych zachwycają bogactwem formy i kolorów, oddają niepowtarzalną atmosferę.

Rozkwit sztuki haitańskiej rozpoczyna się w latach 40 XX wieku , w Port-au-Prince ,stolicy kraju, powstaje Centrum Sztuki mające za zadanie kształcenie artystów z elity mieszczańskiej. Jednocześnie z nimi tworzą niepiśmienni chłopi, murarze, stolarze ,odkrywani i wspomagani przez zagranicznych intelektualistów. Amerykański akwarelista, członek projektu edukacyjnego, Witt Petters, podczas podróży po Haiti zauważa olśniewające kolorami koguty namalowane na drzwiach pewnego baru w St Marc, ich autorem jest Hector Hyppolite, malarz pokojowy, samouk. Innym jego odkryciem są zauważone na cmentarzu, krzyże wykute w żelazie. Genialnym kowalem okazuje się Georges Liautaud, rzemieślnik, naprawiający pompy wodne. Petters zachęca go do wykorzystania talentu. Rozpoczyna się wspaniała przygoda z rzeźbami wyciętymi z „droum” –zużytych 200 litrowych beczek na benzynę.

Globalne zainteresowanie handlowe haitańską sztuka naiwną powoduje pojawienie się przemysłu rzemieślniczego, przez co sztuka traci swój pierwotny niepowtarzalny urok, cnotę naiwności. Jednakże obfitość artystów (w samej stolicy tworzy ich ponad 1500) sprawia, że pośród wytworów komercyjnych znaleźć można wiele przykładów sztuki żywej i autentycznej.

Z kolekcji Joanny Lambert i Gerarda Harrisa przedstawiamy obrazy i rzeźbę w metalu, utalentowanych artystów takich jak: Saint Jean Saint Juste, Paul Lionel „Onel”, Jean Exavier, Herve Montreuil, Vixamar, Jonas Reginald, Jerome Kader, Serge Jolimeau, Paul Montes, Junior Garnier, Herold Vielle.

WERNISAŻ WYSTAWY: 19 lipca 2015, godz. 18.00
WYSTAWA CZYNNA
codziennie do 30.08.2015 w godz. 10.00 - 18.00