02 12.2021

Nowa Muzyka w Starym Ratuszu / Nuty, bity i wolty

Miejsce: Ratusza Staromiejskiego(ul. Korzenna 33/35 w Gdańsku), Sala Mieszczańska

Cena biletów:  10 zł do nabycia pod adresem www.nck.interticket.pl oraz na godzinę przed koncertem w Ratuszu Staromiejskim

godz.: 19.00.

Grudniowy koncert z cyklu Nowa Muzyka w Starym Ratuszu przyniesie ciekawą podróż w czasie i zarazem przegląd rożnych, także historycznych technologii wykorzystywanych w muzyce elektroakustycznej. Będzie okazja zobaczyć „na żywo” jak wyglądają klasyczne syntezatory modularne, czy też wysłuchać Illiac Suite, pierwszej w historii muzyki kompozycji napisanej (już w 1957 roku) za pomocą komputera.

Choć formalnie ma ona swoich „ludzkich” autorów, jej finalna postać to efekt działania specjalnie stworzonych algorytmów. Zatem jej „prawdziwym” autorem jest ILLIAC -  komputer zbudowany w 1952 roku, który ważył bez mała 2 tony. To pierwsza z propozycji przeznaczonych na kwartet smyczkowy i warstwę elektroniczną. Drugą jest cykl miniatur dorikos, znakomitego kompozytora, Krzysztofa Knittla. Podczas wieczoru wystąpi także – znany już trójmiejskiej publiczności – Krzysztof Gawlas, grając na zbudowanym przez siebie syntezatorze modularnym i z pewnością będzie to bardzo interesujący punkt programu. Z kolei Maciej Polak, wielki pasjonat i znawca instrumentów analogowych, także „połowa” świetnego duetu Pin Park, zaprezentuje słuchaczom autorski program na legendarne instrumenty firmy EMS. Będzie to występ, który technologicznie przeniesie nas w przeszłość, pokazując jak kiedyś wykonywało się taką muzykę „na żywo”, bez komputerów i zaawansowanego oprogramowania.

W tej edycji zainaugurujemy także nową tradycję, prezentacji dzieł najmłodszego pokolenia kompozytorów, dopiero rozpoczynających swoją twórczą przygodę, często jeszcze studentów, ale już pokazujących ciekawe pomysły i własne podejście do muzyki elektroakustycznej. Postaramy się w kolejnych koncertach przybliżać sylwetki tych młodych twórców. Na początek zabrzmi utwór Jakuba Pawlaka, który zaprezentuje  Etiudę na jedno uderzenie w Zygmunta.

I wreszcie niespodzianka dla słuchaczy! Będzie można wygrać egzemplarze pamiątkowej płyty, którą wydajemy z okazji szóstej rocznicy inauguracji naszego cyklu. Na płycie znajdzie się kilka utworów nagranych właśnie podczas naszych koncertów i w tych wersjach niedostępnych w żadnym innym wydawnictwie. Mocną stroną krążka są także znakomite wykonania naszych lokalnych muzyków.

 

PROGRAM:

  • Krzysztof Knittel dorikos (1976 – 77)

miniatury na kwartet smyczkowy i taśmę (1 - 4)

Weronika Kulczycka – skrzypce

Michalina Czajka – skrzypce

Anna Prusińska – altówka

Adam Janicki – wiolonczela

Dariusz Mazurowski – komputer, dyfuzja dźwięku

 

  • Krzysztof Gawlas Nonlinear Estimation (2021) – prawykonanie światowe

na syntezator modularny i komputerową projekcję dźwięku

Krzysztof Gawlas - syntezator modularny i komputer

 

  • Lejaren Hiller, Leonard Issacson Illiac Suite (String Quartet No. 4) (1957)

Experiment no. 1

Experiment no. 3

na kwartet smyczkowy

Weronika Kulczycka – skrzypce

Michalina Czajka – skrzypce

Anna Prusińska – altówka

Adam Janicki – wiolonczela

 

  • Maciej Polak Improwizacja na EMS Synthi AKS i EMS Vocoder 1000 (2021) – prawykonanie światowe

na analogowy syntezator i wokoder

Maciej Polak – EMS Synthi A, EMS Vocoder

 

  • Jakub Pawlak Etiuda na jedno uderzenie w Zygmunta (2021) – prawykonanie światowe

na taśmę

Jakub Pawlak – komputer, dyfuzja dźwięku

 

Koordynacja artystyczna, produkcja : Monika Łajming, Natalia Szulga (NCK) Krzysztof Olczak (Akademia Muzyczna w Gdańsku), Dariusz Mazurowski (PSeMe)

Wydarzenie na Facebooku

 

⬇⬇⬇⬇⬇⬇
W czasie 6 lat zorganizowaliśmy 24 koncerty, prezentując wiele utworów, w tym także prawykonania. Chcielibyśmy zatem zwrócić się do Was, naszych słuchaczy z pytaniem jakie są Wasze oczekiwania, potrzeby, wyobrażenia na temat przyszłych koncertów. Co chcielibyście usłyszeć, w jakiej formie? Może więcej elementów popularyzatorskich i edukacyjnych, byśmy opowiadali o tej muzyce, przybliżając ją publiczności? Może więcej klasyki, starszych dzieł, a może więcej muzyki ze świata, czy wprost przeciwnie – polskiej? A może chcielibyście, by koncertom towarzyszyły inne wydarzenia, jak warsztaty, spotkania, wykłady, wystawy. Albo aby muzyka na nich prezentowana ukazywała się także na pamiątkowych płytach? Prosimy zatem o przesyłanie (najpóźniej do 1 grudnia) Waszych wypowiedzi na adres: radek.jachimowicz@nck.org.pl .
Najciekawsze z nich nagrodzimy egzemplarzami pamiątkowej płyty CD ⬇, na której znalazły się wybrane utwory nagrane podczas naszych koncertów, w tych wykonaniach i wersjach nigdzie indziej niedostępne. Nagrodzone osoby będą mogły odebrać albumy podczas koncertu.