30.06.2006 - 02.07.2006

Art Depot 2006 - Festiwal Muzyki Elektro - Akustycznej

FESTIWAL ART DEPOT 2006 Gdańsk, 30 czerwca – 2 lipca 2006; Kościół Św. Jana, Ratusz Staromiejski

W dniach 30 czerwca – 2 lipca odbędzie się w Gdańsku druga edycja festiwalu „art depot” międzynarodowego przeglądu, istniejących obecnie, najciekawszych zjawisk nowej, elektro - akustycznej muzyki improwizowanej. Pomysłodawcą, organizatorem i twórcą idei „art depot” jest Jerzy Mazzoll, legenda yassu, wiruoz klarnetu i basklarnetu, wybitny improwizator i kompozytor. Partnerem przedsięwzięcia jest Nadbałtyckie Centrum Kultury. Tegoroczna edycja „art depot” jest poświęcona zmarłemu 24 grudnia 2005 roku geniuszowi improwizacji legendarnemu gitarzyście Derekowi Bailey'owi. Zgodnie z tym założeniem, w programie zaistnieją przede wszystkim projekty gitarowe z Polski i zagranicy. Ponadto chętni mogą wziąć udział w bezpłatnych warsztatach (liczba miejsc ograniczona)."Moim zdaniem wolnej improwizacji nie wyszło na dobre wrzucanie jej do jednego worka z jazzem." - DEREK BAILEY

PROGRAM KONCERTÓW: wszystkie koncerty rozpoczynają się o godzinie 19.00

  • piątek 30 czerwca, Kościół Św. Jana w Gdańsku
    Netlenka
    Chór ONE 19 Milczących Kobiet
    Petarda
    Bruce Lee Project (Mazzoll, żuczek, Kamilius, Rachoń)
  • sobota 1 lipca, Ratusz Staromiejski w Gdańsku
    Plazmatikon
    Yurij Yaremczuk & Piotr Rachoń
    Patryk Zakrocki
    Mieervuug Sveerg
  • niedziela 2 lipca, Ratusz Staromiejski w Gdańsku
    Anthony Coleman
    Elliot Sharp
    Fred Frith

Bilety do nabycia w miejscu koncertów na godzinę przed ich rozpoczęciem. Cena biletów: Normalny 20 zł, ulgowy 15 zł. Karnet normalny 50 zł, karnet ulgowy 35 zł

Celem projektu jest wyłonienie i prezentacja najwybitniejszych talentów i osiągnięć, spośród artystów młodej generacji, działających na pograniczu najnowszej muzyki oraz artystycznych wypowiedzi multimedialnych.
Warsztaty, koncerty, spotkania, prezentacje filmowe, performance, dadzą możliwość zetknięcia artystów z zaproszonymi wybitnymi muzykami międzynarodowej awangardy, posłużą wymianie poglądów i doświadczeń. Osoby biorące udział w warsztatach zyskują te same prawa jako twórcy, co prowadzący mistrzowie. Ta formuła stwarza olbrzymie możliwości samokształceniowe. Wielokrotnie najważniejszy jest nie rezultat ale sama praca z mistrzami. „art depot” jest wpisany na stałe w program festiwali muzycznych w Europie i stał się ważnym, międzynarodowym przeglądem o znaczącym przełożeniu medialnym.

BEZPłATNE WARSZTATY:
* Warsztaty nagraniowe, 30 czerwca (piątek). Prowadzenie Kris Górski.
* Warsztaty z harmonii i improwizacji, 1 lipca (sobota). Prowadzenie Yura Yaremczuk.
* Mistrzowskie warsztaty gitarowe, 2 lipca (niedziela). Prowadzenie Fred Frith.
Zgłoszenia i informacje www.mazzolleum.com
 

W koncertach wystąpią oraz warsztaty poprowadzą wybitni artyści:

FRED FRITH (USA) - gitarzysta totalny. Gitara jest dla niego zarówno wirtuozowsko traktowanym instrumentem (jak dla Hendrix'a), jak i źródłem dźwięku (podobnie dla Keith'a Rowe z AMM). Kompozytor, improwizator i multi-instrumentalista jest ważną postacią od ponad dwudziestu-pięciu lat w obszarze, gdzie spotykają się muzyka rockowa i "nowa muzyka". Współzałożyciel brytyjskiego undergroundowego zespołu Henry Cow (1968-78), przeniósł się w późnych latach siedemdziesiątych do Nowego Yorku i spotkał wielu muzyków, z którymi do dzisiaj jest związany; na przykład Johna Zorna, Ikue Mori, Toma Cora, Zeenę Parkins i Boba Ostertaga. Czternaście lat w Nowym Yorku zaowocowało powstaniem grup Massacre (z Billem Laswellem i Fredem Maher’em), Skeleton Crew oraz Keep the Dog (sextet wykonujący rozbudowany repertuar kompozycji Fritha). Trzeba dodać, że, ze względu na muzyczną erudycję Fritha, do pełnego zrozumienia tego dzieła potrzebne jest osłuchanie i refleksja obejmująca zarówno współczesną awangardę, jazz i free-improwizację, jak i rocka, hip-hop, elektroakustykę i muzykę konkretną. Stockhausen 7 i Evan Parker, Sonic Youth, Hendrix, AMM, Faust, Terry Riley, Keith Rowe i Otomo Yoshihide – to wszystko składa się na muzyczny świat Fritha. Warto również wspomnieć o innych polach działalności Freda Fritha, takich jak pisanie muzyki filmowej, teatralnej i baletowej (już od czasów Henry Cow), wciąż nowe kooperacje z muzykami sceny improwizowanej, twórczość czysto kompozytorska, w tym m.in. rockowe kwartety gitarowe, wykonywane wspólnie z zaprzyjaźnionymi muzykami, a także udany kwartet smyczkowy, czy wreszcie muzyka na gitarę elektryczną solo.

ELLIOT SHARP (USA) – gitarzysta, pochodzi z Downtown New York City Scene. Znany jako muzyk-matematyk, twórca struktur dźwiękowych generowanych z elektronicznej pamięci laptopa przy pomocy gitarowego sterownika. Artysta nagrał w ten sposób wiele awangardowych płyt, m.in. dla: Tzadzik, Atavistic, Knitting Factory rec.

NETLENKA (Rosja) - urodziła się w Zachodniej Syberii, tam też spędziła swoje dzieciństwo. Jej babcia, znachorka, zaznajomiła ją z muzyką ludową. Zaszczepiła w niej miłość do tego rodzaju sztuki i do sztuki jako takiej. Zaowocowało to studiami na akademii w Perm, którą NetLenka ukończyła w klasie choreografii. Dalsza nauka przebiegała już w stolicy. Podczas moskiewskich studiów pobierała lekcje śpiewu, grała też w teatrze. Studia ukończyła z dyplomem reżysera. Już w czasie studiów i później, zaszczepione przez babcię-znachorkę, zamiłowania do ludowszczyzny, popchnęły Netlenkę do poszukiwań. Interesowała się szczególnie śpiewem. W swych wędrówkach trafiała do odległych zakamarków wsi rosyjskiej. Zebrała tam bogaty zasób wiedzy na temat różnych technik wokalnych. Wszystkie te doświadczenia, nabyta wiedza teatralna, choreograficzna, etnologiczna, nieprzeciętne warunki głosowe i wspaniały warsztat artystyczny oraz otwartość, chęć poszukiwań muzycznych legły u podstaw jednej z najciekawszych moskiewskich grup uprawiających tak zwaną muzykę świata.

ANTHONY COLEMAN (USA) - wybitny pianista i kompozytor. Muzyk bardzo doceniany wśród kolegów po fachu. Dzieje się tak mimo jego niewątpliwej manieryczności.. Wirtuoz klezmerskiego jazzu - kierunku w muzyce, który powstał w latach 80. w Nowym Jorku.
Współpracował niemal ze wszystkimi wybitnymi muzykami związanymi z awangardowa sceną nowojorską.
Jeden z najbardziej twórczych, nowatorskich artystów radykalnego nurtu odrodzenia kultury żydowskiej.
Koncertuje na całym świecie.

PIOTR RACHOÓ (Polska) - pianista, kompozytor. Od lat zajmuje się jazzem i współczesną muzyką improwizowaną. Zespoły które tworzył, współtworzył i z którymi ostatnimi laty grywał w wielu ?ląskich i krakowskich klubach i festiwalach to Zoo (z którego wyewoluowało kilka innych składów), Do, Efendi Zebu, a obecnie Pulsarus, Avatar oraz Modern Jazz Duett. Jego wieloosobowy projekt Avatar zmierza również do wydania swojej pierwszej płyty, w której wzięła udział m.in. legendarna śpiewaczka operowa i awangardowa, Olga Szwajgier.

PATRYK ZAKROCKI (Polska) - skrzypek, perkusista, animator warszawskiej sceny improwizowanej. Ukończył filologię polską na UW, studiował kompozycję u prof. B Schaeffera. Autor projektów Galimadjaz, meoma, EA, Tupika, współpracował z
zespołem Mitch&Mitch, kwartetem smyczkowym Nonstop, Plan music i Improvisersenseble. Opublikował w Polsce z za granicą 7 albumów płytowych i wiele pojedynczych utworów na
rozmaitych kompilacjach. Obecnie dyrektor Zakładu Produkcji Dźwięku.

YURIJ YAREMCZUK (Ukraina) – saksofony, klarnet basowy, instrumenty perkusyjne. Urodził się w Nowokuzniecku (Rosja), uczył się gry na saksofonie w Rostowie. Obecnie mieszka we Lwowie. Gra jazz, free i awangardę. Uczestniczył w wielu międzynarodowych festiwalach w Rosji, Kanadzie, Litwie i Francji. Jest jednym z najlepszych saksofonistów Ukrainy.

MIEERVUUG SVEERG (Polska) – sampler. Wirtuoz nierealnych, wirtualnych brzmień. Jeden z inicjatorów festiwalu w Ulkowych, gdzie co roku kilka tysięcy ludzi przyjeżdża z całego świata by zetknąć się z nową, alternatywną muzyką. Współtwórca grupy „Gulden Life”, którą porzucił gdy zaczęła produkować zbyt komercyjne produkcje. Nieprzejednany indywidualista, właściciel księgarni ezoterycznej.

PETARDA (Polska) – projekt dźwiękowy w składzie (Paweł Paulus Mazur - tapes, sounds, korg ms-20, self made machine, voice; Jarosław Pastor Winiecki - trumpet, Yamaha DJX 1, voice; Czesław Rabi Barczyński - guitar,v oice). Wszyscy trzej muzycy w połowie lat 90-tych współtworzyli eksperymentalny projekt muzyczny EKKO. Rabi i Pastor do dziś grają od 20 lat pod nazwą - CALL SYSTEM. Paulus jest jednym z pionierów zakręconej elektroniki z drugiej połowy lat 80-tych w trójmieście oraz liderem efemerycznego projektu dźwiękowego GDAÓSK 2000 (od roku 1993) oraz NOVE PIRAMIDY. Od 7 lat organizuje festiwal muzyki powszechnie nieakceptowanej TRIPOLIS PAULUS MIX. Non profitowe wydawnictwo SIMLOG z Zambrowa, wydaje jego projekty na cedeerach:,,Iperyt Disco'', ,,Kriegsmarine Orchester und Blaue Hund'' a niebawem trzecia płyta ,,Danzig-Baltic-Trilobit''. Wszyscy muzycy działają na progresywnej scenie muzycznej od ponad dwudziestu lat. Formacja PETARDA zaprezentuje materiał pt.,,Retro Scanner''-(dźwięki:drony,emo-tronika,neoswing).

BRUCE LEE PROJECT (Polska) - Mazzoll – klarnet, basklarnet,Rachoñ – piano, ¯uczek – perkusja, Kamilius - live electronics. Multikulturowy i multimedialny oddech „globalnej wioski". Kolejna odsłona omnipotencjalnej formacji MAZZOLLEUM, w której zależnie od kompozycji Mazzoll dobiera skład formując kolejne utwory jako odmienne faktury brzmieniowe i biografie dźwięków. Tak więc skład ulega podczas koncertu wielokrotnym przemianom, stąd też goście specjalni, wizualizacje i pokazy kung-fu. Co prawda MAZZOLLEUM jest kontynuacją największej formacji Mazzoll – MAZZOLL & DIFUSION ENSEMBLE (która wystąpiła z powodzeniem na WSJD kilka lat temu w kilkunastoosobowym składzie z Olgą Szwagier jako ekstremalno-ekstrawagancką divą operową i performerem Robertem Knuthem). Symboliczne rozbicie akwarium podczas tego występu było proroczym symbolem końca pewnej ery. Po występie MAZZOLL & DIFUSION ENSEMBLE i tego samego wieczora NIEBIESKIEGO LOTNIKA w klubie „Akwarium", wkrótce nastąpiło jego wyburzenie i koniec działalności tego kultowego klubu pod wodzą Mariusza Adamiaka. MAZZOLLEUM w BRUCE LEE PROJECT podejmuje nieco inne tematy niż poważne zaangażownie społeczno-polityczne DIFUSION ENSEMBLE. Gdzieś pomiędzy geniuszem a tandetą, wydobywa archetypy naszego dzieciństwa.Jak to się stało, iż zachód przyszedł do nas przez wschód?! Istne Wejście Smoka!! Muzyczny kolaż i Niebieski Lotnik razem stają na starcie „tour de global village"! PRZEMEK BOROWIECKI (Polska) – perkusja; JACEK DAÓCZAK (Polska) – moog, bas; MARK TOKAR (Ukraina) - kontrabas.

MAZZOLL (Polska) – klarnecista, basklarnecista, kreator działań kulturalnych. Realizował się jako muzyk legendarnych formacji yassowych (MIłO?Ó, NIEBIESKI LOTNIK, TRYTONY, KURY), lider wielu formacji muzycznych (MAZZOLL & ARHYTHMIC PERFECTION, PIECES OF BRAIN, ARHYTHMIC BRAIN, PROZELITS), dyrektor artystyczny festiwalu muzyki improwizowanej YASS-NO (1998, 1999, 2000), autor muzyki do awangardowych filmów i instalacji multimedialnych. Od 2005 roku jest dyrektorem artystycznym festiwalu „art depot”, którego jest jednocześnie współorganizatorem i pomysłodawcą idei.Jest jednym z twórców pojęcia yass, którego zasługi na polu muzyki improwizowanej znane są tak w Polsce, jak i w Europie. Jego zaangażowanie w realizowane przez siebie projekty, gotowość współpracy z muzykami reprezentującymi różne nurty muzyczne zasługuje ze wszech miar na poparcie. Laureat nagrody Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury 2000 r. za całokształt pracy twórczej. Za płytę „Polovirus” współtworzoną z formacją KURY otrzymał nagrodę „Fryderyka” w kategorii muzyki alternatywnej. Dwukrotnie nominowany do nagrody „Paszport Polityki” w kategorii muzycznej, autor muzyki do nagrodzonego Festiwalu Filmów Polskich w Gdyni filmu „Jutro będzie niebo” w reżyserii Jarosława Marszewskiego.