08.09.2005 - 10.09.2005

1. Festiwal Kultur Świata "Okno na Świat"

Gdynia, miasto portowe - miejsce otwarcia, krzyżowania się różnych szlaków, kultur, dążeń i interesów w sposób naturalny skłania, aby w 25-lecie rocznicy Porozumień Sierpniowych przyjrzeć się jeszcze raz znaczeniu słowa solidarność. Chcielibyśmy poruszyć wielowątkowość tej idei, polegającej zarówno na zgodności poglądów, postaw, dążeń i płynącego z tego poczucia współodpowiedzialności, jak również solidarności jako jednomyślnego działania w imię poszanowania różnych kultur, tradycji i światopoglądów.
Głównym założeniem Festiwalu jest prezentacja najciekawszych produkcji artystycznych, których autorami lub współautorami są twórcy zagraniczni, mieszkający na stałe lub czasowo przebywający w naszym kraju. Poprzez odniesienia do tradycji i kultury własnych narodów i przenoszenia ich na grunt polski wzbogacają naszą kulturę i wyznaczają nowe kierunki jej rozwoju.
 

PROGRAM FESTIWALU

8 września > czwartek

godz. 18.00 - Czytanie w Janie
miejsce: Centrum św. Jana w Gdańsku, ul. Świętojańska 50
autorzy: Dubravka Ugresic (Chorwacja) - Forsowanie powieści-rzeki, Jachym Topol (Czechy) – Supermarket Bohaterów Radzieckich. Próba kroniki, Serhij Żadan (Ukraina) – Bic Mac
fragmenty książek zaprezentują gdańscy aktorzy: Małgorzata Oracz, Maciej Konopiński, Michał Kowalski

o autorach:

Dubravka Ugresic (ur. w 1949 roku w Zagrzebiu) - profesor literatury rosyjskiej, krytyk kultury, pisarka, eseistka, publicystka, tłumaczka (tłumaczyła m.in. Borysa Pasternaka i Daniiła Charmsa), autorka scenariuszy filmowych. Dorastała w wielokulturowym środowisku, obok Bułgarów, Cyganów, Włochów, Czarnogórzan. W 1993 z powodów politycznych opuściła Chorwację, decydując się na życie i pracę w Holandii i Stanach Zjednoczonych. Zagadnienie multikulturowości i wzajemnych narodowych uprzedzeń bardzo często stawało się tematem jej publicystycznych i eseistycznych prac. W Polsce znana z takich wydanych książek, jak: Stefcia Ćwiek w szponach życia, Forsowanie powieści rzeki, Kultura kłamstwa, Amerykański fikcjonarz, Muzeum bezwarunkowej kapitulacji. Jest również autorką książek dla dzieci, a także studium o współczesnej literaturze rosyjskiej oraz antologii alternatywnej prozy rosyjskiej. Jako publicystka współpracuje m.in z Die Zeit, NRC Handelsblad, Lettre International. Jest laureatką wielu nagród.
Forsowanie powieści rzeki to prześmiewczy obraz pewnego literackiego festiwalu w małym środkowoeuropejskim mieście, na który przybywają – wraz z bagażem swoich losów, kultur, mentalności – goście ze wszystkich stron świata: od Ameryki po ZSRR...

Jachym Topol (ur. 1962) - jedna z najwyrazistszych postaci czeskiego undergroundu. Sygnatariusz Karty 77, działał w Solidarności Polsko-Czechosłowackiej. Aresztowany za nielegalne przekroczenie granicy z Polską. Podobnie jak większość pisarzy i ludzi sztuki pozostających poza oficjalnym obiegiem, w latach 80. pracował fizycznie: był magazynierem, palaczem, piekarzem, kierowcą. Aby uniknąć służby wojskowej, poddał się leczeniu psychiatrycznemu. Redaktor niezależnych czasopism, nagradzany poeta. Tłumaczył poetów wietnamskich, opublikował wybór legend Indian północnoamerykańskich i wybór poezji Charlesa Bukowskiego. Pisał też teksty piosenek. Autor powieści: Siostra, Anioł, Nocna praca.
Supermarket bohaterów radzieckich to zapiski z wyprawy czeskiego prozaika Jachyma Topola do polskiego prozaika Andrzeja Stasiuka. Pod przykrywką dowcipnej, (auto)ironicznej kroniki z podróży, snuje Topol fascynującą opowieść o tragicznych losach kawałka ziemi przechodzącego od wieków z rąk do rąk i o poplątanych losach jego mieszkańców.

Serhij Żadan (ur. 1974) - poeta, prozaik, eseista, tłumacz. Mieszka i pracuje w Charkowie. Aktywny uczestnik samwydawu. Autor kilku tomików poezji, tomu prozy Bic Mac i powieści Depeche Mode. Autor i współreżyser widowiska pt. Koliada: dwanaście potraw, wystawianego w nowojorskim teatrze La Mama. Utwory Sierhija żadana drukowały wcześniej: Literatura na świecie, Akcent i Arkadia.
Bic Mac to poetycka podróż po ulicach starych europejskich miast, gdzie można spotkać autsajderów, poznać historie z ich życia, sposoby radzenia sobie z rozpaczą, samotnością, pustką.


godz. 19:00 - Wieczór Indonezyjski
miejsce: Gdynia, Klub Ucho, Św. Piotra 2
Podczas wieczoru podziwiać będzie można tradycyjne tańce z regionów Batawii, Jawy i Sumaty w wykonaniu tancerek z zespołu Gema Citra Nusantara z Indonezji. Będą to nastepujące tańce: NGREMO z Jawy, LEGONG KERATON z Bali, TOPENG DUA WATAK z Jawy, TOPENG GONG z Dżakarty, KIPAH RATUH z Aceh.

Grupa Gema Citra Nusantara wystąpi w składzie: Mira M.A. Soerjanatarnihardja (szefowa grupy), Siti Suryani, Ratih Puspita Sari, Ratna Asih, Ratih Puspita Sari.

Mira M.A. Soerjanatamihardja liderka zespołu Gema Citra Nusantara, pochodzi z Bandungu. Od 4 roku życia uczyła się tańca Sundajskiego. Występowała w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Arabii Saudyjskiej, Japonii. Brała udział w międzynarodowym festiwalu tańca masek w Ishigaki w Japonii (1991). Nauczała i promowała sztukę indonezyjską w Melbourne (1990-1992), w Berlinie (1995-1998), w Wiedniu (2000-2004). Brała udział w gościnnych występach na zaproszenie ambasadorów Indonezji na Słowacji, w Polsce i na Węgrzech. Jest założycielka Centrum Tańca Bina Tari Irawati Durban, studio tańca Gema Citra Persada (Berlin), Gema Puspa Nusantara (Wiedeń) i Gema Citra Nusantara (Indonezja)

Rr.Wiwiek Harie Wahyuni, pochodzi z Jakarty. Naukę tańca jawajskiego rozpoczęła w wieku 9 lat w szkole tańca Wrahatnala S. Praptono. Ukończyła Instytut Sztuki w Dżakarcie, w 1991 roku licencjat kierunku choreografia tańca. Od 1979 do dzisiaj pracuje jako tancerka, choreograf, nauczycielka, asystentka dla: Instytutu Kultury i Sztuki LKB, Dyrektoratu Sztuki w Dżakarcie, Centrum Sztuki Prowincji Specjalnej stolicy Dżakarty DKI, Studia tańca Runi, Rady Sztuki miasta Dżakarta, Pelangi Nusantara TMII, BCK Marching Band Caltex i Deddy Dance Company.

Dian Damayanti pochodzi z Surabaya, tancerka, magister ekonomii Uniwersytetu Indonezji 1991. Naukę tańca ukończyła w studio Wrahatnala u S.Praptono. W 1982 związała się za studio Runi pod kierownictwem Elly D.Luthan. Umiejętności klasycznego tańca jawajskiego doskonaliła u mistrzów: Współorganizowała Ligę Tańca na Uniwersytecie Indonezji UI. Aktywnie brała udział w występach Indonezji na: Międzynarodowym Festiwalu Tańca Ludowego w Idaho i Salt, USA, Spotkaniu Międzynarodowym w Pałacu Prezydenckim, Otwarciu Tygodnia Sportu Narodowego PON, w Dżakarcie. Jest związana artystycznie z Deddy Luthan, Retno Maruti, Elly Luthan i Instytutem Sztuki w Dżakarcie Siti Suryani pochodzi z Dżakarty. Od 15 roku życia tańczy w Anjungan Sumatera Utara Taman Mini Indonesia Indah TMII. Obecnie naucza w Medanie, Jambi i na Wschodnim Kalimantanie (DLDC). Występowała w Singapurze, Malezji, Tajlandii, tropili, Laosie i Korei Południowej. Brała udział w Festiwalu Tańca Lokalnego z różnych prowincji w roku 2002 i 2003. Współpracuje z Centrum Sztuki, Dedi Butan Dance Company, Arena Artistika i Instytutem Sztuki w Dżakarcie.

Ratna Asih Jakartanka, tańczy od 11 roku życia w Anjungan Sumatera Taman Mini Indonesia Indah TMII. Od roku 1994 uczy tańca w Anjungan Sumatera Utara TMII. Uczestniczyła w wielu festiwalach i zdobywała pierwsze miejsca, szczególnie w tańcu malajskim (Tari Melayu) regionu Dżakarty i okolic. Występowała m.in. w Medanie, Malezji, Singapurze i Kuala Lumpuj

Ratih Puspita Sari pochodzi z Jakarty, tańczy od 4 roku życia, mistrzyni tańca balijskiego, założycielka Studio Mekar Yunior. Od roku 1985 występuje na wielu festiwalach w Europie, Azji, Ameryce, Australii i Afryce.

Kordynatorem, prowadzącą i solistką wieczoru będzie Jadwiga Możdżer.

9 września > piątek

godz. 14:00 - Debata Odzyskiwanie wolności
miejsce: Gdynia Hotel Gdynia, Sala Turkusowa, ul. Armii Krajowej 22
Udział: Febe Potgieter-Gqubule,ambasador RPA w Polsce, Dubravka Ugresic (Chorwacja), Jachym Topol (Czechy), Serhij Żadan (Ukraina), Krystyna Kurczab-Redlich, Ryszard Kapuściński

Pisarzy biorących udział w debacie, łączy przeżycie doświadczenia rewolucji w krajach środkowej Europy. Dubravka Ugresic wyemigrowała z powodów politycznych, Serhij Żadan współtworzył undergrandowe projekty wydawnicze, ale także koncerty rockowe i akcje obywatelskiego sprzeciwu. Jachym Topol, sygnatariusz Karty 77, działał w Solidarności Polsko-Czechosłowackiej. Mimo różnicy wieku łączy tych pisarzy podobny stosunek do świata: dystans do opisywanej rzeczywistości, poczucie humoru, przenikliwość w ocenie zjawisk, prześmiewczy i krytyczny obraz komercyjnego społeczeństwa, demaskowanie utartych schematów i stereotypów, wiele odniesień do znanych wątków literackich.


godz. 19:00 - Koncert Wieczór jazzowy Radia Gdańsk
miejsce: Gdynia Klub Ucho, Św. Piotra 2
Podczas koncertu wystąpią: BMK, Navigator, Krystyna Stańko


10 września > sobota

godz. 13:00 - Dzień Afrykański - pokaz filmów National Geographic
miejsce:
Gdynia Klub Ucho, Św. Piotra 2
Zaprezentowane zostaną filmy o Afryce wyprodukowane przez National Geographic. Zobaczymy następujące filmy: ZIEMIA ARKI PRZYMIERZA, PUSTYNNA ODYSEJA, WIEKIE NARODZINY, PIEKNO SAHELU, RAJSKI ZANZIBAR, SKARBY POłUDNIA

ZIEMIA ARKI PRZYMIERZA - Etiopia przyjęła chrześcijaństwo już cztery stulecia po narodzeniu Chrystusa – w czasach, gdy większość Europy była jeszcze pogańska. Legenda głosi, że Arka Przymierza – skrzynia mieszcząca tablice z Dziesięciorgiem Przykazań – znajduje się gdzieś w Etiopii. W każdym z 20 tysięcy etiopskich kościołów przechowywana jest replika Arki. Na widok publiczny wystawia się ją tylko raz w roku. Dla młodych ludzi udział w uroczystej procesji jest prawdziwie mistyczny.

PUSTYNNA ODYSEJA - Na spalonej słońcem Saharze żyje niezwykły lud, który kocha wolność i nie uznaje granic – Tuaregowie. Od stuleci prowadzą karawany wielbłądów przez ocean piasków. Niegdyś wozili złoto, kość słoniową i eskortowali niewolników. Dziś część Tuaregów to osiadli rolnicy. Dziesięcioletni Adam z ojcem i wujem po raz pierwszy w życiu wyprawia się z karawaną wiozącą sól – podstawą bytu rodziny. Towarzyszymy im w czasie morderczej, półrocznej wędrówki, będącej lekcją życia i przetrwania w przedsionku piekła – na największej pustyni świata.

WIELKIE NARODZINY - Początki życia na Ziemi i historia kobiet, które wybierają się w ważną podróż. Jedna wyjedzie z miasta by urodzić dziecko w swej duchowej ojczyźnie, w buszu, druga ucieka ze wsi w pogoni za straconym życiem

PIĘKNO SAHELU - W sercu Sahelu życie toczy się w rytmie przyboru wód. Właśnie szykuje się najważniejsze wydarzenie w roku – kończy się pora sucha i do domów wracają mężczyźni z plemienia Fulani, którzy przez kilka miesięcy wypasali bydło z dala od rodzinnych stron. Kobiety chcą wyglądać jak najpiękniej – natłuszczają włosy masłem i wplatają w nie ozdoby. Młodzieńcy odbywają tą niebezpieczną podróż ze stadami od pokoleń. Przyprowadzenie stada całego i zdrowego oznacza, że stali się mężczyznami.

RAJSKI ZANZIBAR - Na zalanej słońcem koralowej wyspie jedenastu młodzieńców robi wszystko, by zrealizować marzenie – zagrać w piłkarskiej lidze Tanzanii. Jeden z nich, Issa Simai, zarabia na życie, łowiąc ryby i ośmiornice na rafach Zanzibaru – największej wyspy u wybrzeży Afryki Wschodniej. Każdego dnia spędza siedem godzin, nurkując na głębokość dwudziestu metrów i na jednym oddechu pozostaje pod wodą przez trzy minuty. Czy warto opuszczać zielony Zanzibar, żeby trafić do piłkarskiej ligi Tanzanii?

SKARBY POłUDNIA - Afryka Południowa to skarbiec kontynentu. Diamenty i złoto, uwięzione w skałach liczących ponad trzy miliardy lat, uczyniły z RPA krezusa pośród państw Czarnego Lądu. To bogactwo było błogosławieństwem i przekleństwem zarazem. W najgłębszej kopalni na świecie pracuje młoda Xoliswa Vanda. Jest pierwszą czarną kobietą górnikiem, jedyną wśród pięciotysięcznej załogi. Ten fascynujący kraj ma jeszcze wiele innych bogactw, m.in. wspaniałą przyrodę i kulturę żyjących tu ludów.
 

godz. 19:00 - KONCERT PLENEROWY
miejsce: Gdynia Plaża przy Teatrze Muzycznym/Contrast Cafe - Bulwar Nadmorski
w koncercie udział wezmą: TWINKLE BROTHERS, Trebunie Tutki, Jahiar Group, Tam Tam Project, Drum Freaks, Jose Torres Y Salsa Tropical, Ikenga Drummers.

THE TWINKLE BROTHERS - pochodzą z Falmouth Trelawny na północy Jamajki, gdzie w 1962 roku wygrali konkurs pieśni mento. Zespół założył wokalista i kompozytor Norman Grant wraz z bratem Ralstonem. W 1966 roku nagrali dla Leslie Konga swojego pierwszego singla: "Somebody Please HeIp Me". W ciągu następnych czterech lat wydali w studiu sławnego Bunny'ego Lee "We Can Do U Too" oraz "Too Late". Na sukces wydawniczy w postaci pierwszej płyty musieli czekać do 1975 roku. "Rasta Pon Top" dała pojęcie o brzmieniu i charakterze muzyki "Twinkle Brothers", których korzenie znajdują się nie w Trench Town, lecz na wsi jamajskiej. Popularność na rynku europejskim zyskali za sprawą wydanej w 1978 roku płyty "Love" - która jak mówi sam tytuł w całości poświęcona była tematom miłosnym. W roku 1980 przenieśli się do Wielkiej Brytanii, gdzie nagrali rewelacyją, wydaną zresztą również w Polsce płytę "Me No You" i 'Underground". Są również autorami kilku rozdziałów swej dubowej historii np.: "Dub Massacre". Lider zespołu Norman Grant nagrał pod szyldem "Twinkle Brothers" ponad 30 płyt długogrających, zdobywając popularność na całym świecie, co da się również wyjaśnić ich żywiołowymi występami. Publiczność polska miała okazję zetknąć się z twórczością zespołu po raz pierwszy podczas ich koncertu na VI Festiwalu Róbrege 10 IX 1988 roku w Warszawie, potem na wielkim koncercie "Reggae Anti Apartheid" oraz wielokrotnie później, kiedy to koncertowali z kapelą TREBUNIÓW TUTKÓW po legendarnej sesji, która przyniosła kilka entuzjastycznie przyjętych płyt. W 2004 roku The Twinkle Brothers wystąpili przed kilkuset tysięczną widownią na PRZYSTANKU WOODSTOCK w Kostrzynie nad Odrą.

TREBUNIE-TUTKI to muzykująca od pokoleń rodzina z Białego Dunajca, która nic nie tracąc ze swego charakteru, przeszła ewolucję od kapeli góralskiej po zespół folkowy koncertujący na największych festiwalach muzyki świata w Europie, a także w Azji i Ameryce Północnej. Hołubi swoją tradycję i muzykuje w rodzinnym gronie już prawie sto lat - od czasów dziadka Budza-Mroza, którego Jan Kasprowicz opiewał w poemacie "Kobziarz Mróz". Umiłowanie tradycji i wierność góralszczyźnie nie ogranicza twórczości zespołu. Opierając się na tradycyjnych instrumentach, skali góralskiej, budowie muzycznej i charakterze wykonania, tworzą "nową muzykę góralską", rozwijając i wzbogacając rdzenną muzykę o nowe melodie, współczesne teksty i awangardowe aranżacje. Kreują oryginalne polskie brzmienie. Chętnie eksperymentują z reggae, rockiem, techno i jazzem współpracując z producentem Włodzimierzem Kleszczem i z wybitnymi artystami, między innymi z jamajską grupą The Twinkle Brothers, zespołami Adriana Sherwooda, kirgiskim Ordo Sakhna, a także z rodzimymi muzykami - Krzysztofem Scierańskim, Michałem Kulentym, Krzysztofem Herdzinem, Katarzyną Gaertner, Warszawskim Chórem Międzyuczelnianym i formacjami Włodzimierza Kiniorskiego. Nie stronią także od innych form wyrazu artystycznego. Na festiwal "Kraków 2000" Krzysztof Trebuni-Tutka napisał scenariusz spektaklu "Góralskie Bronowice", którego premiera odbyła się w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie z udziałem aktorów Teatru Witkacego, chóru i tancerzy zespołu Skalni oraz orkiestry kameralnej Simfonietta Cracovia. Biorą udział w filmach ("Girl Guide" J. Machulskiego, "Nad wysokości", "Góralu czy ci nie żal", "Rozrywki rodzinne") i w programach TVP l, TVP 2, TV Polonia, TVN, ARD i ZDF. Trebunie-Tutki jako jedyny zespół z Polski, wielokrotnie znalazł się w pierwszej dziesiątce World Charts Europe Europejskiej Unii Radiowej. Skład zespołu: Władysław - absolwent krakowskiej ASP uprawiający malarstwo, rysunek, projektujący tkaniny, kompozycje, ścienne i witraże (ojciec); Krzysztof - architekt i nauczyciel muzyki góralskiej (syn); Anna - artysta grafik i religioznawca (córka); Jan - absolwent lutnictwa w zakopiańskim Liceum im. Kenara, studiujący projektowanie ubioru w Krakowie (syn); Andrzej Wyrostek - budowlaniec i lutnik (mąż Anny)

TAM_TAM PROJECT  - Nasz zespół powstał z potrzeby realizowania i przekazywania słuchaczom naszych fascynacji muzycznych i kulturowych. Już dawno temu odkryliśmy, że tak naprawdę każdego z nas interesują inne dźwięki, okazało się, że jest to sprawa naszych różnych doświadczeń artystycznych, genów i temperamentów. Tak narodził się nasz multikulturowy styl muzyczny. Na pytanie, „Co gracie?”, odpowiadamy: Gramy muzykę z każdego rejonu świata, która posiada piękno i klasę, dodajemy do tego: muzykę miasta, jazz, house czy klasykę, teksty dotyczące intrygujących nas spraw i wiele radości z tego, że w dzisiejszych czasach możemy swobodnie artystycznie podróżować - tak opisują swoją działalność członkowie zespołu.
SKŁAD – TAM TAM PROJECT: Mamadou Diouf – śpiew; śpiewa w językach: wolom, francuskim, polskim. Współautor płyty „AFRICAN SNOW”, która w roku 2000 otrzymała tytuł najlepszego WORLD ENTERTAINMENT NETWORK i stała się przebojem radia BBC. Wspołpracuje z Afro Beat’s Sond System oraz Voo Voo; Piotr Jackson Wolski – instrumenty perkusyjne; Perkusista grający na instrumentach z całego świata. Założyciel szkoły perkusyjnej TAM TAM ACADEMY. Współtworzył nowe odkrywcze projekty z dj-ami m.in. AFRO BEAT’S Sond System, TOCH DJ.amba, Djembe Groove. Współautor audycji „Yatka Matka” w JAZZ RADIO. Współpracował z wieloma artystami; Leszek Biolik – bass; Współpracował z Obywatelem GC i Republiką. Obecnie pracuje z Fiolką. Jest producentum muzycznym płyt: Fiolki, Marcina Rożynka i Martyny Jakubowicz; Tytus Wojnowicz – obój; Jego debiutancki krążek „TYTUS” zdobył miano potrónej platyny. Telewizja ogłosiła Tytusa INDYWIDUALNO?CIˇ Roku ’96. W tym samym roku otrzymał nominację do Fryderyków ’96. INSTRUMENTALISTA Roku’97 wg 131 rozgłośni radiowych.

DRUM FREAKS - Milo Kurtis & co - Multiinstrumentalista, grający na wszelkiego rodzaju instrumentach etnicznych, pochodzących z różnych stron świata. Grek z pochodzenia, dla którego Polska stała się miejscem pobytu, takim samym jak Ameryka, gdzie mieszkał kilkanaście lat. Jest bowiem zwolennikiem świata bez granic. Nie tylko muzycznego. Przygodę z muzyką rozpoczął od występów z Grupą w Składzie na początku lat 70-tych, grając w niej muzykę tzw. intuicyjną, eksperymentalną, z którą wystąpił na Warszawskiej Jesieni. W 1972 roku wspólnie z gitarzystą Wojtkiem Waglewskim założył zespół Ya-Sou, odwołujący się do muzyki etnicznej i folkowej. Od 1975 roku po odejściu Marka Jackowskiego rozpoczął występy w legendarnej grupie Osjan. W 1975 roku razem z Markiem Jackowskim założył jeden z najbardziej uznanych zespołów polskiej sceny Maanam. Równolegle przez półtora roku grał z Osjanem i z Maanamem, ale więzi z Osjanem okazały się silniejsze. Brał udział w powstawaniu zespołu Izrael, grającego muzykę reggae, występował w funkowej grupie Zgoda, następnie w zespole Deuter oraz Voo Voo. Wielokrotnie występował z Tomaszem Stańko. W Stanach Zjednoczonych mieszkał najpierw w Nowym Yorku, później w Berkeley w Kalifornii. Występował tam w bardzo różnych zespołach grających muzykę od rocka, folku, muzyki etnicznej do free jazzu. Po trwającej 11 lat nieobecności wrócił do Polski i w grudniu 1996 roku zorganizował koncert poświęcony pamięci Dona Cherry, zmarłego kilka miesięcy wcześniej. W tym czasie reaktywowała się grupa Osjan, ale obecnie największą jego pasją jest grupa Drum Freaks, do której zaprasza oprócz polskich muzyków instrumentalistów z Ameryki, Afryki i Grecji (Bob Stewart, Wallis Buchanan – Jamiroquai, Diamandis Mastrogianakis, Jorge Mascimento i inni). Po dojściu do zespołu Janusza "Yaniny" Iwańskiego profil grupy uległ zmianie. Pojawiło się więcej elementów melodyczno-harmonicznych. Muzyka zespołu - określana mianem open music jest muzyką otwartą na wszelkie wpływy. W muzyce Drum Freaks spotykamy pierwiastki zaczerpnięte z różnych kultur świata, łączące się z improwizowanymi elementami muzyki jazzowej, elektronicznej i klasycznej. Koncert Drum Freaks to muzyczna szczerość, rytuał rytmu, dźwięków i ciszy, podróż w świat magicznych zjawisk. Milo nazywa swoje koncerty podróżą dookoła mózgu.
Milo Kurtis - Multiinstrumentalista, grający na wszelkiego rodzaju instrumentach etnicznych, pochodzących z różnych stron świata. Grek z pochodzenia, dla którego Polska stała się miejscem pobytu, takim samym jak Ameryka, gdzie mieszkał kilkanaście lat. Jest bowiem zwolennikiem świata bez granic. Przygodę z muzyką rozpoczął od występów z Grupą w Składzie na początku lat 70., grając w niej muzykę tzw. intuicyjną, eksperymentalną, z którą wystąpił na Warszawskiej Jesieni. W 1972 roku wspólnie z gitarzystą Wojtkiem Waglewskim założył zespół Ya-Sou, odwołujący się do muzyki etnicznej i folkowej. Od 1975 roku po odejściu Marka Jackowskiego rozpoczął występy w legendarnej grupie OSJAN. W 1975 roku razem z Markiem Jackowskim założył jeden z najbardziej uznanych zespołów polskiej sceny Maanam. Równolegle przez półtora roku grał z Osjanem i z Maanamem, ale więzi z Osjanem okazały się silniejsze. Brał udział w powstawaniu zespołu Izrael, grającego muzykę reggae, występował w funkowej grupie Zgoda, następnie w zespole Deuter oraz Voo Voo. Wielokrotnie występował z Tomaszem Stańko. W Stanach Zjednoczonych mieszkał najpierw w Nowym Yorku, później w Berkeley w Kalifornii. Występował tam w bardzo różnych zespołach grających muzykę od rocka, folku, muzyki etnicznej do free jazzu. Po trwającej 11 lat nieobecności wrócił do Polski i w grudniu 1996 roku zorganizował koncert poświęcony pamięci Dona Cherry, zmarłego kilka miesięcy wcześniej. W tym czasie reaktywowała się grupa Osjan, ale obecnie największą jego pasją jest grupa Drum Freaks, do której zaprasza oprócz polskich muzyków instrumentalistów z Ameryki, Afryki i Grecji (Bob Stewart, Wallis Buchanan - Jamiroquai, Diamandis Mastrogianakis, Jorge Nascimento i inni). Po dojściu do zespołu Janusza "Yaniny" Iwańskiego profil grupy uległ zmianie. Pojawiło się więcej elementów melodyczno-harmonicznych. Muzyka zespołu - określana mianem open music jest muzyką otwartą na wszelkie wpływy. W muzyce Drum Freaks spotykamy pierwiastki zaczerpnięte z różnych kultur świata, łączące się z improwizowanymi elementami muzyki jazzowej, elektronicznej i klasycznej. Koncert Drum Freaks to muzyczna szczerość, rytuał rytmu, dźwięków i ciszy, podróż w świat magicznych zjawisk. Milo nazywa swoje koncerty podróżą dookoła mózgu.

SALSA TROPICAL - Pierwsza w Polsce orkiestra salsowa pod dyrekcją dobrze znanego polskiej publiczności wirtuoza instrumentów perkusyjnych JOSÓ TORRESA. Po 20 latach pracy artystycznej u boku największych gwiazd polskiej estrady zakłada w kwietniu 2000 roku własny zespół, gdzie w końcu może zrealizować i przedstawić swoje rytmiczne korzenie a muzyka, którą proponuje to salsa. Słowo Salsa - (z j.hiszpańskiego sos) oznacza muzykę kubańską i mówiąc metaforą to...ślub hiszpańskiej gitary i afrykańskiego bębna... żywiołowość, taneczność i energetyczność tego gatunku jest powszechnie znana. Już od lat 50-tych takie kubańskie rytmy jak rumba, cha cha cha, mambo święciły triumfy w Stanach Zjednoczonych i na całym świecie, zaś gorączką ostatnich lat stała się właśnie salsa. W repertuarze zespołu znajdziecie największe standardy muzyki kubańskiej w wersji oryginalnej - hiszpańskiej jak i z tekstami polskim (m.in. autorstwa Marii Czubaszek) oraz uwaga!!!!! - piosenki polskie w gorącej, nowej latynoskiej aranżacji w rytmach cha cha, salsa, merengue. SKłAD ZESPOłU: JOSE TORRRES- voc., timbales; prowadzenie koncertu;
YAREMI ALFONSO NAPOLES - voc.; ALEKSANDRA NOWAK -voc., guiro; TOMASZ TORRES- perkusja; ARIEL SILVA VALDES - congi; BARTEK ?NIADECKI- fortepian; PIOTR MAZUREK - git.bas.;
JERZY SKLASKI- trąbka; GRZEGORZ TURCZYÓSKI - puzon;
KRZYSZTOF URBAÓSKI – saksofon.

JAHIAR GROUP powstał w maju 1998 roku w Lublinie. Jest to zespół polsko-perski prezentujący orientalną muzykę: perską, turecką, afgańską, hinduską, a także ukraińskie oraz polskie kompozycje i aranżacje. Grupa uzyskuje ciekawe brzmienie dzięki zastosowaniu oryginalnego, staroperskiego instrumentu strunowego - SANTUR oraz różnego rodzaju bębnów: conga, djembe, darabuka, udu; instr. perkusyjnych, a także akordeonu, gitar, skrzypiec, klarnetu. Całość dopełnia unikalny orientalny śpiew. JAHIAR AZIM IRANI - lider zespołu urodził się w Teheranie. Wokalista , muzyk, autor tekstów, kompozytor. Zamiłowanie do muzyki wyniósł z domu ; jego ojciec śpiewał, matka grała na gavalu - tradycyjnym bębnie obręczowym). W kierunku wokalnym kształcił się od najmłodszych lat . Jego pierwszym nauczycielem był Ojciec. W wieku 9 lat rozpoczął naukę gry na santur jednym z klasycznych instrumentów perskich - pod kierunkiem mistrza: Ali Asgar Zajadzand. Jego oryginalny , silny, pełen przestrzeni głos spotkał się z uznaniem nie tylko w rodzinnym Iranie, ale także w Turcji, Afganistanie, Indiach jak również w Syrii, w której Jahiar mieszkał przez dłuższy czas. Tam też współtworzył wraz z Khaledem Fuad Heidarem (mistrzem lutni arabskiej - ud) zespół. Koncertując poznał Polaków, których oczarował jego śpiew i niezwykła gra na santur. Ciekawy świata Irani korzystając z zaproszenia przyjechał do Polski w 1997 roku. Tutaj także zaczął ukazywać piękno muzyki Orientu. W 1998 roku założył wspólnie z Agnieszką Kołczewską zespół o nazwie Jahiar Group, który natychmiast zyskał grono stałych sympatyków. Śpiewający w siedmiu językach Jahiar, wirtuoz santur zachwyca słuchaczy oryginalnością brzmienia.

IKENGA DRUMMERS powstał w grudniu 1997 roku. Nazwa zespołu pochodzi z języka IGBO, używanego przez jeden z narodów Nigerii, a oznacza Ducha Opiekuńczego, którego posiada każdy człowiek. Stamtąd pochodzi właśnie założyciel i kompozytor LARRY OKEY UGWU.Pozostali członkowie to rodowici Słowianie."Ikenga Drummers" wykonuje muzykę etniczną, będącą połączeniem tradycyjnych rytmów afrykańskich i polskich. Podstawą inspiracji stanowią tu pieśni GOSPEL z Afryki Zachodniej oraz polskie piosenki ludowe oparte na transowych rytmach bębnów. Właśnie bębny (własnoręcznie wykonane przez członków zespołu stanowią podstawę muzyki. Pozostałe instrumenty to oryginalne instrumenty perkusyjne pochodzące z Afryki. Całość muzyki dopełniają tancerki AFRO DANCE, których taniec rozbudzi najtwardsze dusze.W skład zespołu "IKENGA DRUMMERS" wchodzą: LARRY OK UGWU - śpiew, dżembe, flet, ekwe; TOMASZ LIPSKI - śpiew, konga, dżembe;TOMASZ DOBIES - kongi i przeszkadzajki; GRZEGORZ WELIZAROWICZ - śpiew i dżembe; MONIKA SCHROEDER - śpiew i przszkadzajki; MARIA FORYS - taniec i śpiew; ALEX SCHROEDER - śpiew i przeszkadzajki; CEZARY STUDNIAK - śpiew i dżembe; Zuzanna Borucka - taniec i śpiew; Ewelina Kuc - taniec i śpiew; Honorowi członkowie: Zbigniew Namysłowski - saksofony; Przemysław Dyakowski - saksofony; Leszek Możdżer - instrumenty klawiszowe, fortepian; Janusz Mackiewicz - gitara basowa; Adam Wendt - saksofon; Lucek Szerpowicz - trabka; Tymon Tymański - gitara; Jacek Stromski - perkusja; Arkadiusz Brykalski - wokal; Wojciech Rogowski - dżembe,shekere; Bartłomiej łuniewicz - konga; Dominik Walenkiewicz - dżemba.

Dyrektor Artystyczny: Lawrence Okey Ugwu
Organizatorzy: Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Urząd Miejski w Gdyni, Radio Gdańsk S.A.