01/01/2015

Koncert "NOWA MUZYKA W STARYM RATUSZU" - biogramy kompozytorów i wykonawców

BIOGRAMY KOMPOZYTORÓW

Lidia Zielińska

Lidia Zielińska ukończyła studia kompozytorskie pod kierunkiem Andrzeja Koszewskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu. Jest laureatką wielu nagród na konkursach kompozytorskich, a jej utwory wykonywane były na festiwalach w kilkudziesięciu krajach Europy, Azji i obu Ameryk. W 2007 otrzymała nagrodę Związku Kompozytorów Polskich za „wybitne i wszechstronne osiągnięcia kompozytorskie”.

Pracowała w studiach muzyki elektronicznej PWSM w Krakowie, Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia w Warszawie, IPEM/BRT w Gandawie, EMS w Sztokholmie, ZKM w Karlsruhe, Experimentalstudio des SWR w Freiburgu i innych.

Obecnie Lidia Zielińska jest profesorem kompozycji oraz kierownikiem SMEAMuz – Studia Muzyki Elektroakustycznej w poznańskiej Akademii Muzycznej, prowadziła również zajęcia z sonologii w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (1989-2010).

Jest autorką wielu publikacji i wykładów (dotyczących polskiej muzyki współczesnej, muzyki elektroakustycznej, historii muzyki eksperymentalnej, ekologii dźwiękowej oraz tradycyjnej muzyki japońskiej), z którymi występowała wielokrotnie na zaproszenie uniwersytetów w Europie, Azji, Australii i Nowej Zelandii. Prowadziła kursy letnie, warsztaty i seminaria, jest także jurorem, kuratorem, ekspertem i konsultantem różnych przedsięwzięć muzycznych, intermedialnych i edukacyjnych w wielu krajach Europy oraz w organach Unii Europejskiej.

Lidia Zielińska pełni od wielu lat różne funkcje społeczne, m. in wiceprezesa Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej (PSeME).

Po przełomie 1989 inicjowała jako współzałożyciel powstanie Wydawnictwa Muzycznego BREVIS (1990), Fundacji „Dziecko i dźwięk” (1991), kwartalnika „Monochord” (1993), Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni (1998), Wielkopolskiego Towarzystwa Sztuk Pięknych „Zachęta” (2004), PSeME – Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej (2005) i innych.

 

Marek Chołoniewski

Marek Chołoniewski (urodzony w Krakowie), ukończył studia gry na organach (L. Werner), teorii muzyki i kompozycji (B. Schaeffer) oraz muzyki elektronicznej (J. Patkowski) w krakowskiej Akademii Muzycznej. Od roku 2000 jest kierownikiem Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest założycielem i współtwórcą wielu zespołów, m. in.: Pociąg Towarowy, CH&K&K, mc2 duo, Kinetic Trio.

Pisze muzykę instrumentalną i elektroakustyczną dla radia, filmu i TV, jest autorem instalacji dźwiękowych i wideo, projektów audiowizualnych, przestrzennych i sieciowych. Koncertuje, prowadzi kursy i wykłady na całym świecie. Jest inicjatorem wielu stowarzyszeń i projektów międzynarodowych: m. in. Muzyka Centrum (1977), Festiwal Audio Art (1993), Międzynarodowe Warsztaty Muzyki Współczesnej Kraków / Stuttgart (1993), GlobalMix (1998), GPS-Art (2000), Bridges (2003), Polskie Stowarzyszenie Muzyki Elektroakustycznej (2005), Polska Sztuka Dźwiękowa w Chinach (2006).

Otrzymał Nagrodę Honorową ZKP, Nagrodę Ministra Kultury oraz Independent Project Grant fundacji CEC ArtsLink w Nowym Jorku. Jest Prezesem Międzynarodowej Konfederacji Muzyki Elektroakustycznej (CIME/ICEM).

 

Edward Sielicki

Kompozytor i pedagog, urodzony w Warszawie, członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. Studiował kompozycję w Akademii Muzycznej w Warszawie (dziś Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) pod kierunkiem Andrzeja Dobrowolskiego i Włodzimierza Kotońskiego. Kontynuował studia u Tona de Leeuw w Konserwatorium im. Sweelincka w Amsterdamie. Dwukrotnie uczestniczył w Międzynarodowych Warsztatach Kompozytorskich w Amsterdamie, w Kursach Wakacyjnych w Darmstadt i w Awinionie oraz kilku kursach i warsztatach muzycznych w Polsce.

Jest laureatem m. in. Konkursu Młodych Związku Kompozytorów Polskich, Konkursu Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich oraz Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego w Genewie i Międzynarodowego Konkursu Muzyki Elektroakustycznej w Bourges.

Uprawiana przez Edwarda Sielickiego twórczość muzyczna, obejmująca ponad 90 kompozycji symfonicznych, wokalno-instrumentalnych, chóralnych, kameralnych, solowych i elektroakustycznych, znalazła swój oddźwięk w licznych wykonaniach publicznych na takich czołowych imprezach i festiwalach muzycznych, jak Warszawska Jesień, Poznańska Wiosna Muzyczna, Warszawskie Spotkania Muzyczne i innych.

Była także obecna na wielu festiwalach zagranicznych, jak choćby Polish Realities w Glasgow, Festiwalu Muzyki Elektroakustycznej w Bourges oraz na wielu koncertach w kraju i za granicą, które odbywały się w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Śląskiej w Katowicach, Filharmonii Opolskiej, Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego, Akademii Muzycznej w Warszawie, Filharmonii Lwowskiej, Art Center w Seulu i Daegu (Korea Południowa) i innych.

Jego utwory wykonywane były m.in. Belgii, Finlandii, Rosji, Francji, Holandii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Kanadzie, Meksyku, Stanach Zjednoczonych i Korei Południowej.

Edward Sielicki ma także istotne dokonania na polu twórczości dla dzieci i młodzieży. Był wielokrotnym stypendystą Ministerstwa Kultury i Sztuki w dziedzinie kompozycji, otrzymał także wiele nagród kompozytorskich w krajowych i zagranicznych konkursach muzycznych. W 1989 otrzymał Nagrodę im. Stanisława Wyspiańskiego II stopnia za całokształt twórczości.

Od 1987 pracuje w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, obecnie na stanowisku profesora. Obecnie jest kierownikiem Studium Muzyki Nowej. Ponadto ma za sobą doświadczenia pedagogiczne na uczelniach zagranicznych.

 

Krzysztof Olczak

Kompozytor i akordeonista, urodzony w Łodzi, obecnie związany z Gdańskiem. Studiował w latach w Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie akordeonu Włodzimierza Lecha Puchnowskiego. Następnie podjął pracę w Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie ukończył także studia kompozytorskie u Eugeniusza Głowskiego, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Związany jest z Wydziałem Instrumentalnym gdańskiej uczelni, gdzie prowadzi klasę akordeonu, zespoły kameralne i fakultatywne zajęcia. Od kilku lat jest koordynatorem organizowanych przez uczelnię Międzynarodowych Warsztatów Muzyki Współczesnej dla Kompozytorów i Wykonawców.

Za swoją twórczość kompozytorską otrzymał wiele nagród, m. in. dwukrotnie był laureatem Konkursu Kompozytorskiego "Premio Citta di Castelfidardo" we Włoszech – w 1984 zdobył I i II nagrodę, a w 1988 – II nagrodę, na Ogólnopolskim Konkursie Kompozycji Akordeonowych w Rzeszowie w 1985 otrzymał I nagrodę. Był również wielokrotnie nagradzany jako akordeonista, m. in. podczas Międzynarodowego Konkursu Akordeonowego w Auckland (Nowa Zelandia) w 1980 zdobył brązowy medal. Ponadto otrzymał liczne nagrody i wyróżnienia za działalność artystyczną, m. in. Nagrodę Artystyczną Młodych im. Stanisława Wyspiańskiego (1989), Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki (1993), Nagrodę Indywidualną Centrum Edukacji Artystycznej (1992, 1998).

Krzysztof Olczak występuje również jako akordeonista - solista i kameralista (w Classical Accordion Duo), koncertując w Polsce i za granicą (w Austrii, Finlandii, Niemczech, Norwegii, Rosji, Szwecji, na Słowacji i we Włoszech). Jego kompozycje wykonywane były na wielu festiwalach muzyki współczesnej, takich jak: Musik Biennale w Berlinie, Internationale Studienwoche w Bonn, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Poznańska Wiosna Muzyczna, Warszawska Jesień i innych.

 

Dariusz Mazurowski

Dariusz Mazurowski jest urodzonym i mieszkającym w Gdańsku kompozytorem muzyki elektroakustycznej, producentem i wykonawcą, członkiem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej (PSeME). W swojej twórczości koncentruje się przede wszystkim na utworach elektroakustycznych / akusmatycznych, ale komponuje również na instrumenty z elektroniką, realizuje instalacje audio, kolaże radiofoniczne, czy improwizowaną muzykę elektroakustyczną (tę ostatnią często we współpracy z innymi artystami).

W latach 90. mieszkał i tworzył w Pradze, gdzie skomponował szereg utworów elektroakustycznych, a pod koniec tej dekady ostatecznie powrócił do Gdańska.

W swoich utworach wykorzystuje zarówno instrumenty analogowe, jak i współczesną technologię cyfrową i komputery – łącząc dźwięki elektroniczne z materiałem konkretnym, pochodzących z nagrań mikrofonowych. Podczas koncertów stosuje również środki live electronic oraz dyfuzję dźwięku za pośrednictwem wielokanałowych systemów nagłośnieniowych.

Dariusz Mazurowski podejmuje także działania plastyczne, jest aktywny jako publicysta, pisząc teksty poświęcone przede wszystkim muzyce współczesnej, zagadnieniom technicznym i warsztatowym. Swoje prace teoretyczne prezentuje także na konferencjach naukowych, wykładach i warsztatach, produkuje koncerty muzyki elektroakustycznej.

Muzyka Dariusza Mazurowskiego była prezentowana przez stacje radiowe na całym świecie, wykonywana na festiwalach, czy solowych koncertach w Europie, Ameryce Północnej i Południowej, Azji. Także jego instalacje, prace wizualne i grafiki były wstawiane w różnych galeriach. W ostatnim czasie brał udział m. in. w następujących wydarzeniach Audio Art (Kraków 2012 / 2013 / 2014), MUSICACOUSTICA (Pekin 2012), Rezonans (Kraków 2013), ohrenhoch der Geräuschladen (Berlin, 2012 / 2014), Echofluxx14 (Praga 2014), LEMESG (Sankt Petersburg 2014), Music for No Tape / ERARTA (Sankt Petersburg 2014), ICMC / SMC (Ateny 2014), Cross-Art 2015, MUSLAB 2015 (Buenos Aires) i innych. Jego kompozycje regularnie ukazują się także na autorskich płytach – najnowsza, Non Acoustic Symphony, została wydana w 2015 roku w USA, nakładem wytwórni Neuma Records. Na działania artystyczne otrzymywał wielokrotnie stypendia i granty, m. in. Instytutu Adama Mickiewicza, czy ostatnio Fundacji Kościuszkowskiej (2015).


 

BIOGRAFIE WYKONAWCÓW

Alina Mleczko

Ukończyła z najwyższą oceną Akademię Muzyczną w Warszawie, gdzie studiowała grę na saksofonie. Uczestniczyła też w kursach w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Jej nauczycielami gry na saksofonie byli: Bernard Steuer, David Pituch, Krzysztof Herder, Michael Leonard, Ed Bogaard i Radosław Mleczko.

Już w 1996 amerykański magazyn "Saxophone Journal", w specjalnym wydaniu poświęconym najwybitniejszym saksofonistom świata, zamieścił jej monografię. Wkrótce po debiucie została zaproszona na koncerty do Wielkiej Brytanii, Francji, Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Danii, Czech i na Ukrainę. Uczestniczyła w wielu festiwalach muzycznych, m. in. Warszawskiej Jesieni, Forum im. Witolda Lutosławskiego, Festiwalu "Musica Polonica Nova" we Wrocławiu, Festiwalu "Alkagran" w Czechowicach-Dziedzicach, Festiwalu Kultury Latynoamerykańskiej, Festiwalu "Two Days & Two Nights" w Odessie.

W jej repertuarze dominują utwory współczesne polskich kompozytorów.

Alina Mleczko jest liderem Polskiego Kwartetu Saksofonowego i założycielką Kwartetu A-4. Od 2000 współtworzy Kwartet Arundo.

Artystka prowadzi jednocześnie klasę saksofonu w Zespole Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie, wykłada na prestiżowych kursach i warsztatach muzycznych, w tym na Międzynarodowym Kursie dla Młodych Kompozytorów w Radziejowicach.

 

Anna Zielińska

Anna Zielińska (skrzypce), absolwentka Akademii Muzycznej w Poznaniu, specjalizuje się w wykonawstwie muzyki XX i XXI wieku. Dokonała kilkudziesięciu polskich i światowych prawykonań utworów solowych, z orkiestrą i z elektroniką oraz wielu prezentacji utworów polskich za granicą, a także nagrań dla Polskiego Radia i stacji radiowych i telewizyjnych w Europie, Azji i obu Amerykach.

Gra także muzykę improwizowaną. Współpracowała z wieloma wybitnymi artystami, a w roku 2001 była stypendystką niemieckiego zespołu musikFabrik i uczestniczyła w warsztatach improwizacji Earle Browna.

Koncertowała m. in. w Chile, Francji, Meksyku, Czechach, Estonii, Grecji, Portugalii, Włoszech, Brazylii, Argentynie, Izraelu, Indonezji, Chinach, Palestynie, na Kubie, Ukrainie i Tajwanie.

Jako muzyk klasyczny grała w Bayerische Rundfunk Orchesterakademie pod dyrekcją Mścisława Rostropowicza, orkiestrze Festiwalu Wielkanocnego w Bayreuth, Jeunesses Musicales World Orchestra, RIAS (Deutsche Radio) Jugendorchester i Nationaal Jeugd Orkest. Od 2000 stale współpracuje z Dresdner Sinfoniker.

Dwukrotnie uzyskała stypendium twórcze Ministra Kultury RP. Od 2006 jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.

 

Małgorzata Rocławska

Obecnie jest studentką Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku, w klasie śpiewu prof. zw. dr hab. Ryszarda Minkiewicza. Umiejętności doskonali na wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez znakomitych pedagogów.

Bliska jest jej twórczość zarówno operowa jak i oratoryjno – kantatowa. Pomimo młodego wieku ma na swoim koncie wiele przedsięwzięć artystycznych, w których z powodzeniem wykonywała partie sopranowe. W dorobku posiada również nagrania radiowe i telewizyjne.

Ważną gałęzią działalności artystycznej Małgorzaty Rocławskiej jest zespół wokalny Art’n’Voices, który współtworzy od 2010 roku. Wraz z zespołem odnosi sukcesy na wielu międzynarodowych konkursach, z których warto wspomnieć II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Mundus Cantat w Sopocie, I nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Religijnej im. ks. Stanisława Ormińskiego w Rumi, Grand Prix I Ogólnopolskiego Festiwalu Współczesnej Muzyki Chóralnej w Gdańsku, II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Kolęd i Pastorałek w Będzinie, Grand Prix I Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Wielkanocnej w Sopocie, Grand Prix X Ogólnopolskiego Konkursu Kolęd i Pastorałek w Chełmnie.

 

Paweł Zagańczyk

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie akordeonu prof. Krzysztofa Olczaka, gdzie obecnie pełni funkcje asystenta. Jest laureatem ponad dwudziestu konkursów akordeonowych. Występował na Litwie, w Anglii, Estonii, Finlandii, Słowacji, Niemczech, Szwecji i Szwajcarii.

Wykonawstwo Pawła Zagańczyka cechuje umiejętność odnalezienia się w wielu stylistykach i gatunkach muzycznych. Współpracuje z muzykami jazzowymi, wykonuje muzykę improwizowaną, będącą fuzją muzyki folkowej, jazzowej oraz poważnej. Na swoim koncie ma wiele prawykonań muzyki współczesnej. Koncertuje też na bandoneonie z niemieckiej manufaktury Uwe Hartenhauera.

Działalność pedagogiczną otwierają sukcesy jego wychowanków na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych. Jest również wykładowcą na warsztatach akordeonowych w Seili (Finlandia) oraz Wejherowie (Polska).

Paweł Zagańczyk znany jest również jako animator życia muzycznego organizując m. in. festiwal Nowe Akordeonowe Konwencje.

Wśród ważnych nagród, które otrzymał za swoją działalność artystyczną należy wymienić: Pomorską Nadzieję Artystyczną, stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Pomorskiego, Prezydenta miasta Gdańska, Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce.