06.11.2016 - 17.11.2016

II Festiwal Muzyki Współczesnej "Nowe Fale"

"Układając program II Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowe Fale” mieliśmy przede wszystkim na względzie ukazanie bieżących prac polskich kompozytorów reprezentujących różne pokolenia i środowiska. Dlatego ponownie położyliśmy nacisk na zamieszczenie w programie festiwalu premierowych wykonań utworów rodzimych twórców, jak również dzieł znanych już publiczności innych ośrodków, lecz jeszcze nie granych w Gdańsku. Z muzyki zagranicznej wybraliśmy propozycje kolegów z Niemiec, Skandynawii i Ukrainy. Z wyjątkiem koncertu ukraińskiego, który stanowi przekrój dorobku tamtejszej muzyki XX i XXI wieku, uwzględniający w dużej mierze dzieła twórców narodowej szkoły ukraińskiej (Barwinski, Latoszynski, Łysenko i in.), propozycje te pochodzą głównie z XXI wieku, lecz reprezentują panoramę zjawisk, którym przypisuje się pierwszorzędne znaczenie w twórczości muzycznej ostatnich kilku dekad.
 

Są to przede wszystkim rozmaite postacie dialogu z tradycją: odkrywanie na nowo dawnych (albo dopiero co przebrzmiałych) gatunków i stylistyk, a także rozszerzanie granic twórczości poprzez sięganie po inspiracje jazzowe, etniczne, czy płynące z pop-kultury. Na określenie tych zjawisk – typowych zresztą nie tylko dla nowej muzyki, ale także literatury i sztuk plastycznych – stosuje się pojemny termin „intertekstualizm”. Jak go rozumieć? I czy słuszne jest utożsamianie technik intertekstualnych stosowanych w literaturze i muzyce? Tej problematyce będzie poświęcona towarzysząca naszemu festiwalowi konferencja naukowa przygotowana przez Instytut Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku, na którą zostali zaproszeni czołowi polscy muzykolodzy i kulturoznawcy.
 

Najnowsza muzyka, nawet akademicka, pragnie być znowu prosta, komunikatywna i w pewien sposób „ładna”. Służy temu między innymi powrót do prymatu melodii i harmonii, albo wręcz restytuowanie tradycyjnej tonalności.

Z drugiej strony, powiększa się grono kompozytorów, którzy improwizują, szokują elektroniką i „dziwnym” instrumentarium, pragną zaproponować słuchaczowi mocne przeżycia, a nawet obiecują wprowadzenie w trans. Są i tacy, którym bliska jest idea łączenia sztuk czy też wpisywania muzyki w porządek grafiki czy architektury. I oczywiście ci, którzy, nie bojąc się oskarżeń o epigonizm, sympatyzują z XX-wieczną awangardą. Czy da się coś z tego polubić?
 

Proszę się przekonać, przychodząc na festiwalowe koncerty i imprezy towarzyszące. Serdecznie zapraszamy!"
 

Organizatorzy

PROGRAM FESTIWALU:
 

niedziela, 06.11.2016,  godz. 19:30 | Centrum św. Jana
⦁ Koncert INAUGURACYJNY ⦁ 

Wykonawcy:

Chór Kameralny „441 Hz”
Anna Wilczewska – dyrygent

Program:

Gabriel Jackson
Salus aeterna (2002)

Eric Whitacre
Oculi omnium (2010)

Sławomir Kaczorowski
Otcze nasz (2007)

Andrzej Dziadek
Lacrimosa (2016)*

Randall Stroope
The Conversion of Saul

Sven Helbig
I Eat the Sun and Drink the Rain (2014-2015)

Krzysztof Olczak
Varietas in unitate (2015)*

Arne Mellnäs
Bossa Buffa (2004)

Jan Sandström
Biegga luohte (1998)

Jaakko Mäntyjärvi
Pseudo-Yoik (1994)

 

wtorek, 08.11.2016, godz. 18:00 | Sala Kameralna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej
⦁ II Gdański Koncert Prawykonań ⦁

Wykonawcy: 

Karolina Piątkowska-Nowicka – skrzypce
Orkiestra Sinfonietta Pomerania
Tadeusz Dixa – dyrygent

Program:

Sławomir Zamuszko
Sinfonietta (2016)*

Tadeusz Dixa
Ballada na skrzypce i orkiestrę kameralną (2016)*

Andrzej Dziadek
Sinfonietta nr 2 (2016)*

 

środa, 09.11.2016, godz. 18:00 | Ratusz Staromiejski w Gdańsku, Sala Mieszczańska
⦁ Koncert kameralny ⦁

Wykonawcy:

Trio Sopot:
Elżbieta Rosińska – akordeon
Małgorzata Skorupa – skrzypce
Anna Sawicka – wiolonczela

Program:

Kamil Cieślik
Trio akordeonowe nr 1 (2016)

Łukasz Woś
Dedykacja

Heikki Valpola
Ludes na skrzypce, wiolonczelę i akordeon (1988)

Jerzy Mądrawski
Album polski (2015) – cz. II Kujawiak, cz. III Obertas

Matti Murto
Divertimento (1989)

Krzysztof Olczak
MEA na skrzypce, wiolonczelę i akordeon (2016)*

 

czwartek, 10. 11.2016, godz. 18:00 | Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Gdańsku
⦁ Koncert orkiestrowy ⦁ (impreza towarzysząca)

Wykonawcy:

Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Gdańsku,
Andrzej Kacprzak – koncertmistrz

Program:

Grażyna Bacewicz
Koncert na orkiestrę smyczkową (1950)

Jakub Nikiel
Sinfonietta (2016)*

Mikołaj Górecki
Divertimento (2009)

 

sobota, 12.11.2016, godz. 18:00 | Ratusz Staromiejski w Gdańsku, Sala Mieszczańska
⦁ Koncert kameralny ⦁

Wykonawcy:

Andrzej Kacprzak – skrzypce
Paweł Rydel – fortepian
Andrzej Wojciechowski – klarnet
Tomasz Jocz – fortepian

Program:

Krzysztof Penderecki
3 Miniatury na skrzypce i fortepian (1960)

Witold Lutosławski
Partita (1984)

Marek Czerniewicz
Bóg zasłonił twarz,Matki,Pieśń o ogrodzie Eden (2002-2012)

Wojciech Blecharz
Raven (2002–2012)

Michel Lysight
Sonata na klarnet i fortepian (2004)

niedziela, 13.11.2016, godz. 18:00 | Ratusz Staromiejski w Gdańsku, Sala Mieszczańska
⦁ Koncert kameralny ⦁

Wykonawcy:

Nataliya Gronovska (Lwów) – kontralt
Iryna Riabchun (Kijów) – fortepian

W programie utwory fortepianowe i pieśni B. Latoszynskiego, G. Alczewskiego, I. Hubarenko, V. Barwinskiego, V. Silvestrova, B. Filc, M. Koliady, O. Biłasza, M. Skoryka, M. Kołessy. P. Sadło oraz ukraińska pieśń narodowa.

 

poniedziałek, 14.11.2016, godz. 10:00 | Akademia Muzyczna w Gdańsku, Audytorium 213 w budynku żółtym

⦁ Ogólnopolska konferencja muzykologiczna „Muzyka postmodernistyczna z perspektywy intertekstualności“ ⦁ (impreza towarzysząca)


 

poniedziałek, 14.11.2016, godz. 18:00 | Aula Akademii Muzycznej
⦁ Recital fortepianowy ⦁

Wykonawcy:

Martin Schneuing (Berlin)

program:

Andrzej Dziadek
Dzwony (2004)

Jacek Domagała
Virtraux (2016)

Tadeusz Dixa
Preludia na fortepian (2007)

Justyna Kowalska-Lasoń
The rainbow never tells me (2016)

Samuel Tramin
vom Fremden und... II (2010)

Charlotte Seither
Gran passo (2006)

Helmut Zapf
un verso per piano „la salita a Bellegra“ (2008/09)

Rainer Rubbert
Cette obscure clarté qui tombe des étoiles (2005)
 

wtorek, 15.11.2016, godz.18:00 | Ratusz Staromiejski w Gdańsku, Sala Mieszczańska
⦁ Koncert kameralny 

Wykonawcy:

Zespół Kwartludium:
Dagna Sadkowska – skrzypce
Michał Górczyński – klarnet
Paweł Nowicki – instrumenty perkusyjne
Piotr Nowicki – fortepian

Program:

Tadeusz Wielecki
Obraz wielokrotny (2016)*

Jarosław Płonka
Detroit landscape (2015)

Zoltan Almashi
Echo uderzenia w suchy świerk pospolity w Rycerce Górnej (2015)

Arne Sanders
Dubug (Strange I've seen that face before) (2008)

Leszek Kułakowski
Ostinatopermutacje (2009)


 

środa, 16. 11.2016, godz. 11:00 | Sala S1 Akademii Muzycznej w Gdańsku

⦁ Warsztaty wykonawstwa muzyki nowej: Tadeusz Wielecki -Możliwości współczesnego kontrabasu ⦁ (impreza towarzysząca)

 

środa, 16.11.2016, godz. 18:00 | Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Gdańsku 

⦁ Koncert studentów klas kompozycji A. M. w Gdańsku ⦁ (impreza towarzysząca)

W programie utwory Bieniamina Baczewskiego, Adama Diesnera, Wojciecha Frycza, Piotra Jędrzejczyka, Szczepana Magiera, Anny Rocławskiej, Joanny Złotkowskiej

czwartek, 17.11.2016, godz. 17:30 | Sala Jazzowa Polskiej Filharmonii Bałtyckiej

⦁ Instytut Muzyki i Tańca – prezentacja programu„Kolekcje – Zamówienia kompozytorskie" oraz serwisu zamowieniakompozytorskie.pl ⦁ (impreza towarzysząca)

 

czwartek, 17.11.2016, godz. 19:00 | Sala Kameralna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej
⦁ Koncert finałowy ⦁

Wykonawcy:

Łukasz Długosz – flet
Paweł Zagańczyk – akordeon
Orkiestra Sinfonietta Pomerania
Tadeusz Dixa – dyrygent

Program:

Bartosz Kowalski
Tkaninus (2006)

Krzysztof Olczak
Concerto na akordeon i orkiestrę (2013)

Paweł Hendrich
Gnothi Seauton (2001)

Krzysztof Olczak
Koncert na flet i orkiestrę (2014)

* oznacza prawykonanie
 

Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny