01.12.2009 - 01.12.2009

Koncert zespołu Baaba (Festiwal NARRACJE)

W ramach Festiwalu NARRACJE zapraszamy do NCK na koncert zespołu Baaba.

Baaba powstala w roku 2000 i po pierwszej stricte elektronicznej płycie wydanej dla wytwórni Cpt. Sparky, przerodziła się w regularny koncertujący zespół zbierający świetne recenzje na festiwalach i w klubach w Polsce i Europie. Wraz z wydaniem drugiej płyty Con Gas! powstaje skład koncertowy, obecnie tworzony przez Tomasza Dudę (saksofony, flet, sampler), Bartosza Webera (gitara, sampler), Piotra Zabrodzkiego (bas) i Macia Morettiego (perkusja). Już od pierwszej swojej edycji (2002) zespół jest entuzjastycznie przyjmowany podczas koncertów w całej Polsce. W międzyczasie powstał koncertowy bootleg Warszawa – Gdansk (2003) oraz płyta z remiksami (Remixas Congas -2004). Baaba koncertuje w Polsce i zagranicą (Anglia, Francja, Niemcy, Słowacja, Czechy, Rosja), zarówno w klubach, jak i podczas uznanych festiwali elektronicznych i jazzowych (Fertilizer Festival, SKIF Festival, Warsaw Summer Jazz Days, Astigmatic, Les Nuits Europeenes, Terra Polska, Unsound Festival, Off Festival).
Obecnie zespół pracuje na nową płytą pod roboczym tytułem Das neue shieet, premiera planowana jest na marzec 2010.

 

Recenzje poprzednich płyt:
Baaba w Akwarium (live, 2008, Supported by Lado)
Niezależna jazzowa fonografia nad Wisłą kwitnie. Spontanicznie rejestrowane koncerty, eksperymenty studyjne, dźwiękowe poszukiwania, to wszystko trafia na krązki a potem do rąk fanów. Tak jest i tutaj. Jedna z grona niepokornych kapel naszych obrzeży jazzu i muzyki alternatywnej o dźwięcznej nazwie Baaba, wydała własnym sumptem album będący koncertową rejestracją z warszawskiego Jazz Club Akwarium. Choć krążek jest absolutna nowością, tu już z chwila narodzin okazuje się być wydawnictwem historycznym. Wraz z zerwaniem współpracy z Akwarium przez Marisza Adamiaka, taka radykalna, wyzwolona z arkanów formalnych spontaniczna, dotykająca źródeł free-jazzu muzyka prawdopodobnie już tam nie zagości. Baaba (czyli: Tomasz Duda – saksofony, flet, sampling; Bartosz Weber – gitara, sampling; Piotr Zabrodzki – bas; Maciej Moruś – bębny) bawią się prostymi tematami, granymi unisono przez instrumenty melodyczne, te zaś na pewno nie są przejawem artystycznego wydumania. Czym  więc są? To baza, zaczyn do brawurowych improwizacji, karkołomnych solówek (np. saksofonowej w Dudku), spontanicznego balansowania między istotą jazzu a energią poszukującego rocka. Baaba stylem świetnie wpisuje się w nową jazzującą polską scenę, stając się alternatywą dla tych, którzy dosyć mają formacji powielających stare zachodnie wzorce. Jest tu duch wczesnych poszukiwania Steve’a Colemana (Szczepan, Bartók, Webern), dźwiękowy eksperyment (R2 i Kapitan Sowa Na Tripie) jest i muzyczny żart. Jaki? Nie zdradzę, posłuchajcie sami. Koniecznie, zaręczam, że warto.

 

 Piotr Iwicki, Gazeta Wyborcza

 

 

Baaba Poope Musique Lado Abc 2006
*****
(…) Baaba dowodzona przez Bartka Webera wzmocniła skład o basistę Wojtka Mazolewskiego i saksofonistę Tomka Dudę i poszła dalej w stronę żywego i różnorodnego grania. Poope Musique to mistrzowski pokaz cięcia sampli, popisów instrumentalistów oraz ogromnego poczucia humoru. Są genialne partie instrumentów smyczkowych i dętych w Madamme Solario, mocne fusion w Gdański, surrealistyczny collage dźwiękowy Newnewnew, a nawet hit lata egzotyczny Biegnij, Kuba, Biegnij zaśpiewanego przez Bunia. Po prostu Baaba strikes back!

 

Jacek Skolimowski, Machina

 

 

Baaba
Poope Musique
  
Podwójne wydawnictwo Baaby (nowy materiał studyjny + DVD koncertowe) to energetyzujący zastrzyk muzyki improwizowanej bez kompleksów. Świeże, bezkompromisowe dźwięki, które pozwalają ponownie uwierzyć w polską muzykę.

(..) Czterej muzycy: Weber, Moretti, Duda i Mazolewski (Wojtek) wyruszyli na wojnę przeciwko stereotypowi, że polska muzyka improwizowana jest ciężka i mało dostępna i zwyciężyli. A wszystko dlatego, że poza wysokim kunsztem wykonawczym ta płyta broni się poczuciem humoru, pomysłowością i melodyjnością.

Poope Musique to longplay ujmująco różnorodny w stylu oczekuj nieoczekiwanego. Otwierający album Szczepan zaczyna się dźwiękiem imitującym zacinającą się płytę, by tworzyć zabawną anarchizującą kompozycję; harmonia raz po raz burzona jest niepokornymi wtrętami, a całość oparta jest podobno na twórczości Piotra Szczepanika. Góral (Ale z CWKS) to dla odmiany gitarowo-loopowa wyprawa w elektroniczne światy. Rytm całości nadaje niepokojący bas. Baden Baden to duet szeleszcząco-klikający, brzmiący niczym Prefuse 73 w swej abstrakcyjnej formie. Fela Part to ukłon w stronę yassu, ale radosnego i skocznego. Buraco to przerywnik w stylu eksperymentów mik-musikowych, który zaprasza słuchacza do Madamme Solario (Macio Treatment) - stylowego kolażu instrumentalnego hip-hopu przełożonego na język orkiestry big bitowej, zakończonego zabawną kakofonią głosową. John Zorn z pewnością zadowolony byłby z zadziorności Gdańskiego, który poraża surowością i noisową improwizacją. (Ach, ten saksofon Dudy...) A to tylko połowa tego krążka, który mieni się barwami muzyki niczym kalejdoskop. Jakby tego było mało na drugiej płytce Live from Alchemia Baaba pokazuje na co ich stać na koncertach. Nie daj się zwariować – słuchaj Poope Musique.

 

Adrian Chorębała, Ultramaryna

 

 

Baaba on myspace:
http://www.myspace.com/baabapoopemusique

Wydawnictwa oficjalne:
Baaba (Cpt. Sparky, 2000)
Con Gas! (Teeto Records, 2002)
Remixas Congas (Lado ABC, 2004)
Poope Musique (Lado ABC, 2006)
Baaba w Akwarium (live – Supported by Lado ABC, 2008)

 

 

WSTĘP WOLNY!!!