Nasze imprezy

P
W
Ś
C
P
S
N
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Wydarzenie

Muzyka Pawła Szymańskiego - koncert i promocja książki

NCK - Ratusz Staromiejski, 22-01-2019

Ratusz Staromiejski, ul. Korzenna 33/35

22 stycznia 2019, godz. 18.00

MUZYKA PAWŁA SZYMAŃSKIEGO


Światowej sławy kompozytor, autor m.in. recenzowanej w najważniejszych tytułach prasowych świata opery „Qudsja Zaher” Paweł Szymański będzie gościem honorowym spotkania w Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku.

Jego muzyka zasługuje nie tylko na wykonania, nagrania, ale także na różnego rodzaju narracje, w tym muzykologiczne prace naukowe. Powodem pojawienia się artysty w Gdańsku będzie promocja książki Violetty Kostki pt. Muzyka Pawła Szymańskiego w świetle poetyki intertekstualnej postmodernizmu, wydanej przez Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku i Musica Iagellonica w Krakowie w 2018 roku.

Rozmowę z autorką prowadzić będzie dr hab. Anna Chęćka, prof. UG.

Oprócz rozmowy o książce odbędzie się koncert kameralny. W wykonaniu znakomitych gdańskich muzyków zabrzmią takie kompozycje jak Compartment 2, Car 7 na wibrafon, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (wyk. Paweł Nowicki i członkowie Neoquartet), A Kaleidoscope for M.C.E. na wiolonczelę, Gigue na wiolonczelę (wyk. Maciej Kułakowski), Singletrack na fortepian oraz Sonat(in)a na fortepian (wyk. Igor Torbicki).

O twórczości Szymańskiego krytycy piszą, że wywołuje „wrażenie zadomowienia” i działa jednocześnie na „intelekt i zmysły”.

Zapraszamy na to niezwykłe wydarzenie 22 stycznia 2019 r. o godz. 18.00.
Wstęp jest wolny.


 

Promocja książki Violetty Kostki

Muzyka Pawła Szymańskiego w świetle poetyki intertekstualnej postmodernizmu
wyd. Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki, Musica Iagellonica/Gdańsk, Kraków 2018

moderacja: prof. UG dr hab. Anna Chęćka, prof. AM dr hab. Violetta Kostka

***

Koncert

Compartment 2, Car 7 na wibrafon, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2003)
wyk. Paweł Nowicki – wibrafon
Karolina Piątkowska-Nowicka – skrzypce 
Michał Markiewicz – altówka
Krzysztof Pawłowski – wiolonczela

A Kaleidoscope for M.C.E. na wiolonczelę (1989)
Gigue na wiolonczelę (2006)
wyk. Maciej Kułakowski

Singletrack na fortepian (2005)
Sonat(in)a na fortepian (1995)
wyk. Igor Torbicki

Wstęp wolny


Podczas spotkania książkę będzie można nabyć w promocyjnej cenie - 25zł.

Organizatorzy: Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku, Wydział Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki

Dofinansowano z dotacji MNiSW na działalność statutową Wydziału Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku.

___
Paweł Szymański, urodzony 28 III 1954 w Warszawie, polski kompozytor. Po ukończeniu Państwowego Liceum Muzycznego im. K. Szymanowskiego w Warszawie w klasie fagotu K. Piwkowskiego studiował w latach 1973–1978 kompozycję w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie pod kierunkiem W. Kotońskiego i T. Bairda (1978). W latach 1984–1985 w ramach stypendium im. G. v. Herdera kontynuował studia w Wiedniu pod kierunkiem R. Haubenstocka-Ramatiego. Jako wykonawca na flecie prostym był członkiem zespołu muzyki dawnej, w roku 1976 brał udział w Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Innsbrucku, w 1978, 1980 i 1982 był uczestnikiem Międzynarodowych Kursów Wakacyjnych Nowej Muzyki w Darmstadcie. 

W latach 1979–1981 współpracował ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia, w latach 1982–1984 z Niezależnym Studiem Muzyki Elektroakustycznej, którego był współzałożycielem, w 1983 ze Studiem Muzyki Elektronicznej Akademii Muzycznej w Krakowie, w latach 1987–1988 jako stypendysta DAAD (Deutscher Akademischer Austauschdienst) w Berlinie Zachodnim z tamtejszym studiem elektronicznym przy Technische Universität. Od 1982 do 1987 wykładał na Wydziale Kompozycji, Teorii i Dyrygentury Akademii Muzycznej w Warszawie. W latach 1989–1999 członek Zarządu Głównego ZKP, wiceprezes w latach 1991–1994 i 1997–1999; członek Komisji Programowej festiwalu Warszawska Jesień w latach 1987, 1989–1998. Wraz z R. Augustynem, S. Krupowiczem i L. Zielińską założył w roku 1990 wydawnictwo muzyczne Brevis; 1997 z K. Knittlem, S. Krupowiczem i J. Patkowskim zainicjował powstanie Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni. 

Jest laureatem: z 1979 roku I nagrody Konkursu Młodych ZKP za utwór "Gloria", który 1981 otrzymał 4. lokatę w kategorii młodych kompozytorów podczas Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów UNESCO w Paryżu, z 1985 nagrody na Konkursie Kompozytorskim Muzyki Sakralnej Międzynarodowej Akademii Bachowskiej w Stuttgarcie za "Lux aeterna", z 1988 roku I nagrody (ex aequo z B. Masonem) na Konkursie Kompozytorskim im. B. Brittena w Aldeburgh za utwór "Partita III", w roku 1994 "Miserere" znalazło się w grupie utworów rekomendowanych przez Międzynarodową Trybunę Kompozytorów UNESCO w Paryżu, w 1995 otrzymał główną nagrodę na Konkursie Międzynarodowej Fundacji Muzyki Polskiej za motet "In Paradisum", w 1993 doroczną nagrodę ZKP, w 1995 Nagrodę Wielką Fundacji Kultury w Warszawie. Powstanie wielu kompozycji Szymańskiego związane jest z zamówieniami polskich i zagranicznych instytucji, festiwali i zespołów. Wydawcą szeregu utworów Szymańskiego jest Chester Music Londyn, niektóre opublikowane zostały przez Agencję Autorską Warszawa, PWM Kraków, Brevis Poznań, Moeck Celle.

___
Violetta Kostka. Studiowała muzykologię na Uniwersytecie w Poznaniu. Pracę doktorską, a następnie habilitacyjną obroniła w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Od ukończenia studiów pracuje w Akademii Muzycznej w Gdańsku, wykładając głównie historię muzyki oraz kultury muzyczne świata. Autorka 2 książek i około 80 artykułów naukowych na temat muzyki od XVIII wieku do dziś. Wzięła czynny udział w wielu krajowych i międzynarodowych konferencjach muzykologicznych, w 2013 roku na Universität für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu wygłosiła cykl wykładów o muzyce polskiej XX i XXI wieku, w 2016 roku w Gdańsku zorganizowała ogólnopolską konferencję muzykologiczną pt. Muzyka postmodernistyczna z perspektywy intertekstualności. Jej aktualne zainteresowania naukowe oscylują wokół intertekstualności w muzyce, kognitywnej gramatyki muzycznej i współczesnej muzyki polskiej. Na swoje dotychczasowe badania otrzymała granty Uniwersytetu w Cambridge, Biblioteki Polskiej w Paryżu oraz Komitetu Badań Naukowych, a za działalność naukowo-dydaktyczną została wyróżniona odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” oraz nagrodami Rektorskimi.