01.10.2005 - 01.10.2005

Muzyka łączy narody

Zapraszamy do Centrum Św. Jana w Gdańsku na koncert podczas którego jako gwiazda wystąpi klezmerski zespół o światowej sławie – krakowskie trio Kroke, w składzie: Tomasz Kukurba – altówka, skrzypce, śpiew, Jerzy Bawoł – akordeon, Tomasz Lato – kontrabas, gościnnie: Tomasz Grochot na instrumentach perkusyjnych. Wystąpią także: irański wirtuoz santur i wokalista Jahiar Azim Irani oraz tenor Tomasz Krzysica. Artystom we wszystkich utworach będzie akompaniowała orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica w Słupsku pod dyrekcją Bohdana Jarmołowicza. W kilku utworach solistom towarzyszyć będzie Dziecięco-młodzieżowy Chór Fantazja Sp. nr 5 i ZSO nr 2 w Słupsku przygotowany przez Liliannę Zdolińską.

Po raz pierwszy usłyszymy najpopularniejsze utwory z repertuaru zespołu Kroke w wersji symfonicznej, specjalnie na ten koncert zaaranżowane przez Bohdana Jarmołowicza oraz Marcina i Mateusza Pospieszalskich. Podczas wieczoru usłyszymy także m.in. kompozycje Jahiara, muzyka perskiego od ośmiu lat zamieszkałego w Polsce, algierskiego pieśniarza Khaleda i słynną, spopularyzowaną przez Kroke i Nigela Kennedy’ego, serbską melodię ludową Ajde Jano. Popisem samej orkiestry będzie wykonanie suity symfonicznej Szeherezada Mikołaja Rimskiego-Korsakowa, opartego na opowieściach z Baśni tysiąca i jednej nocy.

Koncert odbywa się w ramach projektu MUZYKA łˇCZY NARODY. Celem projektu jest łączenie różnych światów i stylów muzycznych, wśród nich muzykę klasyczną, arabską, perską, bałkańską oraz klezmerską. Pomysłodawcą oraz szefem artystycznym tego przedsięwzięcia jest Bohdan Jarmołowicz, dyrygent, aranżer i dyrektor Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” w Słupsku. Rezultatem jego poszukiwań jest program, który po raz pierwszy w historii ukazuje jak wiele wspólnego mają wymienione rodzaje muzyczne z muzyką klasyczną.

Bilety w cenie: normalny 30 zł, ulgowy 25 zł
Do nabycia
- Nadbałtycke Centrum Kultury ul. Korzenna 33/35 tel. 301 10 51
- Państwowej Operze Bałtyckiej, Al. Zwycięstwa 15, tel. 763 49 06

KROKE - Jeden z najlepszych zespołów muzyki żydowskiej w Europie, utworzony przez absolwentów Akademii Muzycznej w Krakowie. W języku jidysz „kroke” oznacza Kraków. W twórczości i życiu muzyków określa zarazem fundamentalne odniesienia dla ich tożsamości kulturowej i artystycznej. Grając własne kompozycje muzycy nie zrywają kontaktu z klasycznym klezmerskim muzykowaniem. Na bazie tradycyjnych motywów żydowskich improwizują i budują oryginalne aranżacje, tworząc pasjonujący spektakl wciągający każdego wrażliwego na muzykę słuchacza. Są to utwory bardzo plastyczne, melodyjne, dynamiczne, lecz (i to jest ich atut) trudne do sklasyfikowania w obrębie jakiegokolwiek gatunku. Bazują na elementach ludowej tradycji muzycznej wielu narodów, wśród nich na muzyce bałkańskich Cyganów, korzystają z doświadczeń muzyki klasycznej i jazzu. Swój pierwszy zagraniczny występ muzycy zagrali w 1993 roku w Jerozolimie na zaproszenie Stevena Spielberga. Obecnie Kroke ma w dorobku występy na liczących się muzycznych scenach Europy i udział w wielu prestiżowych festiwalach, między innymi „Womad” czy „North Sea Jazz Festival”, gdzie występował obok takich artystów jak Pat Metheny, Al. Jarreau, Chick Corea czy Adam Mankowicz. Od 2003 roku grupa współpracuje z wybitnym angielskim skrzypkiem i najpopularniejszym wykonawcą muzyki klasycznej – Nigelem Kennedym. Zespół wydał osiem płyt, z których dwie – „Live At The Pit” została nominowana, a „The Sound Of The Vanishing World” otrzymała Nagrodę Niemieckiej Krytyki Płytowej w roku 2000, jedną z najważniejszych nagród fonograficznych świata. Kroke znalazł się także wśród nominowanych do ubiegłorocznej nagrody brytyjskiego radia BBC 3 w dziedzinie „World Music”, w kategorii –„Europa” w roku 2004. Program zaprezentowany podczas koncertu jest zapowiedzią nowej płyty zespołu z orkiestrą symfoniczną.

JAHIAR AZIM IRANI urodził się w 1969r. w Teheranie. Wyrósł w rodzinie, w której muzyka zajmowała bardzo ważne miejsce - ojciec śpiewał tradycyjne pieśni ludowe, a także zajmował się klasyczną muzyką perską, matka natomiast grała na gavalu - tradycyjnym bębnie obręczowym. Swoje umiejętności wokalne szlifował od najmłodszych lat, a jego pierwszym i przez lata najważniejszym nauczycielem był ojciec. Kiedy ukończył 9 lat rozpoczął pod kierunkiem mistrza: Ali Asgar Zajadzand’a naukę gry na santur – jednym z klasycznych instrumentów. Jego oryginalny, silny, pełen przestrzeni głos spotkał się z uznaniem nie tylko w rodzinnym Iranie, ale także w Turcji, Afganistanie, Indiach jak również w Syrii, w której Jahiar mieszkał przez dłuższy czas. Podczas jednego z koncertów, zupełnie przypadkowo poznał polskich dyplomatów, których oczarował jego śpiew i niezwykła gra na santur. Ciekawy świata przyjechał do Polski w 1997 roku. Tutaj także zaczął ukazywać piękno muzyki Orientu i założył zespół o nazwie Jahiar Group, który natychmiast zyskał grono stałych sympatyków.
Santur to rodzaj strunowych cymbałów w kształcie trapezu. Gra się na nich przy pomocy specjalnie wyprofilowanych drewnianych pałeczek. Instrument ma siedemdziesiąt dwie struny rozciągnięte pomiędzy specjalnymi ruchomymi podstawkami.

POLSKA FILHARMONIA SINFONIA BALTICA W SłUPSKU została utworzona w ramach Państwowego Teatru Muzycznego, który 1 września 1980 roku przekształcono w Teatr Dramatyczny i Orkiestrę Kameralną. Oprócz udziału w przedstawieniach operowych orkiestra od początku swego istnienia prowadziła samodzielną działalność koncertową. Od roku 1992 działała w ramach instytucji pn. Państwowa Orkiestra Kameralna i Teatr Impresaryjny w Słupsku. 28 czerwca 2005 roku instytucję tę przekształcono w Polską Filharmonię Sinfonia Baltica w Słupsku. Z orkiestrą występowali najwięksi soliści i dyrygenci. Od początku swego istnienia związana jest z odbywającym się co roku w Słupsku Festiwalem Pianistyki Polskiej, często biorąc udział w prawykonaniach utworów kompozytorów polskich (Dębski, Kuźniak, Moss). Muzycy występowali w wielu krajach Europy (Niemcy, Szwajcaria, Włochy, Francja, kraje Beneluxu). Poza typowymi programami symfonicznymi orkiestra wykonuje bardzo różnorodny repertuar, często będący na pograniczu różnych stylistyk i gatunków. W roku 1999 i 2000 słupska orkiestra wykonała w Słupsku i Gdańsku Requiem dla mojego przyjaciela Zbigniewa Preisnera. Było to drugie po koncercie w Warszawie wykonanie tego dzieła w Polsce. Polska Filharmonia „Sinfonia Baltica” w Słupsku nagrała do tej pory dwadzieścia dwie płyty. Od kilku lat orkiestra współpracuje z kompozytorem, Krzesimirem Dębskim. W roku 2003 Sinfonia Baltica wystąpiła w Gdańsku, wykonując Missa pro pace Wojciecha Kilara ( w obecności kompozytora) oraz w wydarzeniu artystycznym pn. Violin Summit - koncercie gwiazd polskiej wiolinistyki, w którym uczestniczyli: Katarzyna Duda, Krzesimir Dębski, Konstanty Andrzej Kulka i Michał Urbaniak. Koncert ten otrzymał najwyższe wyróżnienie w województwie pomorskim – Pomorską Nagrodę Artystyczną „Gryf” 2003 w kategorii: wydarzenie artystyczne. W tym samym sezonie słupska Orkiestra spotkała się z wybitnym akordeonistą francuskim Richardem Galliano i odbyła z nim trasę koncertową w trzech dużych ośrodkach: Gdańsku (9 X), Poznaniu i Krakowie (14, 15 XI). Od 1992 roku dyrektorem instytucji jest utalentowany dyrygent, aranżer i kompozytor Bohdan Jarmołowicz.