Termin: 12.09-5.10.2025, godz. 9.00-18.00
Wernisaż: 11.09.2025, godz. 18.00, spotkanie będzie tłumaczone na PJM
Miejsce wydarzenia: NCK — Ratusz Staromiejski, ul. Korzenna 33/35, Galeria
Wstęp: wolny
Udogodnienia: na parterze
Fenomen plenerów artystycznych fascynuje zarówno twórców, jak i nas – podglądaczy sztuki ciekawych kreatywnego procesu. Czas twórczej pracy osadzony w przestrzeni koleżeńskiej wymiany doświadczeń otwiera na nowe eksploracje. W lipcu 2025 roku w Skórczu po raz czwarty odbył się plener ceramiczny organizowany przez Alicję i Dymitra Buławkę-Fankidejskich. Poplenerowe – nieoczywiste, wykonane z użyciem różnych technik, ideowo bogate – prace międzynarodowego grona artystów zaprezentujemy w Galerii NCK.
Będzie to kolejna poplenerowa wystawa „Ceramiki alternatywnie” prezentowana w Nadbałtyckim Centrum Kultury. Na wystawę zapraszamy od 12 września do 5 października, na wernisaż zaś 11 września o godz. 18.00. Kuratorami wystawy są Alicja i Dymitr Buławka-Fankidejscy (ASP Gdańsk) oraz Monika Konca (NCK).
Na wystawie zobaczymy prace międzynarodowego grona profesjonalnych artystów i artystek oraz prace studentek rzeźby gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Artyści i artystki: Rasa Justaitė-Gecevičienė (LT), Robert Buček (CZ), Aivars Baranovskis (LV), Valentins Petjko (LV), Agnė Šemberaitė (LT), Michał Puszczyński (PL), Dominika Kulczyńska (PL), Katarzyna Miściur (PL), Magdalena Cisło (PL), Thiébaut Chagué (FR)
Studentki kierunku Rzeźba ASP w Gdańsku: Kamila Kmiecik, Julia Mazur, Natalia Adam, Julia Drozd-Tietianiec, Paula Łazicka
Organizatorami pleneru są Alicja i Dymitr Buławka-Fankidejscy oraz Wydział Rzeźby i Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku i Fundacja „Pokój na sztuki” z Gdańska.
ALICJA I DYMITR BUŁAWKA-FANKIDEJSCY O PROJEKCIE „CERAMIKA ALTERNATYWNIE”
Wystawa zaplanowana została w ramach czwartej edycji Międzynarodowego Pleneru Ceramicznego „Ceramika alternatywnie” i stanowi podsumowanie aktywności tego projektu. Zobaczymy na niej szerokie spektrum artystycznej wypowiedzi kilkunastu artystów polskich i zagranicznych, profesjonalnie zajmujących się ceramiką, oraz studentek gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Ekspozycja prezentuje indywidualne poszukiwania i rozwiązania formalne w użyciu tworzywa ceramicznego z zastosowaniem różnych technik modelowania ceramicznych obiektów. Prace cechuje różnorodność wizualna i indywidualne podejście do założeń programowych pleneru – zaproponowanych przez nas technologii czy stosowanych optymalizacji procesu wypalania ceramiki, specyfiki użycia wielkogabarytowych pieców gazowych do wypału, oraz wypałów drewnem przy zastosowaniu atmosfery redukcyjnej i wprowadzania do atmosfery wypału roztworu sody, i nie tylko. Zabiegi te pozwoliły osiągnąć pożądane efekty estetyczne i techniczne – lub zbliżyć się do nich.
Ważnym aspektem projektu jest zróżnicowanie pokoleniowe artystów biorących udział w plenerze, a co za tym idzie, nawiązywanie nowych relacji oraz inicjowanie przepływów i inspiracji na polu artystycznym.
Ta premierowa prezentacja stanowi doskonały szkic wszystkich krótko wymienionych wyżej elementów. Składają się na nią formy o różnorakich konotacjach, przesycone wyraźnym zamysłem ideowym, bądź tworzone bardziej intuicyjnie – idące z charakterem użytej materii. W kontrze do plakatu promującego wydarzenie – tajemniczego, monochromatycznego – wystawa charakteryzuje się interesującym natężeniem kolorystycznym, od form stonowanych, po tęczową iryzację.
Tej wystawy trzeba doświadczyć osobiście, wchłonąć kształty, poczuć struktury i gładkości, wniknąć w kolory…
MONIKA KONCA O WYSTAWIE
Proces twórczy, w którym wykorzystywane są żywioły – takie jak ogień – ma w sobie coś z alchemii. Każda z prezentowanych na wystawie rzeźb ceramicznych to efekt wielu skomplikowanych zabiegów, podczas których kunszt, wiedza i doświadczenie spotykają się z elementem eksperymentu.
Ciekawość wzbudzają opisy pieców wybudowanych przez Fankidejskich oraz wykorzystywanych podczas pleneru technik. Wśród nich znalazły się m.in. takie jak zanurzenie gorącej jeszcze formy w sfermentowanym roztworze, działania wykorzystujące zabieg horse hair, gdzie rozżarzone naczynie okłada się końskim włosiem tworzącym ekspresyjne wzory, czy foil sagger, będące wypalaniem w osłonie, które sprawia, że na powierzchni ceramiki powstają efektowne, kolorystyczne ślady po materii organicznej.
Zawsze pociągała mnie sztuka zakorzeniona w pracy ręcznej, powstająca w bezpośrednim kontakcie artysty z tworzywem. Glina szczególnie – jako jeden z najstarszych materiałów używanych przez człowieka – ma w sobie moc uruchamiania intuicji i pierwotnej pamięci.
DZIAŁANIA EDUKACYJNE DO WYSTAWY: