09.06.2009 - 09.06.2009

Koncert Trzaska/Thomas/Daisy

Po raz pierwszy z Claytonem Thomasem, jednym z najwybitniejszych australijskich współczesnych kontrabasistów z kręgu jazz-impro, spotkał się latem 2008 roku tworząc kwatret z Frarntzem Houtzingerem i Michałem Gossem. Z perkusistą Timem Daisy miał okazję pracowć nad projektem Kena Vandermarka Resonans oraz grał koncerty w Chicago. Zaowocowało to pomysłem zaproszenia do wspólnego grania tej  dwójki znakomitych improwizatorów.

 

Idea projektu to połączenie trzech tradycji improwizacyjnych. Z jednej strony tradycji wywodzącej sie ze współczesnego jezyka muzyki, prezentowanej przez Thomasa.

Z drugiej strony free-impro-jazzowego podejścia prezentowanego przez Trzaskę a także chicagowskiej szkoły Daisego. Na styku tych tradycji mamy do czynienia z generowniem nowego, intymnego świata muzycznego. Główną ideą tria jest forma dialogu, akustycznych instrumentów. Podczas improwizacji muzycy przyjmują różne rodzaje narracji muzycznej, od roli akompaniatorów do solistów. Dzięki poszukiwaniom współbrzmień, zatracają się granice pomiedzy brzmieniami instrumentów. Często trudno oprzeć sie wrażeniu że zespół przetwarza muzykę elektronicznie, choć w rzeczywistości muzycy posługują się jedyne akustycznymi brzmieniami. Zaskakująca jest również ekspresja tria. Dynamika oscyluje pomiędzy bardzo delikatnymi detalami aż po silne, niemal rockowe akcenty.Wszystkich muzyków tria łączy wspólna cecha - każdy stworzył własny jezyk wyrazu, który wykorzystuje w improwizacji.   

 

Mikołaj Trzaska przebył bardziej nieformalną edukację muzyczną. Saksofonista, klarnecista basowy, wyrósł na gruncie yassu - artystyczno-społecznego ruchu, który na przełomie lat 80. i 90. zbuntował się przeciw skostnieniu polskiego środowiska jazzowego. Stał się ojcem bodaj najbardziej kreatywnego zjawiska na polskiej scenie ostatnich 20 lat. Trzaska był współzałożycielem najważniejszej formacji yassu - legendarnej Miłości oraz (wciąż aktywnego) Łoskotu. Mimo, że impet yassu wygasł wiele lat temu, Trzaska nie obniżył swojej aktywności,  Stał się czołową postacią krajowej sceny improwizowanej.  Po okresie yassowym nagrał kilka skupionych i wyciszonych płyt z sekcją braci Olesiów.  Akompaniował także poetom - Świetlickiemu i Andruchowyczowi, tworzył projekty muzyczno-literackie z Andrzejem Stasiukiem. Dziś jest liderem, międzynarodowego tria Volumen, członkiem m.in., Bassisters Orchestra czy Shofar – wykonujacego muzykę żydowską, Przede wszystkim jednak realizuje się na gruncie radykalnego impro jazzu, współpracując z tuzami światowej wolnej improwizacji, m.in. z Peterem Brotzmannem, Joe McPhee, Kenem Vandermarkiem, Peterem Friisem Nielsenem, Davem Raphisem, Donem Robinsonem, Johnem Tchikai, Noelem Akchote. 

 

Clayton Thomas - australijski kontrabasista, od lat mieszkający w Berlinie. Jego pierwszymi nauczycielami gry na instrumencie byli Wilber Morris I Peter Kowald. Bardzo aktywny na scenie, do najciekawszych projektów z jego udziałem w ostatnim okresie zaliczyć trzeba : Trio AUS z Johannesem Bauerem i Tonym Buckiem, kwartet c.o.d.e. z Kenem Vandermarkiem, Maxem Naglem i Wolfgangiem Reisingerem, czy wreszcie najnowszy zespół z Michaelem Zerangiem i Mikołajem Trzaską.

 

 

Timothy Daisy urodził się 15 lipca 1976 w Waukegan w stanie Illinois. Tim jest jedną z podpór chicagowskiej sceny jazzowej (tzw. młodego Chicago) od roku jego przybycia do Chicago (1997). Jednym z pierwszych muzyków, z którym Tim wtedy nawiązał kontakt był Dave Rempis - ich współpraca trwa po dziś dzień. W 1998 roku powstał ich pierwszy wspólny projekt - trio Triage (pierwotnie grał w nim na basie Gordon Lewis, w 2000 roku zastąpił go Jason Ajemian). Oprócz tego wraz z Davem Tim Daisy realizuje równolegle kilka różnych projektów - Tim Daisy / Dave Rempis Duo, Rempis Percussion Quartet (wraz z Antonem Hatwichem i Frankiem Rosaly) czy The Engines ( wraz z Jebem Bishopem i Natem McBridem). W roku 2001 Tim Daisy dołączył do kwintetu Kena Vandermarka - The Vandermark 5 (zastąpił tu Tima Mulvennę). Owocem tego spotkania jest pięć studyjnych albumów i dwa koncertowe boksy oraz współpraca wraz z Kenem Vandermarkiem w kilku innych grupach - Bridge 61 (wraz z Natem McBridem i Jasonem Steinem) oraz Frame Quartet (wraz z Fredem Lonberg-Holmem oraz Natem McBridem). Owocem trasy po Polsce Dragons 1976 w lutym 2008 roku jest współpraca Tima Diasy z polskimi muzykami - triem The Light a także duetowy projekt z klarnecistą Wacławem Zimplem. Tim prowadzi także własne zespoły, których repertuar bazuje na jego kompozycjach - są to Festival Quartet (z Keefem Jacksonem, Joshem Bermanem oraz Antonem Hatwichem), Sky and Light (z klarnecistą basowym Jasonem Steinem i Antonem Hatwichem) i New Fracture Quartet (z Jamiem Branchem, Davem Millerem i Natem McBridem).