pastelowe, jasnozielone tło na nim ciemnozielony okrąg, obok napis REkoRder
23.01.2026

REKoRder | Krzysztof Arszyn Topolski - spostrzeżenia o słuchaniu

Termin wydarzenia: 23.01.2025, godz. 19.00-21.00

Miejsce wydarzenia: NCK - Ratusz Staromiejski

Wstęp: wolny

Udogodnienia: pętla indukcyjna

 

Projekt REKoRder koncentruje się na słuchaniu jako świadomym akcie bycia „tu i teraz” – praktyce, która w obliczu kryzysu klimatycznego nabiera szczególnego znaczenia. Inspiracją dla wydarzenia są idee Hildegardy Westerkamp – kompozytorki, prekursorki ekologii akustycznej i propagatorki spacerów dźwiękowych – która podkreśla, że cywilizacja musi zwolnić, aby zacząć naprawdę słuchać.

REKoRder łączy pozornie odległe praktyki audialne: field recording (nagrania terenowe) oraz performatywną grę perkusyjną. Punktem wyjścia projektu była próba rekonstrukcji utworów Waltera De Marii Ocean Music oraz Cricket Music, w ramach której po raz pierwszy doszło do połączenia tych dwóch światów dźwiękowych. Obecna odsłona projektu rozwija te poszukiwania, tworząc spójną strukturę złożoną z dwóch uzupełniających się komponentów:
– praktyki słuchania i rejestracji krajobrazu akustycznego
– warstwy muzycznej: perkusyjnej, elektroakustycznej i performatywnej

Field recording traktowany jest tu jako narzędzie refleksji badawczej i krytycznej nad współczesnym krajobrazem dźwiękowym. Projekt czerpie z koncepcji ekologii akustycznej oraz idei krajobrazu akustycznego R. Murraya Schafera i zespołu World Soundscape Project, postulujących uważne badanie i słuchanie otoczenia dźwiękowego. Ważnym punktem odniesienia są także prace muzyka i przyrodnika Berniego Krause, autora hipotezy „nisz akustycznych”, opisującej relacje pomiędzy biofonią, geofonią i dominującą dziś antropofonią.

Istotnym kontekstem dla perkusyjnej metody badawczej jest również postać Leopolda Auenbrüggera, twórcy metody osłuchiwania ciała (auskultacji), polegającej na uderzaniu i wsłuchiwaniu się w wewnętrzne rezonanse. REKoRder staje się tym samym refleksją nad fonografią, nagrywaniem i dystrybucją dźwięku oraz rolą elektroakustycznego, akuzmatycznego brzmienia we współczesnej kulturze muzycznej.

Krzysztof Topolski (Arszyn)

Perkusista i artysta dźwiękowy. Zajmuje się field recordingiem, ekologią akustyczną i badaniem krajobrazu dźwiękowego. Tworzy w obszarze współczesnej muzyki improwizowanej i elektroakustycznej, prowadzi warsztaty z zakresu ekologii akustycznej. Współpracował z instytucjami kultury w Polsce, Europie i USA. Stypendysta m.in. MuseumsQuartier w Wiedniu, Fundacji Wyszehradzkiej w Pradze, Arts Link Foundation w Nowym Jorku, MKiDN oraz Miasta Gdańska. Rezydent ośrodków EMS w Sztokholmie, Skalar Center for Sound Art (Islandia) oraz Fundacji W788 w Kozielcu. Członek zespołu BUK.

 

Wydarzenie odbędzie się z udziałem fotografa i/lub ekipy filmowej, którzy zrealizują reportaż w celach dokumentacyjnych i promocyjnych. Uczestnictwo w wydarzeniach oznacza zgodę na wykorzystanie wizerunku do ww celów.