15.05.2015 - 15.05.2015

Musicalia Baltica - dzień pierwszy - 15.05

KRÓL. Sonaty fletowe i listy Fryderyka II (1712–1786)

Program koncertu skonstruowany został w oparciu o młodzieńcze sonaty fletowe i listy Fryderyka II do Woltera, a także dzieła muzyczne stworzone pod koniec życia monarchy i dwa „listy nienapisane”. Te ostatnie są w całości owocem fantazji, hipotetyczną korespondencją między Fryderykiem a mistrzem Quantzem, który przez większość życia pełnił funkcję osobistego nauczyciela fletu na dworze władcy.

Fryderyk II Wielki. Monarcha absolutny, uzdolniony flecista i kompozytor. W punkcie centralnym wieczoru znajdą się jego sonaty fletowe. Król, przebywając w otoczeniu wybitnych muzyków – m.in. swego mistrza fletu Johanna Joachima Quantza oraz Carla Philippa Emanuela Bacha – kompozytora, klawesynisty, syna lipskiego kantora, pisał je do osobistego wykonywania w trakcie koncertów przeznaczonych dla wąskiego grona bywalców z kręgu królewskiego dworu. Koncerty odbywały się każdego wieczoru o godz. 19.00 w Berlinie, bądź letniej rezydencji króla - pałacyku Sanssouci w Poczdamie, wzniesionym w połowie XVIII wieku w stylu rokoko. Jedyną osobą, która mogła odnosić się do królewskiej gry, był jego mistrz fletu – Johann Joachim Quantz – poprzez „oklaski lub powstrzymanie się od nich”.

Utwory te nie były ani wydawane, ani wykonywane przez innych współczesnych królowi flecistów. Niezwykle wymagające technicznie, wirtuozowskie, napisane zostały z rzeczywistą znajomością możliwości technicznych barokowego instrumentu. Podobnie jak za czasów Fryderyka II, wciąż rzadkością jest posiadanie ich w repertuarze koncertowym.

Podczas wieczornej muzyczno-słownej opowieści, w Centrum św. Jana dzieła te zabrzmią w wersji na instrumenty historyczne, nawiązując do koncertów, w pokoju muzycznym pałacyku Sanssouci.

Pasją Fryderyka II była nie tylko muzyka. Od młodości niezwykle rozbudzony pod względem intelektualnym, próbował swych sił w poezji i filozofii, traktatach historycznych. Utrzymywał stałe kontakty z najwybitniejszymi myślicielami swoich czasów, darząc szczególną przyjaźnią Woltera.

Jako kontrapunkt dla dzieł muzycznych usłyszymy w ten niezwykły wieczór także innego rodzaju kompozycje: tym razem literackie – listy. Zachowało się ich ponad osiemset. Podobnie jak muzyka, skierowane są do rzeczywistego „słuchacza” – stąd ich „bliźniacze” oddziaływanie.

wykonawcy:
Maja Miro-Wiśniewska – flet traverso (pomysłodawczyni, scenariusz)
Małgorzata Sarbak – klawesyn
Agnieszka Oszańca – wiolonczela barokowa
Renia Gosławska – listy Fryderyka II
Marek Zygmunt – projekcja video
Maciej Knigawka – światło
Paweł Labuda – dźwięk

Zrealizowano m.in. ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska
Współorganizacja: Fundacja Silva Rerum

START: godz.19.00
WSTĘP: bilety 10 zł normalne, 5 zł ulgowe

__
Maja Miro-Wiśniewska

Urodzona w Krakowie. Studiowała flet barokowy w Akademii Muzycznej w Krakowie, psychologię stosowaną (UJ) oraz muzykoterapię (AM Łódź). Studia muzyczne kontynuowała w Konserwatorium w Amsterdamie, w klasie poprzecznych fletów historycznych prof. Martena Roota.
Autorka projektów intermedialnych, sytuujących flet barokowy w różnych kontekstach współczesnych. Przygotowuje je z artystami różnych dziedzin sztuki – tancerzami (Tatiana Kamieniecka, Anna Haracz, Magdalena Przybysz, Ewa Szubstarska, Paulina Wysocka), rzeźbiarzami (Joost Bricken-Caarten), filmowcami (Anna Pankiewicz, Fundacja Nowych Ujęć) i innymi muzykami (Jacaszek, Maria Ka). Od wielu lat wykonuje muzykę do filmów niemych.
Jest współzałożycielem i muzykiem zespołu instrumentów historycznych SILVA RERUM arte oraz prezesem Fundacji SILVA RERUM, działającej w Gdańsku. We współpracy z Miastem Gdańskiem organizuje festiwale poświęcone muzyce dawnej w Trójmieście: Cappella Angelica, Muzyka Aniołów Mariackich oraz Europa +/-1700. Współpracuje także z zespołami: De Nederlandse Bachvereniging, Nieuwe Philharmonie Utrecht, Capella Cracoviensis, Collegium Cracoviensae, Sweelink Baroque Orchestra, Luters Bach Ensemble Groningen, Cracovia Barocca, Floripari i in. oraz z baletem dworskim Cracovia Danza.
Współpracuje także z Akademią Muzyczną w Gdańsku, Uniwersytetem Pedagogicznym oraz Akademią Muzyczną w Krakowie, prowadząc zajęcia dla studentów kierunków Flet Traverso, Arteterapia, Muzykoterapia oraz Instrumentalistyka.
Zmierza do poszerzania literatury na flet barokowy o kompozycje współczesne: od 2006 roku zamawia i przygotowuje prawykonania nowych utworów kompozytorów ukraińskich, polskich i holenderskich. W 2012 roku rozpoczęła pracę nad doktoratem poświęconym muzyce współczesnej na flet barokowy na Akademii Muzycznej w Gdańsku.
MAŁGORZATA SARBAK
klawesynistka, pedagog (Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. Fr. Chopina w Warszawie – Sekcja Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej). Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fr. Chopina w Warszawie (prof. L. Kędracki, prof. W. Kłosiewicz), studiowała w Bostonie (New England Conservatory, prof. J. Gibbons). Otrzymała szereg stypendiów na kursy mistrzowskie prowadzone przez H. Dreyfus, B. van Asperen, J. Van Imerseel, K. Haugsand, J. Ogg, M. Van Delft, R. Hill, W. Kłosiewicz (Francja, Austria, Belgia, Niemcy, Włochy, Polska). Stypendystka Academie Musicale de Villecroze, Rządu Francuskiego.
Dokonała nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia, które wytypowało ją do reprezentowania Polski na międzynarodowym konkursie EBU „New Talent" 2005 w Bratysławie. Jako solistka koncertowała i nagrywała z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej, Morphing Chamber Orchestra (współpraca z Andreasem Schollem) podczas wielu festiwali w Polsce i za granicą (m.in. Nantes, Bilbao, Tokio, Berlin). Oprócz typowego dla klawesynu repertuaru XVII i XVIII wieku, interpretuje również dzieła klawesynowej muzyki współczesnej. W 2010 roku dokonała światowej prapremiery utworu Pawła Szymańskiego na klawesyn solo "Les Poiriers en Pologne ou une Suite de Pieces Sentimentales de Clavecin faites par Mr Szymanski". W 2011 roku, na zaproszenie niemieckiego pianisty Tobiasa Kocha, zagrała koncerty w zamku w Bad Krozingen (Niemcy), mając do dyspozycji słynną kolekcję instrumentów historycznych. Występy te zaowocowały w propozycje fonograficzne oraz kolejne zaproszenia koncertowe (recital Mozartowski na tangentenflugel w marcu 2014). Małgorzata tworzy także muzykę do spektakli teatralnych (Teatr Dramatyczny w Warszawie: „Daleko od Wichrowych Wzgórz"; Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu: „Aleksandra. Rzecz o Piłsudskim", „Na Boga!"). Współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową (spektakl baletowy „Tańczmy Bacha"). Pracuje podczas Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie.
Koncertuje także w miejscach nietypowych dla muzyki klasycznej docierając w ten sposób do zupełnie innej publiczności i przekonując ją jednocześnie, że muzyka ta nie musi być poważna i nudna. W warszawskich klubokawiarniach (Chłodna 25, Nowy Wspaniały Świat, Pardon To Tu) dała już wiele koncertów zarówno solowych jak i kameralnych, zapraszając do współpracy nie tylko specjalistów z dziedziny stylowego wykonawstwa muzyki dawnej (m. in. koncerty klawesynowe J. S. Bacha z Marcinem Maseckim na pianinie). W 2013 roku ukazał się jej debiutancki, 3 -płytowy album zawierający zbiór Partit klawesynowych J. S. Bacha (Clavier-Übung I, BWV 825-830). Album ten, wydany przez wytwórnię Lado ABC przy wsparciu Narodowego Instytutu Audiowizualnego, jest pierwszą w Polsce kompletną publikacją tych dzieł na klawesynie.

Agnieszka Oszańca
Absolwentka klasy wiolonczeli współczesnej Jacka Kociubana w Krakowie. Tytuł Master in Arts otrzymała w Utrecht Conservatorium, realizując program barokowy, klasyczny i romantyczny pod kierunkiem Violi de Hoog. Studiowała również wiolonczelę barokową we Włoszech, w klasie Marco Frezzato (Cesena).
Jest pierwszą wiolonczelą  zespołu Capella Cracoviensis, współpracuje także z zespołami Musica Poetica, Pramea Ensemble, Trio RyuOszancaLievonen,ensemble La Chromosfera. Jest regularnie zapraszana na koncerty festiwalowe m.in. Fringe of Utrecht Early Music Festival, Brezice Festival Slovenia.
Współzałożycielka i dyrektor artystyczny serii koncertów Sterren Oude Muziek w Utrechcie. Finalistka konkursów International Young Artists Presentation w Antwerpii, Academia
Palatina w Mannheim. Uczestniczyła w nagraniach koncertów fletowych Mozarta w interpretacji
Martena Roota dla Globe oraz licznych nagraniach z włoskimi specjalistami w zakresie muzyki dawnej. Gra na wiolonczeli z 1763 roku (Benoist Fleury, Paryż).

Renia Gosławska
Solistka Teatru Muzycznego w Gdyni, artystka wszechstronnie utalentowana, multiinstrumentalistka, aranżerka. Realizatorka autorskiego projektu „Błogosławieni... Pieśni gospel", za który otrzymała teatralną Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni. W Teatrze Muzycznym w Gdyni, można ją podziwiać m.in. w rolach: Jagny w „Chłopach" w reż. W. Kościelniaka, Izabeli Łęckiej w „Lalce" w reż. W. Kościelniaka, Marii w „Tango Nuevo" w reż. G. Castellanosa, Betty Rizzo w „Grease" w reż. M. Korwina, a także „Braciach Dalcz i S-ka" w reż. W. Kościelniaka w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie. Reżyseruje, komponuje, zajmuje się choreografią, współprowadzi chór kobiet Chórraa.