08.12.2010 - 08.12.2010

III edycja Gdańskiej Sztuki Interpretacji Muzyki Akordeonowej XX i XXI wieku

Po raz kolejny zapraszamy wielbicieli niezwykłego instrumentu – akordeonu. To właśnie on odegra główną rolę podczas dwóch koncertów, które już wkrótce odbędą się w ramach Gdańskiej Sztuki Interpretacji Muzyki Akordeonowej XX i XXI wieku.

Prawykonania utworów profesora Krzysztofa Olczaka (Akademia Muzyczna w Gdańsku) – cenionego akordeonisty i kompozytora oraz Barbary Kaszuby – młodej, utalentowanej artystki związanej z Akademią Muzyczną w Poznaniu wysłuchać będzie można podczas dwóch koncertów:
4 grudnia, godz. 18.00 – sala Centrum Kultury i Sportu w Pruszczu Gdańskim
8 grudnia, godz. 18.00 – Sala Mieszczańska Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku

Wstęp na oba koncerty jest bezpłatny.

Kompozycje wykona Orkiestra Kameralna PROGRESS pod dyrekcją Szymona Morusa. Młody zespół orkiestry złożony głównie z absolwentów gdańskiej Akademii Muzycznej konsekwentnie buduje swoją artystyczną markę z powodzeniem prezentując się na scenach muzycznych Pomorza.
W charakterze solisty wystąpi pomysłodawca Gdańskiej Sztuki Interpretacji Muzyki Akordeonowej XX i XXI wieku, Paweł Zagańczyk.

Koncert realizowany jest ze środków stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego Pana Mieczysława Struka oraz stypendium kulturalnego Prezydenta Miasta Gdańska.

Biogramy
KRZYSZTOF OLCZAK ur. 1956 w Łodzi. Studia na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Warszawie (akordeon), następnie w Akademii Muzycznej w Gdańsku (kompozycja), gdzie obecnie pracujel. Jest laureatem konkursów akordeonowych i kompozytorskich, m.in. Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy w Auckland, Nowa Zelandia-1980, brązowy Medal; Konkurs Kompozytorski Premio Citta di Castelfidardo, Włochy, I i II nagroda-1984 oraz II nagroda-1988; Ogólnopolski Konkurs Kompozycji Akordeonowych, I nagroda-1985 i inne. Za działalność artystyczną otrzymał szereg nagród i wyróżnień, jak np. Nagroda Artystyczna Młodych im. S. Wyspiańskiego -1989, Nagroda Ministra Kultury i Sztuki-1993, Nagroda Indywidualna Centrum Edukacji Artystycznej-1992 i 1998. Krzysztof Olczak występuje również jako akordeonista, solista i kameralista (Classical Accordion Duo), koncertując w Polsce i wielu krajach Europy (Austria, Finlandia, Niemcy, Norwegia, Rosja, Szwecja, Słowacja, Włochy). Jego kompozycje wykonywane były na szeregu festiwali muzyki współczesnej, jak: Musik Biennale - Berlin, Internationale Studienwoche-Bonn, Musica Polonica Nova-Wrocław, Poznańska Wiosna, Warszawska Jesień i in. Dokonał również wielu nagrań. Ważniejsze kompozycje: Etiuda na jedno złożenie miecha, muzyka na taśmę Jeszcze słowo... dla 2 aktorów, 4 instrumentalistów i taśmę Przestrzenie morza, strofy na sopran i fortepian preparowany Szpęgawsk in memoriam na sopran i smyczki Sifonietta concertante na perkusję i orkiestrę, Lato na chór mieszany, 2 oboje i fagot (1983--1992), Epitafium 1444 na klarnet, wiolonczelę i fortepian (1994),Manualiter na akordeon solo dedykowany Zbigniewowi Koźlikowi (1977)

BARBARA KASZUBA - ur. 1983 r. w Poznaniu; ukończyła ZSM w Poznaniu: OSM II st. im. H. Wieniawskiego „Poznańska Szkoła Talentów” - skrzypce w kl. mgr M.Bocka (2002) i PSM II st. im. F. Chopina - fortepian w kl. mgr B. Jarantowskiej (2003); absolwentka AM im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie kompozycji prof. G. Pstrokońskiej –Nawratil (2007) – dyplom z wyróżnieniem; studentka AM im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. M. Baranowskiego. Od października 2007 asystentka w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Próby kompozytorskie podejmowała od najmłodszych lat szkolnych, konsultując je z prof.: Andrzejem Koszewskim, Markiem Stachowskim, Romualdem Twardowskim. Muzyka jej gościła na wielu festiwalach i koncertach w Polsce m.in. Warszawska Jesień, Poznańska Wiosna, Musica Polonica Nova, Musica Moderna i zagranicą: Niemcy, Rosja, Anglia, Szkocja, Holandia, Litwa, Dania, Ukraina, w radio i TV. Otrzymała szereg nagród na konkursach kompozytorskich m.in.: - „CANTABILE 95” w Krakowie, - konkursie im. A. Krzanowskiego w Czechowicach-Dziedzicach 1997, 2002 - „PATRI PATRIAE 98” w Katowicach, „CRESCENDO 99” w Tarnowie – Grand Prix, - „IBLA 99” Nowy Jork – Ragusa, w Sanoku 2003; w Warszawie /ZKP/ 2004; 2006 - w Krakowie /PWM/ 2004 , we Wrocławiu 2005 – I miejsce - Grand Prix w Sanoku 2009 oraz wykonawczych: finalistka Konkursu Muzyki XX wieku dla Młodych Wykonawców w Radziejowicach 1999 i 2001 /skrzypce/; - w kategorii zespołów kameralnych /duet skrzypce i akordeon/ : - Sanok 2000 - I nagroda, Mława 2001 – I nagroda, Mława 2002 – I nagroda Castelfidardo, Włochy 2001 – II nagroda, Klingenthal, Niemcy 2002 – II nagroda Poprad, Slowacja 2003 – I nagroda i nagroda specjalna European Union of Music Competition for Youth - Wrocław 2006 – II nagroda; - Sarre-Union, Francja 2006 – Prix du Conseil General /zespół Familiare/ Stypendystka Business and Professional Women’s Club Poznań, Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci i Ministerstwa Kultury, Młoda Polska – autorska płyta My Music (wyd. Acte Prealable 2005), UNESCO – USA 2007, Medal Młodej Sztuki (2010). Jej utwory drukowane są przez wydawnictwa: ASTRA w Łodzi, FONOLA w Warszawie, PWM w Krakowie i CHIOLA MUSIC PRESS we Włoszech i wykonywane przez solistów, zespoły kameralne i orkiestry : (orkiestrę kameralną PR Amadeus pod dyr. A. Duczmal w Poznaniu, orkiestrę symfoniczną Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy pod. dyr. M. J. Błaszczyka, Filharmonii Częstochowskiej pod dyr. Cz. Grabowskiego, Tatrzańską Orkiestrę Klimatyczną pod dyr. A. Kreiner, Orkiestrę Muzyki Nowej pod dyr. Sz. Bywalca). Ważniejsze kompozycje: Kontemplacje, Wspomnienie o Januszu Korczaku na skrzypce solo (1995-1998), Toccata na fortepian (1998), Trio zawadiackie na skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1999), Na wierchowej polanie na orkiestrę smyczkową/kameralną (1999), Skrzyp-ak na akordeon i skrzypce (2000), Sześć etiud na akordeon (2002), Suoni per sei violinisti (2003), Wyspy szczęśliwe – trio na flet, wiolonczelę i fortepian (2003), In der Tanzbude na orkiestrę symfoniczną (2004), Dalmacja – pieśni na bas i kwartet smyczkowy (2004), Feiern Sie mit na chór mieszany (2005), Übung I na taśmę (2005), Nostalgia na wiolonczelę solo (2006), Ptasi koncert na skrzypce, orkiestrę symfoniczną i głosy ptaków /CD/ (2006-2007), Chatting birds for four bows /kwartet smyczkowy/ (2008), Thousand voices in the sky na akordeon i kwartet smyczkowy (2009), Głosy Gór na tenor i orkiestrę smyczkową (2009).

PAWEŁ ZAGAŃCZYK obecnie pełni funkcje asystenta w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie akordeonu prof. Krzysztofa Olczaka. Swoje umiejętności doskonalił także na pod okiem takich artystów jak Mika Vayrynen, Fridrich Lips, Klaudiusz Baran, Teodoro Anzellotti, Mikko Luoma. Współpracuje z Orkiestrą Filharmonii Bałtyckiej i Teatrem Wybrzeże. Występował pod batutą takich dyrygentów, jak Michał Nesterowicz, Jerzy Maksymiuk, Bohdan Jarmołowicz, Maja Metelska oraz Janusz Przybylski.
Na swoim koncie ma występy na estradach wielu miast Polski. W grudniu 2006 roku koncertował jako solista z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Sali Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. W 2007 roku został Laureatem Plebiscytu Publiczności IV edycji Muzycznego Forum Młodych. W czerwcu 2009 wystąpił z orkiestrą Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku w ramach koncertu dyplomantów Akademii Muzycznej. Publiczność oklaskiwała go również za granicami kraju: na Litwie, Słowacji, Estonii, Niemczech i Szwajcarii. Paweł Zagańczyk był wielokrotnie nagradzany na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach m.in. w Mławie, Piotrkowie Trybunalskim, Przemyślu, Giżycku, Chełmie, Sanoku, Szczecinie, Czechowicach Dziedzicach, Popradzie (Słowacja).
W maju 2008 roku nominowany w konkursie Stowarzyszenia Czerwonej Róży. Stypendysta Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce, Funduszu Sztuka Młodych, Fundacji Musica Mundi, Marszałka Województwa Pomorskiego, Nagrody Kulturalnej Miasta Gdańska, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Pierwszej Damy Rzeczpospolitej Polskiej Pani Marii Kaczyńskiej. Paweł Zagańczyk jest również pomysłodawcą autorskiego projektu Gdańska Sztuka Interpretacji i Wykonawstwa Muzyki Akordeonowej XX i XXI wieku. Specjalnie na tę okazję zostały dla niego napisane kompozycje przez takich twórców jak Krzesimir Dębski, Mikołaj Majkusiak, Krzysztof Olczak oraz Marek Czerniewicz. Na jesieni 2010 roku odbędzie się III edycja projektu na, którą Paweł Zagańczyk otrzymał stypendium twórcze Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Nagrodę Kulturalną Miasta Gdańska. Zagańczyk jest założycielem zespołu Zagan Acoustic, z którym wykonał około 400 koncertów. Paweł Zagańczyk gra na instrumencie włoskiej firmy Ballone Burini

SZYMON MORUS - absolwent gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie skrzypiec dr Andrzeja Kacprzaka. Jako skrzypek współpracuje z Elbląską Orkiestrą Kameralną gdzie pełni rolę prowadzącego grupę drugich skrzypiec, Polską Filharmonią Kameralną Sopot oraz Państwową Operą Bałtycką. Stypendysta nagrody Prezesa Rady Ministrów. Uczestnik wielu krajowych oraz międzynarodowych kursów kameralistyki. Ściśle współpracuje z instytucjami kulturalnymi Trójmiasta i okolic. Koncertował m.in. w: Niemczech, Francji, Grecji, Hiszpanii, Szwajcarii oraz Wielkiej Brytanii. Współpracował z tak wybitnymi artystami jak: Thanos Adamopoulos, Thuring Bram, Zygmunt Rychert, Massimiliano Caldi, Jan Stanienda, Konstanty Andrzej Kulka, Adam Klocek, Wojciech Rajski, Tadeusz Strugała czy też Jerzy Maksymiuk. Obecnie student dyrygentury symfoniczno-operowej gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Wojciecha Rajskiego.

Orkiestra Kameralna PROGRESS – młody, błyskotliwie wkraczający na scenę muzyczną Wybrzeża zespół składający się z utalentowanych zawodowych muzyków. Członkowie Orkiestry to utytułowani soliści, kameraliści, laureaci wielu ogólnopolskich jak i międzynarodowych konkursów. Wielokrotnie współpracowali z czołowymi postaciami polskiej oraz europejskiej sceny muzycznej. Koncertowali już w większości państw Europy. Orkiestra Kameralna PROGRESS coraz śmielej wkracza na sceny muzyczne nie tylko Trójmiasta, zdobywając coraz szersze grono wiernych słuchaczy. Bierze udział w znaczących wydarzeniach muzycznych na terenie Pomorza. Zespół wykonuje kompozycje od baroku po współczesność, nie stroniąc również od muzyki filmowej czy rozrywkowej. Ma na celu współpracę z instytucjami kultury, zespołami i poszczególnymi artystami w celu tworzenia wspólnych przedsięwzięć, łączących muzykę z poezją, teatrem czy obrazem. Jest ona otwarta na wszelakie działania artystyczne. Założycielem, dyrygentem oraz kierownikiem artystycznym Orkiestry Kameralnej PROGRESS, jest Szymon Morus.