Game of Gdansk
10/07/2020

Warsztaty z gamifikacji Game of Gdansk. O co w nich chodzi?

W czerwcu przeprowadziliśmy warsztaty z gamifikacji w oparciu o stworzony przez nas poradnik. Gdańscy uczniowie tworzyli gry w nawiązaniu do historii Starego Przedmieścia i kultowej gry Minecraft. Tym samym zakończyliśmy kolejny etap projektu Urb Cultural Planning.

 

Dlaczego gra?

Gry od dłuższego czasu postrzegane są jako coś więcej niż rozrywka. Odpowiednio skonstruowana gra rozwija myślenie strategiczne, kreatywność, a także zdrową rywalizację. Uczestnicząc w międzynarodowym projekcie Urb Cultural Planning szybko dostrzegliśmy edukacyjny potencjał popularnej gry Minecraft. Od czasu jej debiutu w 2009 r. zyskała status kultowej. Powodzenie zawdzięcza również temu, że to gra demokratyczna: jest prosta w obsłudze, łatwo dostępna i ma wśród swoich fanów przedstawicieli różnych pokoleń.

W zeszłym roku wykorzystaliśmy Minecraft do mapowania emocji, jakie w uczniach z lokalnej szkoły (SP nr 67 w Gdańsku) wzbudzają przestrzeń i architektura Starego Przedmieścia. W tym roku poprzez grę nawiązaliśmy do przestrzeni dzielnicy z perspektywy historii jej mieszkańców.

 

Tajemnicze Stare Przedmieście

Stare Przedmieście, część Dolnego Miasta, to historyczna część Gdańska. Jej historia sięga czasów krzyżackich. W czasach przed I wojną światową istniały tam zakłady produkcyjne, po 1945 r. stała się dzielnicą mieszkalną. Ogromny potencjał kulturowy Starego Przedmieścia w dużej mierze nadal pozostaje niewykorzystany i kryje wiele tajemnic. To właśnie ta część Gdańska, wraz z dzielnicą Nowy Port, jest areną działań gdańskich partnerów projektu Urb Cultural Planning

W czerwcu przeprowadziliśmy cykl warsztatów gamifikacyjnych online. Młodzież ze Szkoły Podstawowej nr 14 w Gdańsku oraz 49. Gdańskiej Drużyny Harcerz„Legion” krok po kroku uczyli się, jak w oparciu o lokalne historie i architekturą stworzyć ciekawą fabułę, nadać jej nielinearną formę interaktywną (w oparciu o program Twine), a następnie zilustrować ją przy pomocy materiałów archiwalnych i konstrukcji stworzonych w świecie Minecraft.

 

Gamebook – nauka przez zabawę

Magdalena Zakrzewska-Duda, koordynatorka Urb Cultural Planning w NCK:

– W projekcie UrbCulturalPlanning przypadło nam zadanie z zakresu gamifikacji. Ramą dla naszych działań był Minecraft. Szukając pomysłu na niesztampowe wykorzystanie tej popularnej gry, odbyłam dużo rozmów. Najbardziej owocne okazały się te z naszymi ekspertami – Tomaszem Fedakiem (IT) i Karoliną Cisło (gry edukacyjne). Ciekawym formatem okazał się tzw. gamebook. Gra polega na dokonywaniu wyborów, gdzie każdy wariant odsyła nas do kolejnego opisu. W ten sposób razem z bohaterką/bohaterem gry przeżywamy różne przygody. Przypomina  to trochę czytanie książki - stąd nazwa „gra książkowa” (ang. gamebook). Z tą różnicą, że szczegółowy rozwój fabuły zależy od naszych własnych decyzji. Zależało nam też na tym, by stworzyć format, który uruchomi w graczach/graczkach wyobraźnię i spowoduje, że, indywidualnie lub w zespołach, stworzą swoje oryginalne gry. A zatem Game of Gdansk to zarówno poradnik z instruktażem, jak zrobić swojego własnego gamebooka, jak i zbiór gier stworzonych przez młodzież.
Bardzo ważnym aspektem gry jest jej walor edukacyjny, który pozwala na zapoznanie się graczy/graczki z lokalną historią społeczną i architektoniczną tej części Gdańska,
równocześnie dając niezwykłą możliwość wpływu na jej przebieg, a nawet kształtowanie przyszłości. Zasoby do tworzenia fabuły gry powstały we współpracy z najlepszymi znawcami dzielnicy jak Jacek Górski ze Stowarzyszenia Opowiadaczy Historii Dolnego Miasta w Gdańsku (film poniżej).

Proces gamifikacji zostanie zaprezentowany podczas międzynarodowej konferencji Urb Cultural Planning, która odbędzie się w Gdańsku jesienią.

Poradnik i gry Game of Gdansk pozostaje otwarty na licencji Creative Commons CC BY-SA 4.0. Oznacza to, że mogą z nich korzystać wszyscy chętni, w tym nauczycielki/le w celu tworzenia gier na swoich zajęciach.

Więcej o Game of Gdańsk przeczytacie w kolejnych odsłonach cyklu:

Czy gry uczą? Rozmowa z Karoliną Cisło

Zasady konstruowania fabuły

Magiczne Stare Przedmieście

IT w Game of Gdańsk: to proste!

 

 

Projekt UrbCulturalPlanning współfinansowany jest w ramach programu Interreg Baltic Sea Region.

www.gameofgdansk.eu

#GameofGdansk #UrbCulturalPlanning