Schein
16 10.2021

Johann Hermann Schein – motet Fontana d'Israel / Izraelska fontanna (fragmenty) | KONCERT

Miejsce wydarzenia: Ratusz Staromiejski

Start: 18.00

Wstęp: wolny

 

Wykonanie obszernych fragmentów dzieła pt. Fontana d’Israel niemieckiego twórcy epoki baroku działającego w Saksonii – Johanna Hermanna Scheina. W koncercie wezmą udział doświadczeni wokaliści i instrumentaliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej:

  • zespół Wokalny Simultaneo

  • Weronika Kulpa – wiolonczela

  • Maksym Zajączkiewicz – klawesyn

  • Karol Kisiel – dyrygent

 

„Fontana d’Israel” to jeden z najważniejszych motetów w muzyce niemieckiej XVII wieku skomponowany przez Johanna Hermanna Scheina. Twórca był z pewnością najważniejszym kantorem w kościele św. Tomasza w Lipsku przed Johannem Sebastianem Bachem. Spośród 26 utworów, skomponowanych w "Italian-Madrigalische Manir", większość z nich oparta jest na tekstach Starego Testamentu, stąd nazwa zbioru. Oryginalnie pisane na uroczyste okazje, takie jak śluby, pogrzeby czy matury, łączą styl madrygałowy z polifoniczną sztuką motetów sakralnych.

 

Zespół Wokalny SIMULTANEO to młoda grupa wokalna, której centrum zainteresowań stanowi muzyka dawna - dzieła powstałe w epokach średniowiecza, renesansu i baroku - oraz kompozycje współczesne. Dodatkowym wymiarem działalności zespołu jest poszukiwanie cech wspólnych i zależności pomiędzy utworami pochodzącymi z tak odległych czasowo i stylistycznie epok. Założycielem zespołu jest Karol Kisiel.

 

Karol Kisiel - kształcił się w dziedzinie muzyki chóralnej na Akademii Muzycznej w Gdańsku (w klasie prof. Marcina Tomczaka), Musikhochschule Lübeck (prof. Gerd-Müller Lorenz) oraz Estońskiej Akademii Muzyki i Teatru w Tallinie (prof. Toomas Kapten). W 2013 roku na Akademii Muzyki i Teatru w Tallinie uzyskał tytuł doktora sztuki, a z rąk prezydenta Estonii Toomasa Hendrika Ilvesa otrzymał wyróżnienie dla jednego z najlepszych absolwentów uczelni wyższych w kraju.

Stypendysta Miasta Gdynia, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, nagrodzony przez Ministerstwo Edukacji w Estonii za osiągnięcia artystyczne. Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich pod kierunkiem Arthura Sjögrena, Jana Yngwe i Risto Joosta (chóralistyka) oraz Colina Mettersa, Nikolaia Alexeeva i Manuela Hernándeza-Silvy (dyrygentura symfoniczna).

Współpracował z wieloma chórami i orkiestrami: Cappellą Gedanensis, Akademickim Chórem Uniwersytetu Gdańskiego, Chórem Akademii Muzycznej w Gdańsku, Chórem Musikhochschule Lübeck, Chórem Kameralnym Voces Musicales (Estonia), Chórem Kameralnym Noored Eesti Hääled (Estonia), Chórem Estońskiej Akademii Muzyki i Teatru, Chórem Politechniki w Tallinie, Chórem Ziemelmeita (Finlandia), Chórem Akademii Muzycznej w Göteborgu, Orkiestrą Symfoniczną Berlin Sinfonietta, Orkiestrą Symfoniczną Estońskiej Akademii Muzyki i Teatru, Orkiestrą Symfoniczną Miasta Elche (Hiszpania), Litewską Miejską Orkiestrą Symfoniczną w Wilnie, Orkiestrą Kameralną ArtOrchEesti (Estonia).

Założyciel i kierownik artystyczny (2010-13) estońskiego zespołu Repertorio Vocale, z którym zdobył III nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym w Tallinie w 2011 roku w kategorii zespołów wokalnych, a także poprowadził wiele koncertów w repertuarze muzyki dawnej i współczesnej. Założyciel i kierownik artystyczny Zespołu Wokalnego Simultaneo, z którym zdobył wiele nagród.

Karol Kisiel wspiera także współcześnie żyjących kompozytorów dokonując prawykonań ich utworów. Do artystów, których utwory miały swoją premierę pod dyrekcją Karola należą: Farzad Goodarzi, Łukasz Michalski, Elis Vesik, Evelin Seppar, Pall Ragnar Palsson, Paweł Łukaszewski (estońska premiera cyklu Antiphonae), Jorge Rodríguez-Caballero czy Tõnu Kõrvits.

 

Maksym Zajączkiewicz - urodzony w 1994 roku w Gdańsku. Edukację rozpoczął od prywatnych lekcji fortepianu u mgr. Krzysztofa Kaczmarzyka i mgr Christy Kamińskiej. Naukę kontynuował w klasie organów mgr. Błażeja Musiałczyka i w klasie klawesynu prof. dr hab. Małgorzaty Skotnickiej w ZSM I i II stopnia im. F. Chopina w Gdańsku-Wrzeszczu. Następnie ukończył z wyróżnieniem studia licencjackie i magisterskie w klasie klawesynu prof. dr hab. Małgorzaty Skotnickiej w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Aktualnie kontynuuje na tej uczelni studia doktoranckie oraz pełni funkcję asystenta stażysty. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich w kraju i za granicą, prowadzonych m. in. przez Prof. Elżbietę Stefańską, Marię Banaszkiewicz-Bryłę, Władysława Kłosiewicza, Liliannę Stawarz, Marcina Świątkiewicza, Tomasza Adama Nowaka, Monikę Tòth.
Jest laureatem czołowych miejsc na ogólnopolskich konkursach klawesynowych (m.in. im. W. Landowskiej w Gdańsku, W rocznicę urodzin Bacha, Händla i Scarlattiego w Krakowie, CEA we Wrocławiu, IV Akademickiego Konkursu Klawesynowego w Poznaniu). W 2014 roku, jako najmłodszy uczestnik (20 lat) przeszedł do drugiego etapu przesłuchań podczas XIX Międzynarodowego Konkursu Bachowskiego w Lipsku. Występuje jako solista i kameralista. Współpracował z takim artystami jak Sigiswald Kuijken, George Tchitchinadze, Michael Zilm, Zbigniew Pilch, Maja Miró Wiśniewska, Danuta Zawada, Karolina Koślacz, Szymon Morus, Zygmunt Rychert. Szczególnym uczuciem darzy muzykę XVII. wieku, swobodne formy w stylus fantasticus oraz spuściznę twórców rodzinnego Gdańska oraz pobrzeży Bałtyku. Jest współautorem nagrań muzyki kameralnej i orkiestrowej, w tym ma na swoim koncie także prawykonania. Jego zainteresowania obejmują, oprócz najszerzej pojmowanej muzyki dawnej, również muzykę ludową, szczególnie kaszubski repertuar ludowy oraz gatunek flamenco. Jest autorem artykułów i prelekcji podejmujących tematykę muzyki baroku włoskiego oraz muzyki dawnego Gdańska. Od 2020 roku współorganizuje Bałtycki Międzynarodowy Festiwal Klawesynowy w Gdańsku.

Weronika Kulpa - Naukę gry na wiolonczeli rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Malborku, a kontynuowała w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej w Gdańsku. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie prof. Krzysztofa Sperskiego uzyskując tytuł Najlepszego Absolwenta w 2013 roku. W ramach programu Erasmus odbyła roczne stypendium w klasie prof. Andrea Nannoniego w Conservatorio di musica- Luigi Cherubini we Florencji. Swoje umiejętności doskonaliła podczas mistrzowskich lekcji pod kierunkiem takich artystów jak Michael Flaksman, Stanisław Firlej, Roman Jabłoński i Stefan Popov. W 2021 roku ukończyła Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie wiolonczeli barokowej, prowadzoną przez Markusa Möllenbecka.

 

Fot: domena publiczna