18.08.2010 - 19.08.2010

Warsztaty Organiczne Nany Vasconcelosa

Początek: godz. 11.00

Prowadzenie: Naná Vasconcelos – mistrz instrumentów perkusyjnych

Zrozumienie samego siebie, intuicyjna i jasna percepcja własnej sytuacji, spokój wewnętrzny oraz poczucie przynależności i skupienia to tylko niektóre z doznań jakich doświadczają uczestnicy warsztatów organicznych prowadzonych przez mistrza perkusji Nanę Vasconcelosa. Ciało jako instrument jest niewyczerpanym źródłem nowych odkryć, twierdzi Naná.

Naná Vasconcelos jest nie tylko wybitnym światowym muzykiem, wyróżnionym osiem razy tytułem najlepszego perkusisty przez amerykański magazyn DownBeat, ale również autorem własnych warsztatów organicznych dla zróżnicowanych grup odbiorców.
Moje warsztaty są próbą zrozumienia rytmu przez ciało, mówi Naná. Oprócz tego zajęcia oferują nieskończone możliwości, od pobudzenia kreatywności przez samopoznanie, świadome oddychanie, poczucie przynależności do grupy a nawet relaksację. To, czego uczymy się ciałem pozostaje odciśnięte w tym, co nazywamy pamięcią ciała. Dlatego nie zapomina się tych rzeczy tak łatwo jak zapomina się lekcje teoretyczne, kontynuuje mistrz.

Warsztaty zaczynają się ustawieniem uczestników tak by tworzyli koło, z prowadzącym w środku. Naná wprowadza grupę w ruch, zaczyna dzielić się swoją koncepcją rytmu, czasu, oddechu i możliwościami wydobywania dźwięku, które drzemią w naszym ciele. Uczestnicy dyktują tempo stopami, później są zachęcani do użycia rąk i wreszcie głosów. Naná dzieli wtedy swoich słuchaczy na grupy według rozmaitych wzorców rytmicznych. Po przerwie, w trakcie której Vasconcelos wymienia uwagi z poszczególnymi grupami, uczestnicy przechodzą do kolejnych, już wspólnych i bardziej relaksujących zadań i wreszcie do zamykających warsztaty ćwiczeń. Ze wszystkich dziedzin sztuki muzyka jest najbardziej bezpośrednia, ponieważ porusza i miesza uczucia. Przechodzi z ciszy w krzyk. To właśnie w takich ćwiczeniach często odnajdujemy ciągle żyjące w nas dziecko, mówi Naná.

Warsztaty są skierowane do rozmaitych grup społecznych. Od zwykłych ludzi – bez względu na wiek – do artystów (również muzyków, ale niekoniecznie grających na instrumentach perkusyjnych), piosenkarzy, aktorów, tancerzy. Oprócz tego mogą być one oferowane firmom chcącym poprawić świadomość pewnych spraw wśród swoich pracowników. Zajęcia mogą też stanowić inspirację do ćwiczeń z własnym ciałem i rytmiki, jak również do codziennego budowania ducha zespołu.
Naná wielokrotnie z powodzeniem prowadził zajęcia dla bardzo zróżnicowanych ilościowo i tematycznie grup osób, zarówno w firmach jak i w trakcie zjazdów liczących nawet 500 uczestników. Prowadził też jednocześnie kilka grup maracatu w czasie tradycyjnego otwarcia karnawału w Pernambuco. W każdej z tych sytuacji prowadzone przez niego show okazywało się sukcesem.
W trakcie warsztatów Naná dzieli się z uczestnikami częścią swojej własnej historii i odkrywa elementy kultury afrykańskiej, które przeniesione do Brazylii zaowocowały rytmami samby i maracatu. Zawsze pamięta i wspomina fakt, że inspiracją dla jego warsztatów były badania przeprowadzone we Francji wśród dzieci z problemami koordynacji ruchowej. Misją warsztatów jest wyzwolenie w danej osobie uczuć, ekspresji, ruchów i dźwięków, których ta osoba wcześniej nie znała. Często widzę, że uczestnicy wychodzą po tym organicznym doświadczeniu lżejsze i szczęśliwsze, podsumowuje Naná.

***

Krótkie bio artysty:

Nikt nie podejrzewał perkusji o przesadną melodyjność. Aż pojawił się

Naná Vasconcelos (a właściwie Juvenal de Holanda Vasconcelos) urodził się w Recife w 1944 roku. Jest Garrinchą perkusji brazylijskiego Latin Jazzu. Gra na rozmaitych instrumentach perkusyjnych (początkowo szczególnie silnie związany był z jednostrunowym berimbau), ma niezwykły, pełen siły wyrazu głos. Wśród muzyków, którzy mieli przyjemność grywać z nim regularnie są Pat Metheny (to Vasconcelos jest odpowiedzialny za jego brazylijskie brzmienie między 1980 a 1983 rokiem), Don Cherry (z Collinem Walcottem tworzyli trio Codona grające fuzję muzyki czterech kontynentów), Egberto Gismonti (nagrali wspólny, genialny album Dança Das Cabeças w 1976 roku) i Gato Barbieri. Jego koncert z tym ostatnim na Montreux Jazz Festival w 1971 roku zapewnił mu nieprzerwane do dzisiaj uwielbienie jazzowej widowni w Europie. W tym samym roku w Paryżu nagrał swój pierwszy album Africadeus, a rok później już w Brazylii drugą płytę, Amazon. Od 1975 roku nagrywał ze wszystkimi: od B.B. Kinga, przez Jean-Luca Ponty i Jana Garbarka po Talking Heads. Pojawia się na ścieżkach dźwiękowych filmów Susan Seidelman i Jima Jarmuscha, a także na płycie Paula Simona Rhythm of the Saints. Co ważne, Vasconcelos nigdy nie stał się muzykiem studyjnym. Z Leszkiem Możdżerem po pierwszy raz zagrał w 2005 roku na słynnym dworcu autobusowym Central do Brasil w Rio de Janeiro w ramach festiwalu Polônia Carioca. Rok później obaj powtórzyli ten niezwykły koncert w Warszawie, na polskiej edycji imprezy. W marcu 2010 ponownie wystąpili wspólnie, tym razem przy okazji 46. edycji Jazzu nad Odrą. Naná Vasconcelos gra intuicyjnie, jego perkusja jest melodyjna jak rzadko która, jego wokalizy są przejmujące, a jego muzyka jako całość to wciąż – mimo całych dekad obieżyświatowania – fotografia duszy południowoamerykańskiej ulicy.

nanavasconcelos.com.br

Warsztaty Organiczne Nany Vasconcelosa
Czas: 2 godziny (z przerwą 15 min.)

zgłoszenia przyjmuje:
Bartłomiej Łuniewicz, tel. 519-554-364, mail: bartlomiej.luniewicz@nck.org.pl

Więcej również na:
www.solidarityofarts.pl

Zapraszamy również na warsztaty z Eddiem Danielsem, Mirabai Daniels oraz Charlesem Foxem