Dzieci przeciągają list za pomocą sznurka rozciągniętego między oknami.
22.01.2024 - 24.01.2024

Twórcze metody analizy lektur – szkolenie dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej | BRAK MIEJSC

Termin: 22, 23, 24 stycznia, godz. 13.00-18.00. Szkolenie składa się z 3 dni tematycznych i może być traktowane jako całość lub pojedynczo. Wypełniając formularz można zadeklarować udział w 1-, 2- lub 3 dniowym szkoleniu.
Wstęp: bezpłatny; liczba miejsc ograniczona (20); obowiązuje kolejność zgłoszeń; formularz zgłoszeniowy online: TUTAJ
Miejsce: NCK - Ratusz Staromiejski

Udogodnienia: pętla indukcyjna

 

Zapraszamy nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej na szkolenie towarzyszące wystawie „Nie tylko Bullerbyn”. Spotkania odbędą się w Galerii Nadbałtyckiego Centrum Kultury wśród oryginalnych ilustracji Hanny Czajkowskiej-Kroczewskiej do książek Astrid Lindgren.     

ZAPISY: https://forms.gle/wks7TaQdjp3nRHqc6

 

PROGRAM

22.01.2024, 13:00-18:00 w tym przerwa obiadowa 15:00-15:45

Nie tylko lektury! Astrid Lindgren – autorka wielowymiarowej literatury dziecięcej i młodzieżowej

Prowadzenie: dr hab. Hanna Dymel-Trzebiatowska

 

Literaturoznawcze spojrzenie badawczyni Hanny Dymel-Trzebiatowskiej na twórczość Astrid Lindgren unaoczni wielowymiarowość z pozoru prostej literatury dziecięcej. Spotkanie przedstawi mnogość narzędzi i sposobów interpretacji dzieł literackich – nie tylko tych, skierowanych do młodego odbiorcy.

PROGRAM:

  1. Fenomen Astrid Lindgren.
  2. Dzieci z Bullerbyn, Pippi Pończoszanka, czy jest coś więcej?
  3. Literaturoznawcze badania dotyczące twórczości pisarki – motyw śmierci z perspektywy biblioterapii, polskie przekłady książek Astrid Lindgren.
  4. Dzieci z Bullerbyn – możliwość odczytania książki w pracy z dzieckiem. Elementy analizy ikonotekstu, biograficzne odczytanie tekstu literackiego.

 

23.01.2024, 13:00-18:00 w tym przerwa obiadowa 15:00-15:45

Lektura lektury, czyli jak odważnie i swobodnie rozmawiać z dziećmi o literaturze.

Prowadzenie: Roksana Jędrzejewska-Wróbel

Po zajęciach każdy uczestnik i uczestniczka wyjdą uzbrojeni w narzędzia, dzięki którym żaden tekst literacki nie będzie im straszny, a swobodna rozmowa z uczniami o lekturach nie będzie musiała być podparta gotowymi opracowaniami.

Program zajęć oparty jest o wybrane przykłady współczesnych tekstów literatury dziecięcej.

PROGRAM, czyli NARZĘDZIOWNIK:

  1. Odstawienie prof. Bladaczki do kąta i zaufanie uczniowi Gałkiewiczowi, z którym wspólnie wyruszamy na poszukiwanie sensu napisanej historii.
  2. Swobodna rozmowa o utworze
    – Czy się podoba lub może wręcz przeciwnie?
    – Uzasadnianie własnych, nawet najdziwniejszych opinii.
  3. Analiza
    – Kto opowiada? NARRATOR
    – O kim opowiada? BOHATER
    – Co opowiada? NARRACJA
    – W jaki sposób opowiada? JĘZYK UTWORU
  4. Interpretacja
    – Porzucenie strachu, że jakaś interpretacja jest niepoprawna;
    – Ukazanie roli poszczególnych elementów wyodrębnionych w analizie;
    – Ukazanie znaczenia tych elementów w utworze;
    – Określenie związków między w/w wyodrębnionymi elementami;
    – Zbadanie, czemu służy widoczna teraz wyraźnie konstrukcja tekstu,
    – Interpretacja tytułu,
    – Jak poszerzyło się nasze rozumienie tekstu, dzięki jego zbadaniu;
    – Sformułowanie myśli przewodniej utworu;
    – Znalezienie kontekstów i odniesień do innych utworów.
  5. Ilustracje
    – Jak wykorzystać je podczas omawiania tekstu;
    – Jak dzięki nim poszerzyć jego rozumienie?

 

24.01.2024, 13:00-18:00 w tym przerwa obiadowa 15:00-15:45

Teoria i praktyka uważnego słuchania

Prowadzenie: Magdalena Świerczyńska-Dolot, Marcin Dymiter

Zajęcia uwrażliwiające na zmysł słuchu w kontekście pracy edukacyjnej z dziećmi i dziecięcą literaturą jako tekstem słuchanym. Podczas trzeciego dnia szkolenia zostaną przedstawione informacje praktyczne, materiały pomocnicze dla nauczycieli, linki, ewentualne scenariusze, prezentacja wybranych publikacji, książek które mogą pomóc w procesie włączania audiokultury do edukacji szkolnej

PROGRAM:

  1. Wprowadzenie do tematu dźwięku, zmysłu słuchu.
  2. Wprowadzenie do spaceru dźwiękowego, ćwiczenia związane z uważnym słuchaniem
  3. Jak włączać zagadnienia z kultury dźwiękowej do zajęć, ćwiczeń i aktywności w szkole?
  4. Prezentacja kilku ćwiczeń z audioedukacji, które zostały zawarte w opracowanej przez Fundację Audionomia książce dla nauczycieli i nauczycielek.
  5. Wspólne słuchanie wybranych dwóch fragmentów reportażu i słuchowiska, proponowanego dla dzieci w szkole podstawowej.
  6. W jaki sposób opowieść dźwiękowa może zastąpić tak często puszczane podczas lekcji filmy i wzbogacić wiedzę na temat danej lektury szkolnej.
  7. Podsumowanie i zakończenie zajęć.

 

O PROWADZĄCYCH:

dr hab. Hanna Dymel-Trzebiatowska

Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, Zastępca dyrektora ds Kształcenia w Instytucie Skandynawistyki i Fennistyki, profesor w Instytucie Skandynawistyki i Fennistyki na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego. Specjalistka w zakresie przekładu, ikonotekstu, biblioterapii, skandynawskiej literatury dla dzieci i młodzieży i literatury fińskiej. Około 10 lat prac badawczych poświęciła twórczości Astrid Lindgren, wydając też między innymi dwie monografie poświęcone autorce. Od roku 2015 jest kierowniczką międzyuczelnianego Zespołu Interdyscyplinarnych Badań Książki Obrazkowej.

dr Roksana Jędrzejewska-Wróbel

Pisarka, doktor literaturoznawstwa, autorka książek dla dzieci i młodzieży oraz scenariuszy filmowych i sztuk teatralnych. Jest autorką tekstów do podręczników szkolnych oraz bajek terapeutycznych. Jej Królewna, Gębolud i Sznurkowa historia są proponowane jako lektury w klasach nauczania wczesnoszkolnego. Na podstawie książek Kosmita i Kamienica zrealizowano spektakle teatralne, a na podstawie serii książek o ryjówce Florce powstał serial animowany Pamiętnik Florki. Popularyzuje dobrą książkę dziecięcą, współpracując z bibliotekami w Polsce, prowadząc wykłady i warsztaty dla nauczycieli i bibliotekarzy. Otrzymała brązowy medal „Zasłużeni dla kultury – Gloria Artis. Jest członkinią Polskiej Sekcji IBBY, Unii Literackiej i Stowarzyszenia Pisarzy Polskich.

Magdalena Świerczyńska-Dolot

Przez kilkanaście lat pracowała w Polskim Radiu. Dziś jest niezależną producentką audio, współpracuje m.in. z Radiem 357oraz tworzy podcasty i audioprzewodniki dla instytucji kultury. Uwielbia opowiadać dźwiękiem ludzkie historie. Laureatka m.in. Stypendium im. Jacka Stwory przyznawanego przez Polskie Radio, stypendium kulturalnego Miasta Gdańska, nominowana do Prix Europa, Grand Press, nagrodzona Prix Bohemia (wraz z Katarzyną Michalak) za projekt www.nieslysze.pl. Jest Prezeską Fundacji Audionomia, która zrzesza reportażystów (badaczy i praktyków) dźwiękowych z całej Polski (www.audionomia.pl). Współautorka książki dla nauczycielek i nauczycieli „Słuchaj, aby zrozumieć. Audioedukacja dla szkół" – pionierskiego w Polsce opracowania książkowego scenariuszy z audioedukacji.

Marcin Dymiter

Muzyk. Gra w projektach emiter, niski szum, ZEMITER oraz innych, efemerycznych formacjach; wcześniej związany z zespołami Ewa Braun, Mapa, Mordy. Autor nagrań terenowych, instalacji dźwiękowych i słuchowisk, muzyki do filmów, wystaw i spektakli teatralnych. Prowadzi autorskie warsztaty dźwiękowe oraz działania przybliżające ideę field recordingu. Autor cyklu nagrań Field Notes, niezależny kurator (Wydźwięki/Resonances, Galeria El, Elbląg, Control Room, Gdańsk). Wspólnie z Marcinem Barskim był pomysłodawcą i kuratorem Polish Soundscapes, pierwszej polskiej wystawy prezentującej zjawisko field recordingu. Producent muzyczny. Członek Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej.

https://emiter.org/

https://emiter.bandcamp.com/

https://field-notes.bandcamp.com/

Wydarzenie odbędzie się z udziałem fotografa i/lub ekipy filmowej, którzy zrealizują reportaż w celach dokumentacyjnych i promocyjnych. Uczestnictwo w wydarzeniach oznacza zgodę na wykorzystanie wizerunku do ww celów.