11.12.2010 - 11.12.2010

Jubileuszowy koncert Chóru Mieszczan Gdańskich

Gorąco zapraszamy do wspólnego świętowania 10-lecia Chóru Mieszczan Gdańskich! Podczas konceru publiczność będzie miała okazję ponownie spotkać się nie tylko z dzisiejszymi członkami chóru, ale również z jego byłymi dyrygentami oraz od lat zaprzyjaźnionymi artystami: Lilianą Górską i Anną Fabrello, Ziemowitem Łajmingiem, Grzegorzem Rubinem, Beatą GruszkaąLiley, Agnieszką Szydłowską. Chórowi towarzyszyć będzie orkiestra Sinfonia Nordica oraz Piotr Ejsmont na fortepianie.

W PROGRAMIE znajdą się m.in. utwory kompozytorów, którzy w tym roku również obchodzą swoje jubileusze: Fryderyka Chopina, Roberta Schumanna, Luigi Cherubiniego, Giovanniego Battisty Pergolesiego oraz Jerzego Fryderyka Haendla, Eugeniusza Głowskiego, Marka Czerniewicza i wielu innych.
W drugiej części chór wykona swoje największe przeboje pod kierownictwem byłych i aktualnych dyrygentów.

Wykonawcy:
Liliana Górska - alt
Anna Fabrello - sopran
Piotr Ejsmont - fortepian
Ziemowit Łajming - prowadzenie orkiestry
Grzegorz Rubin - prowadzenie chóru
Beata Gruszka-Liley - prowadzenie chóru
Agnieszka Szydłowska - prowadzenie chóru i orkiestry
Monika Kaźmierczak - prowadzenie chóru

Na koncert w imieniu chóru zapraszają Michał Zawadzki (Prezes Chóru) i Monika Kaźmierczak (Dyrygent Chóru) oraz współorganizator jubileuszu, Nadbałtyckie Centrum Kultury.

Projekt otrzymał dofinansowanie ze środków Urzędu Miasta Gdańska.

START: godz. 17.00
wstęp wolny

Historia Chóru Mieszczan Gdańskich
Chór Mieszczan Gdańskich powstał w lipcu 2000 r. Dzięki staraniom Nadbałtyckiego Centrum Kultury przy współpracy Fundacji Polsko-Niemieckie Pojednanie, w ramach obchodów Roku Bachowskiego realizowano projekt „Gdańszczanie Bachowi”. Spośród mieszkańców Trójmiasta i okolic drogą przesłuchań wyłoniono członków chóru. Opiekę nad nowym zespołem roztoczyła prof. Alina Kowalska-Pińczak, dyrygent i założycielka Cappelli Gedanensis. Ogromny sukces artystyczny wykonania „Magnificat” Johanna Sebastiana Bacha i udział w kolejnym koncercie poświęconym Verdiemu, rozbudziły entuzjazm chórzystów i chęć dalszego wspólnego muzykowania.
W marcu 2001 r. opiekę nad zespołem przejęła młoda gdańska dyrygentka Agnieszka Szydłowska. Pod jej kierownictwem chór rozwinął samodzielną działalność koncertową (wykonania muzyki religijnej w kościele św. Brygidy i Katedrze Oliwskiej) oraz wziął udział w autorskich projektach organizowanych przez Nadbałtyckie Centrum Kultury. W ramach cyklu Trust kreatywny promującym współczesną muzykę gdańską i polską, chór wykonał m.in. „Psalmy” do muzyki Leszka Możdżera oraz oratorium „L’allegro Il Penseroso et Il Moderato” Jerzego Fryderyka Haendla.
W listopadzie 2002 r. wraz z orkiestrą Opera da Camera i solistami chór wykonał barokowe dzieło szwedzkiego kompozytora Johana Helmicha Romana „Then Svenska Messan” (Msza Szwedzka). Była to polska prapremiera szwedzkiego dzieła wykonana w Polsce po z górą dwustupięćdziesięcioleciu od powstania.
W końcu roku 2002 członkowie chóru sformalizowali działalność i założyli Stowarzyszenie Chór Mieszczan Gdańskich. Stowarzyszenie posiada własną wewnętrzną strukturę organizacyjną z zapleczem osobowym pracującym na zasadzie wolontariatu.
W 2003 r. dyrygentem chóru została pani Beata Gruszka Liley, która poprowadziła chór do następnego wykonania Mszy Szwedzkiej – tym razem w kościele w Notebäck w okręgu Kalmar w Szwecji w ramach Festiwalu Muzyki oraz Roku Polskiego. Koncert został bardzo dobrze przyjęty i zauważony w prasie szwedzkiej. Od tego czasu datuje się także współpraca z organizatorami życia kulturalnego w Kalmarze.
W 2004 roku Chór wykonał trzy koncerty pod wspólnym tytułem „Muzyka renesansu – renesans Europy”. Każdy z koncertów był w zamyśle rodzajem podróży w czasie i przestrzeni muzyki europejskiej. Ostatni z koncertów – „Koncert Wśród Nocnej Ciszy” – oparty był o muzykę bożonarodzeniową Michaela Praetoriusa, niemieckiego kompozytora doby renesansu.
Rok później zespół pod kierunkiem prof. Grzegorza Rubina i Anny Podciborskiej przygotował realizację projektu „Litania Do Wszystkich Świętych" - projektu mającego na celu poznanie i propagowanie muzyki związanej z osobami świętych poszczególnych krajów Europy. W ramach projektu chór wykonał mszę Josepha Haydna „Missa Brevis Sancte Joannis de Deo” oraz Marca Antoine'a Charpentiera „Le Reniment de St Pierre”.
Do współpracy przy wykonaniu powyższych kompozycji chór zaprosił sześcioro solistów i orkiestrę smyczkową pod kierunkiem Ziemowita Łajminga. W ramach tego samego projektu wystąpił także szwedzki ensamble Laude Novella.
W 2006 roku w ramach projektu „Litania Do Wszystkich Świętych” pod kierownictwem Moniki Kaźmierczak chór wykonał ponownie Then Svenska Messan – Mszę Szwedzką Johana Helmicha Romana. Była to prawdopodobnie gdańska prapremiera dzieła. Koncert odbył się w kościele p.w. Św. Brygidy, a udział w nim wzięło kilkoro gdańskich solistów i niezwykle interesujący duet akordeonistów z Ukrainy.
W końcu roku chór został zaproszony do Niemiec, gdzie dał dwa koncerty kolęd i pieśni bożonarodzeniowych.
W latach 2007-2008 Chór wykonał kilkanaście różnych koncertów w różnych i odległych od siebie stylach muzycznych, poczynając od aranżacji muzyki The Beatles i kończąc na współczesnej Missa De Angelis Jana Jancy.
W roku 2009, prócz innych wykonań, chór zaśpiewał z towarzyszeniem zespołu Sinfonietta Nordica i solistów rzadko wykonywany psalm Georga Friedricha Haendla „Dixit Dominus”.
W 2010 roku chór wykonał koncerty pasyjne, połączone z improwizacjami organowymi prof. Bogusława Grabowskiego, w lipcu roku wziął też udział w Festiwalu Teatrów Plenerowych i Ulicznych "Feta" w monumentalnym przedstawieniu "Mura". Z zaprzyjaźnionym chórem Continuo z Sopotu wykonał wspólnie Mszę góralską Tadeusza Maklakiewicza.
Chór regularnie bierze udział w Gdańskiej Wigilii oraz majowych Dniach Miasta, organizowanych przez Gdański Archipelag Kultury "Plama".
Przez wszystkie lata swojej działalności chór spotykał się z wielką życzliwością i akceptacją ze strony władz Gdańska korzystając z dotacji. Również kierownictwo Nadbałtyckiego Centrum Kultury okazywało zespołowi swą wielką przychylność wspomagając chór na wielu płaszczyznach.