11.09.2008 - 14.09.2008

4. Festiwal Kultur Świata "Okno na świat" 2008

Jak połączyć makatkę z tańcem brzucha? W czym szukać powiązań między światową legendą reggae a orkiestrą punkujących mandolinistów? Czy można amerykańskiego pioniera ambientu i twórcę imponujących wizualizacji skojarzyć z awangardowymi artystami serbskimi, którzy składają swoją sztukę z niepotrzebnych skrawków? Jak ma się kabaretowy country-punk do baśniowych połączeń muzyki jazzowej i elektronicznej?

A może nie ma sensu poszukiwać fałszywych linków i tropów?
Może nie warto tłumaczyć i teoretyzować?

Zderzenia. Zadziwienia. Zaskoczenia.

Festiwal Kultur to wielkie święto różnorodności – kulturowej i artystycznej. To celebracja przenikania – wpływów i form, radość spotkań – z muzyką, ze sztukami wizualnymi, z artystami z całego świata, ale i społecznikami z całej Polski.
Niczym nieograniczony przepływ wielobarwności i niejednorodności.

Nie zamierzamy pokazywać dialogu międzykulturowego jak hasła posiadającego początek i koniec – chcemy za to pokazać wielość form wyrazu, ich płynność i bezgraniczność. I udowodnić, że każda z nich to w istocie część tej samej opowieści, w której my sami żyjemy.

PROGRAM FESTIWALU

BABA ZULA (Stambuł/Turcja)
koncert – oriental dub/electro/roots

11.09 (czwartek), Centrum św. Jana, godz. 19.00

Muzyka, egzotyczny taniec, wyrafinowane kostiumy, poezja, teatr, live-drawing – koncerty Baby Zuli nie mają w sobie nic z kameralności. To porywające uczty audiowizualne, obrządki łączące wiele dziedzin sztuki.
Bazą muzyczną BZ są tradycyjne instrumenty tureckie – saz, darbuka, drewniane łyżki, które zespół łączy z elementami elektroniki i bardzo nowoczesnych dźwięków, tworząc oryginalne brzmienie orientalnego dubu.
Występy Baby Zuli to płomienne połączenie zabawy, wigoru, ekscytacji, ekscentryczności i osobliwości z bogatą i barwną tradycją muzyczną Turcji.

Skład: MURAT ERTEL (wokal, saz elektroniczny, theremin), LEVENT AKMAN (łyżki, perkusja, maszyny), COSAR KAMCI (darbuka), CEREN OYKUT (wizualizacje, rysowanie na żywo)
www.myspace.com/babazula


MITCH & MITCH (Warszawa/Polska)
koncert – mitch style

11.09 (czwartek), Klub Parlament, godz. 21.00

Duet – pięcioosobowy – „aus Mitch Kingom”, który szerszej publiczności objawił się w 2003 roku wydając legendarny na swój sposób album „Luv Yer Country”. Trzy lata później Mitchez popisali się eklektycznym hołdem dla swoich – czasami zapomnianych, czasami zignorowanych – mistrzów, publikując “12 Catchy Tunes (We Wish We Had Composed)”. To właśnie tu ujawniły się Mitchów inspiracje: od gigantów muzyki filmowej, przez zapomnianych bardów, po japońskich mistrzów noise-bluesa. Fani zwariowali i tłumnie ruszyli na dancefloor…
Muzyka M&M to mix kabaretowego country-punka i elektroniki przesiąknięty dużą dawką autoironii i szaleńczej zabawy, „so watch out and beware. They WILL get you”.

SKŁAD: MITCH (wokal, gitary, klawisze, przeszkadzajki), MITCH (wokal, bas, przeszkadzajki), SERIOUS MITCH (wokal, przeszkadzajki, gitary, klawisze, melodica, czar), MR. BITCH (marny wokal, gitary, przeszkadzajki, sampler), JAMES BONED MITCH (jakieś wokale, perkusja, przeszkadzajki, sampler)
www.myspace.com/mitchandmitch


KAPAIKOS (Berlin/Niemcy)
koncert – mandolina punk

11.09 (czwartek), Klub Parlament, godz. 21.00

Elektryczna orkiestra mandolinistów z domieszką niepohamowanego basu i pięknie brzmiącego cajon – powitaj Kapaikos w swoim rozgorączkowanym koszmarze!
Najświeższy album zespołu – wydany jesienią ’07 „Teerwalzer” („Smolisty walc”) – to piorunujący zestaw utrzymany w stylistyce alternatywnego rock-folku z dominującą nutą mandoliny.
Szalony temperament i niezwykły charakter grupy tworzy niesamowicie energetyczną i radosną strukturę, w której pobrzmiewają echa raggae i ska.

SKŁAD: OLE WULFERS (mandolina), OLI KLESS (cajon), THORSTEN SCHWARZ (klawisze), BENNI STAUDE (mandolina), RONALD GONKO (bas), BEN RODENBERG (mandolina), BORIS JOENS (mandolina), HERMANN HALB (mandolina)
www.myspace.com/kapaikos

DJ SPOOKY (NY/USA)
remix audiowizualny + spotkanie z artystą

12.09 (piątek), Centrum św. Jana, godz. 19.00, wstęp wolny

Podróż. Duży obraz mała rama (…). Symbol i synekdocha, znak i znaczenie, wszystko razem, cyfrowe kody stają się odbiciem, lustrzaną kombinacją narodu… Dokąd iść? Co zrobić, żeby tam dotrzeć?

DJ Spooky to eksperymentator, pionier muzyki ambient tworzący też dub, jazz, hip-hop, techno, laureat prestiżowych nagród artystycznych (np. Camera D’Or na festiwalu w Cannes czy Sundance Film Festival), autor projektów audiowizualnych stanowiących komentarz wybranych problemów współczesnego świata (np. dialog międzykulturowy, globalizacja, ocieplenie klimatu), postmodernistyczny poeta, autor tekstów drukowanych m.in. w „The Village Voice”, „The Source”, „Rap Pages”, „Paper Magazine”.
Jego twórczość dowodzi, że bycie DJ-em to prawdziwa sztuka, że za użyciem elektroniki, cyfrowych kodów i znaków kryje się spójna filozofia i konkretne przesłanie.

Podczas festiwalu DJ Spooky zaprezentuje jedną ze swoich głośniejszych prac – remix audiowizualny, przez niektórych nazywany też multimedialnym performance’em – „Rebirth of a Nation” („Odrodzenie narodu”) z 2004 roku.
Projekt oparty został o jeden z najpopularniejszych filmów kina niemego, „The Birth of a Nation” D.W. Griffitha z 1915 roku, do dziś budzącego kontrowersje ze względu na treść propagującą wyższość białej rasy oraz gloryfikującą działania Ku Klux Klan. W „Rebirth of a Nation” cyfrowo przetworzone sceny z filmu Griffitha przeplatają się z zapisem działań współczesnych artystów pochodzenia afrykańskiego – głównie muzyków i tancerzy. „Rebirth of a Nation” to współczesny komentarz do wciąż trwających nieporozumień i konfliktów na tle rasowym.
www.myspace.com/djspooky


DEAD COMBO (Lizbona/Portugalia)
koncert – alternative/instrumental

12.09 (piątek), Cafe Szafa, godz. 21.00

Gitarowy duet ze wspomaganiem syntezatora i kontrabasu, o którym sami Portugalczycy mówią, że jest to pierwsza od dawna – świeża i niezwykła – formacja, z której są dumni.
Muzycznie Dead Combo raz oscyluje wokół nastrojowych dokonań Patta Metheny'ego, kiedy indziej zaś budzi rockabillowo-hawajskie skojarzenia – bardzo klimatyczna, ilustracyjna muzyka, dla wysmakowanego odbiorcy…
Duet ma już na swoim koncie kilka albumów; obecnie pracuje nad następną studyjną realizacją, a także oddaje się przyjemności muzycznego podróżowania. Ich koncert w Gdańsku będzie pierwszą wizytą w Polsce.

SKŁAD: TÓ TRIPS (gitara), PEDRO V. GONÇALVES (kontrabas, gitara, melodica, kazzoo)
www.myspace.com/deadcombo


GRUPA KAO TAKVA + FILIP TOYMAKER (Belgrad/Serbia)
koncert – post-punk/indie

12.09 (piątek), Cafe Szafa, godz. 21.00

Staramy się spajać emocje z energią w jedną gęstą i skondensowaną masę, tak, by spakowana zawartość była na skraju wybuchu – w tym wszystkim zawiera się też pewna doza dziwactwa, absolutna szczerość i nasze komentarze dotyczące codzienności.
Grupa kao takva to zespół opierający się prostej klasyfikacji – muzycy łączą minimalistyczną, gitarową bazę z szybkimi, energetycznymi utworami oraz zaangażowanymi tekstami o bardzo osobistym charakterze.

Skład: EX-MISHA vel. Klein Robot (gitara, wokale), RUSSIA (bas, wokale), TIHOMIR ŽIVKOVIĆ (perkusja) + FILIP TOYMAKER.
www.myspace.com/grupakaotakva


PROBA (Belgrad/Serbia)
muzyczny performance

12.09 (piątek), Cafe Szafa, godz. 21.00

PROBA zbiera rozproszoną, ukrytą siłę twórczą…
Na bazie wcześniejszych doświadczeń twórców kolektywu (Škart + Horkeškart) PROBA rozwinęła swoją własną strategię otwartego uczestnictwa: performance staje się akcją publiczną, a akcja publiczna aktem rozbudzenia wewnętrznej siły twórczej każdego z uczestników. A wszystko w oparach absurdu, zabawy i muzyki.

SKŁAD: GDAŃSKI CHÓR PROBA, GRUPA KAO TAKVA, FILIP TOYMAKER, ŠKART


IQ48 (Mińsk/Białoruś)
plener – hip-hop/alternative

13.09 (sobota), Targ Węglowy, godz. 19.00

Zespół z absolutnej czołówki białoruskiego rocka – przez wielu postrzegany jako najbliższy spadkobierca i następca legendarnego NRM-u.
Twórczość mińskiego kolektywu to połączenie rockowej stylistyki z elementami rap-core’u, które zadziwiać może charakterystyczną linią saksofonu oraz połączeniem gitarowego grania z rapowanym wokalem.
Teksty IQ48 komentują codzienność młodych ludzi na Białorusi, opowiadają o pokoleniu współczesnych dwudziestolatków, ich inspiracjach, problemach, niepokojach – i chociaż nie odnoszą się bezpośrednio do polityki, grupa szybko trafiła na listę zespołów zakazanych przez reżym Łukaszenki. Dzisiaj łatwiej usłyszeć ich na koncertach zagranicznych niż w rodzinnym kraju…

SKŁAD: ALAKSANDAR RAKAVIEC (wokal), JAŬHIEN BUZOŬSKI (gitara, back-vocal), KASTUŚ KALEŚNIKAŬ (bas, back-vocal), ANTON MACULEVIČ (perkusja), DZIANIS DZIERAVIENKA (saksofon).
www.myspace.com/iq48


HYPNOTIX (Praga/Czechy)
plener – afro beat/dub/electronic

13.09 (sobota), Targ Węglowy, godz. 20.00

Zespół zaczął się kształtować na długo, zanim w tej części świata usłyszano o „world music”: w niezależnym środowisku muzycznym Pragi zawiązała się grupa twórców zafascynowanych afrykańskim, rytmicznym brzmieniem. Lata dogłębnych studiów i ciężkiej pracy nad wieloma nurtami muzycznymi przyniosły bezprecedensowy efekt w postaci Hypnotix – mikstury pulsującej rytmem, duchem śpiewanego słowa, siłą zderzenia wschodnich instrumentów i nowoczesnej technologii.
Można powiedzieć, że ich muzyka to afro, że dub, że trans, że elektronika, ale z całą pewnością nie można powiedzieć, że ociera się ona o Karela Gotta czy Helenę Vondráčkovą…

SKŁAD: EGO L. DIN (wokale, bębny zachodnioafrykańskie), MILADA DITRICHOVÁ (perkusja, konga, bonga, tabla, darbuka), MICHAL DITRICH (bas, programowanie), PŘEMYSL URBAN (klawisze, sample), KEI (gitary).
www.myspace.com/hypnotixband

MUNICIPALE BALCANICA (Bari/Włochy)
plener – folk rock/roots/folk

13.09 (sobota), Targ Węglowy, godz. 21.00

Chociaż grupa istnieje zaledwie od 3 lat i wydała tylko jedną płytę, już dziś mówi się, że to jeden ze wschodzących gigantów world-fusion.
Wczesne inspiracje MB ogniskowały się wokół bałkańskich tradycji muzycznych – zawierały w sobie elementy muzyki cygańskiej, klezmerskiej, stanowiły syntezę dźwięków Europy Wschodniej z cieplejszymi brzmieniami południowych Włoch.
Bardzo szybko jednak młodzi muzycy przystąpili do eksperymentowania, reinterpretowania, unowocześniania, by ostatecznie nadać tradycyjnym dźwiękom nowe, specyficzne jedynie dla siebie brzmienie. W ich muzyce jazz, rock, eksperyment wplatają się niezauważalnie w egzotyczne melodie, a niekiedy przechodzą nawet w szalone, atonalne dźwięki.
Koncerty Municipale Balcanica to gorączkowa fuzja rytmów i zadziwiająco bogate połączenie brzmień. Gdański koncert to jedna z pierwszych możliwości usłyszenia utworów z najnowszej płyty zespołu „Road to Damascus”, której oficjalna premiera przewidziana jest na październik.

SKŁAD: ARMANDO GIUSTI (saksofon altowy i barytonowy), MICHELE DE LUCIA (klarnet), NICO MARZIALE (przeszkadzajki, efekty), RAFFAELE PICCOLOMINI (saksofon tenorowy i sopranowy), GIORGIO RUTIGLIANO (bas), PAOLO SCAGLIOLA (trąbka, flugelhorn), LUIGI SGARAMELLA (perkusja), RAFFAELE TEDESCHI (wokal, gitara elektryczna i akustyczna).
www.myspace.com/municipalebalcanica


IJAHMAN LEVI (Jamajka/Wielka Brytania)
plener – raggae

13.09 (sobota), Targ Węglowy, godz. 22.00

Ijahman Levi to niekwestionowana legenda raggae – twórca oryginalny, autentyczny, świadomy, którego niesłabnąca inspiracja od kilku dekad zjednuje mu coraz większe rzesze fanów na całym świecie.
Krytycy od lat podkreślają, że w jego muzyce nie ma miejsca na półśrodki, cenią go za wysoką jakość kolejnych albumów, za poruszające występy na żywo i jedyny w swoim rodzaju styl bycia na scenie, który zamyka się ponoć w trzech słowach: „przestrzeń, delikatność, siła”.
Ijahman ma na swoim koncie ponad 30 albumów i 45 singli. Koncertował w całej Afryce, jest znany w Holandii, Szwecji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Finlandii, Danii, Norwegii, Szwajcarii, Francji, Włoszech, na Karaibach, w Nowej Kaledonii oraz Japonii. Współpracował z wieloma fantastycznymi muzykami, m.in. Chinna Smith, Sly & Robbie, Lloyd Parks, Ras Michael, Geoffrey Chang czy Eric Clapton.
www.myspace.com/ijahmanlevilive


KISS ME KICK ME KILL ME (Tczew/Polska)
after party mix

13.09 (sobota), Café Szafa, godz. 00.00

KIME to kolektyw dj+gitara+obraz, atakujący klubowe parkiety mieszanką współczesnych, dynamicznych kawałków, łącząc takie gatunki jak nu rave, dance punk, synthpop, electro, 8bit, 80's, indie czy glam. Z setem połączony jest liveact na gitarze elektrycznej, a efektu dopełniają wizualizacje zsynchronizowane z muzyką.
Info dla rosnącej rzeszy fanów California Stories Uncovered – gitara KIME to jedna z gitar CSU.

SKŁAD: PIOTR "górzyk" GÓRZYŃSKI (dj), MATEUSZ "dyman" SZYMAŃSKI (gitara), MICHAŁ GÓRZYŃSKI (wizual).
www.myspace.com/kissmekickmekillme


MISSA FLORES/MSZA FLORESYJSKA (Indonezja/Polska)
msza z muzyką, tańcem, śpiewem

14.09 (niedziela), Centrum św. Jana, godz. 12.00

Msza Floresyjska to liturgia słowa bogato inkrustowana muzyką, śpiewem i tańcem, adoracja Boga w formie odwołującej się do najstarszych tradycji chrześcijańskich oraz zwyczajów plemiennych.
Z koncelebry misjonarzy z różnych stron świata, z połączenia afrykańskiej muzyki plemiennej z floresyjskimi korowodami tanecznymi jasno wybrzmiewa przesłanie pokoju i jedności.
We mszy udział wezmą trójmiejscy aktorzy, jazzmani, zespół Ikenga Drummers, rodowity Floresyjczyk Winsenssius Adi Gunawan Meka, tancerze zespołu Sendratari Damai, a także najmłodsze dzieci ze Studia Inicjatyw Twórczych Jadwigi Możdżer.

MISSA FLORES
PROGRAM
1. Introit – taniec „likurai'” przy akompaniamencie
2. Kyrie
3. Psalmy – refren w skali jawajskiej i narracyjnymi zwrotami
4. Alleluja – procesja z Ewangeliarzem śpiewana i tańczona w rytmie tandak (wschodni Flores)
5. Modlitwa Wiernych – wielojęzyczna
6. Ofertorium – procesja z darami przy tańcu flores i muzyce
7. Sanctus
8. Agnus Dei
9. Post Communio:
Taniec Pokoju – „JA'I”
Pieśń Polska – pieśń z akompaniamentem keroncong
10. Wyjście – taniec „likurai'” przy akompaniamencie
11. Pokaz Tańców po Mszy Świętej

KONCELEBRA: Ojcowie Werbiści, księża trójmiejscy
OPIEKA MUZYCZNA: Vinsesius Adi Gunawan Meka SVD
ZESPÓŁ MUZYCZNY: Vinsesius Adi Gunawan Meka SVD (śpiew, ukulele), Dominik Bukowski (kolintang, ksylofon, floresyjskie instrumenty etniczne), Tomasz Sowiński (instrumenty perkusyjne, floresyjskie instrumenty etniczne), Janusz Mackiewicz (kontrabas, floresyjskie instrumenty etniczne), Ikenga Drummers
OPIEKA CHOREOGRAFICZNA: Jadwiga Możdżer
TANCERZE: Jadwiga Możdżer, Zespół Sendra Tari Damai
WYKONANIE KOSTIUMÓW: Vinsessius Adi Gunawan Meka SVD, Jadwiga Możdżer, „Studio Aga” – Agnieszka Lewicka.
MULTIMEDIA: Agnieszka Lendzion (ikonografia, etniczność, wielojęzyczne teksty liturgii i pieśni)
 

BARAKA – film z muzyką na żywo

14.09 (niedziela), Centrum św. Jana, godz. 19.00

„Baraka” (1992 r.) Rona Fricke’a to filmowa refleksja ukazująca piękno różnorodności świata, pokazująca stan ludzkiej duchowości, cud narodzin, życia, śmierci, ale wskazująca także na ludzką skłonność do autodestrukcji; to podróż prowadząca do ponownego odkrywania Ziemi poprzez „zanurzenie się w naturze, w historii, ludzkim umyśle, aż po dążenie do sfery nieskończoności”.
Niezwykłe, uduchowione dzieło Fricke’a w kościele św. Jana uzyska nową oprawę muzyczną, którą – specjalnie na tę okazję – przygotują jedni z najlepszych w Polsce wykonawców muzyki jazzowej, elektronicznej i improwizowanej.
Koncert stanie się naturalnym dopełnieniem obrazu – zarówno ilość instrumentów, jak i ich konfiguracje będą płynne, podporządkowane rytmowi i charakterowi poszczególnych scen. Skomponowany wcześniej i przemyślany motyw koncertu przeplatać się będzie ze swobodnymi improwizacjami.

Projekt zrealizowano przy pomocy finansowej Samorządu Województwa Pomorskiego.

SKŁAD: MARCIN DYMITER – emiter, Polish Improvisers Orchestra, voice_electronic duo (elektronika, gitara), WOJCIECH JACHNA – Sing Sing Penelope, Contemporary Noise Quintet (trąbka), PAWEŁ NOWICKI – Kobiety (wibrafon, marimba), TOMASZ CHOŁONIEWSKI (perkusjonalia).


KAMMERFLIMMER KOLLEKTIEF (Karlsruhe/Niemcy)
koncert – grindcore/electro/jam

14. 09 (niedziela), Klub Parlament, godz. 21.00

Wszystko zaczęło się w jasnym magazynie w muzeum nadreńskiego poety w Karlsruhe w połowie lat 90.: z oldskulowym sprzętem i z przedawkowania FMP (Free Music Production) i Wu-Tang (Wu-Tang Clan), poczęły się pierwsze szkice tego, co następnie ujrzało światło dzienne jako Kammerflimmer Kollektief .
Takie były początki. Przez następne lata styl i skład KK zmieniał się, kształtował, stabilizował… Ich ostatnia płyta „Jinx” (2007) to baśniowe połączenie muzyki jazzowej i elektronicznej, w której kameralny klimat inkrustują elementy ambientu, folku, post-rocka, improwizacji, a nawet psychodelii.
Zanim zespół przyjedzie do Gdańska, pojawi się na tegorocznym Off Festiwalu w Mysłowicach.

SKŁAD: HEIKE AUMÜLLER (harmonijka, wokale, syntezator, perkusjonalia), JOHANNES FRISCH (kontrabas, perkusjonalia), THOMAS WEBER (gitara, elektronika, fortepian).
www.myspace.com/kammerflimmerkollektief

 

ŠKART (Belgrad/Serbia)
warsztaty – KUVARICE/makatki

10-14.09, Gdańsk // pokaz prac powstałych podczas warsztatów:
14.09 (niedziela), kawiarnie Starego Miasta

Istniejący od 1990 roku kolektyw artystyczny Škart (Skrawki) powołali do życia dwaj (niedoszli) absolwenci architektury belgradzkiej politechniki – Dragan Protić i Djordje Balzamović. Szybko stał się on jednym z lepiej rozpoznawalnych w świecie przedstawicieli sztuki zaangażowanej w ujęciu opartym na, często absurdalnym, humorze.

Jednym z najgłośniejszych i najdłużej działających projektów Škartu jest powołany przez grupę alternatywny HORKEŠKART – samoorganizujący się chór działający poza czyjąkolwiek jurysdykcją, rządzący się własnymi prawami i próbujący ziścić „utopijną ideę o nowej formie kolektywu”. Od początku swojego istnienia chór angażuje się w akcje społeczne, a jednym z celów, który przyświeca jego istnieniu, jest umacnianie świadomości obywatelskiej i politycznej na Bałkanach.

Poza Draganem i Djordje skład kolektywu jest zmienny – podczas poszczególnych projektów rozszerza się on o muzyków, pisarzy, designerów, a nawet członków różnych grup społecznych (np. stowarzyszenie samotnych matek) – artyści wierzą, że interakcja, zarówno z publicznością, jak i wewnątrz samej grupy jest czymś, co daje prawdziwy obraz sztuki, otwiera, buduje i pozwala eksplorować.

Sukces Škartu polega na potężnej kreatywności, szczerości, ale też skromności jego założycieli, na umiejętności budowania więzi z ludźmi, poruszania ich, budzenia ciekawości, błyskawicznym przełamywaniu niewidzialnych barier, z którymi rozprawiają się również w swojej sztuce.

W ramach festiwalu Škart dokona polskiej odsłony jednego ze swoich ostatnich projektów: KUVARICE (makatki). Mieszkańcy Trójmiasta będą mieli okazję spotkać Serbów wraz z warsztatowiczami na ulicach, w kawiarniach, parkach i podpatrzeć ich wspólną pracę, a być może – również włączyć się w działanie.
Członkowie Škartu dostrzegli w zapomnianej sztuce wyszywania makatek nie tylko ich urocze piękno, ale też możliwość budowania osobistych manifestów, opisywania spraw istotnych, a zarazem spokój i skupienie obcowania z własnymi myślami, trud ubierania ich w krótkie frazy i okraszania odpowiednimi ilustracjami. Tu nie jest istotna technika wykonania czy umiejętności plastyczne – liczy się pomysł i szczerość.
Podczas wcześniejszych odsłon projektu artyści Škartu pracowali m.in. z kobietami w obozie dla uchodźców w Sarajewie czy z pracownicami zamykanych w Wojwodinie fabryk.

Podczas muzycznego performance’u PROBA (12.09, piątek, Cafe Szafa) festiwalowa publiczność będzie miała możliwość obejrzeć prace wykonane przez uczestników projektu z Serbii, Bośni, Albanii czy Węgier.
Na performatywną odsłonę gdańskich warsztatów oraz prezentację makatek zapraszamy też w sobotę (13.09, Plac Kobzdeja, Miasteczko Festiwalowe) oraz w tygodniu poprzedzającym festiwal, kiedy to prace powarsztatowe będzie można obejrzeć w kawiarniach Starego Miasta.

SKŁAD: DRAGAN PROTIĆ, DJORDJE BALZAMOVIĆ