21.04.2007 - 20.05.2007

Wystawa Anny Baumgart

Wystawa Anny Baumgart odnosi się do cyklu prac dedykowanych kobietom współczesności. Kultura masowa mami nas wyobrażeniami pięknych, doskonałych kobiet. Zawsze uśmiechniętych, gotowych służyć radą, pomocą, oparciem. Ciepłe, pełne miłości - strażniczki domowego ogniska. Ale media donoszą również, jakby ukradkiem, o innych kobietach. Kobiety i dzieci są używane przez palestyńskie grupy do zamachów samobójczych i transportu materiałów wybuchowych. Czeczenki w Biesłanie, Szahidki, „Czarne Wdowy”, polskie i rosyjskie terrorystki. Kiedy ofiara staje się opresorem ? A bogobojna czeczeńska kobieta żywą bombą?
ANNA BAUMGART

Urodzona w 1966 roku we Wrocławiu. Artystka intermedialna, reprezentująca feminizm skoncentrowany na własnych, czasem skrytych problemach i obsesjach oraz relacjach matki z córką. Zajmuje się rzeźbą, instalacją, performance, wideo, tatuażem artystycznym.

Studiowała w gdańskiej PWSSP, w 1994 uzyskała dyplom w pracowni rzeźby prof. Franciszka Duszenki. W latach 1994-1995 współtworzyła działalność gdańskiej "Galerii Delikatesy Avantgarde" oraz Forum Sztuki Współczesnej w "Galerii Gazownia", organizując projekt Salon Sztuki Wideo. W 1994 wraz z Norbertem Walczakiem założyła grupę OGON żÓłWIA. W 1994 miały miejsce jej pierwsze wystawy indywidualne POST SCRIPTUM ("Delikatesy Avantgarde", Gdańsk) i W MAJI ("Galeria Foyer", Teatr Wybrzeże, Gdańsk). W 1995 otrzymała nagrodę Wojewody Miasta Gdańska za Najbardziej Interesujący Debiut. W latach 90. współpracowała z najważniejszymi ośrodkami gdańskiej sceny artystycznej: z Galerią Wyspa (indywidualna wystawa TIMSZEL, 1995; wystawa zbiorowa ENDLOS/ENDLESS, Dawna łaźnia Miejska, 1995), z Galerią Spiż 7 (indywidualna wystawa BEZPIECZNY AZYL WłASNEJ NIEMOCY, 1997, udział w zbiorowej wystawie WOBEC APOKALIPSY, 1997), z Nadbałtyckim Centrum Kultury i Centrum Sztuki Współczesnej "łaźnia" (PUBLIC RELATIONES, 1999).

Na jednej z ważniejszych w jej początkowej karierze wystaw STATUS QUO. PRZESTRZENIE SZTUKI MłODYCH (Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko 1996) pokazała obiekty rzeźbiarskie o charakterze minimal-artowskim (obiekt pt. ABY NIEPOHAMOWANA FURIA ZOSTAłA ZNISZCZONA) z wykorzystaniem urządzeń elektrycznych, optycznych oraz płynnych substancji, jak miód (co można wiązać z oddziaływaniem twórczości Josepha Beuysa). Przeciwstawiały to co biologiczne temu co technologiczne jednocześnie diagnozując stan emocjonalny artystki. Można było wysnuć refleksję, że "zwyciężyła" w tych pracach biologiczność ("skryta kobiecość").

Artystka chętnie posługiwała się w swych realizacjach aparaturą techniczną, wykorzystując jej możliwości w celu zmuszania widzów do bliskiego kontaktu z jej pracami (szkła powiększające zmuszały do pochylania się nad jej obiektami). W pierwszym etapie twórczości widoczne były wpływy sztuki ekologicznej, ale traktowane w sposób feministyczny, gdyż poszukiwała archetypów kobiecości. W roku 1998 Baumgart powołała Biuro Inicjatyw Twórczych. Organizowała także projekty o charakterze artystyczno-dydaktycznym, w tym: Warsztaty Multimedialne i Muzyki Improwizacyjnej. W końcu lat 90. pojawiła się na kilku ważnych wystawach sztuki wideo i performance (WRO - BIENNALE SZTUKI MEDIALNEJ, 1997) z pracami wideo (np. ZIMA 1997 - wykorzystała tu metodę określaną jako "found footage film", czyli cudzy materiał filmowy, dodatkowo w jej kreacji pastiszowany w kolażowy sposób, oraz KTO MÓWI?, 1998), w których retoryka feministyczna używana była do socjologicznej diagnozy stanu społeczeństwa polskiego, lub jak w filmie I KIEDY POCAłOWAłA żABĘ - do onirycznego ukazywania własnej egzystencji zmagającej się ze swymi niepokojami (demonami). Rezygnacja z obiektów rzeźbiarskich i koncentracja na wideo określa drugi etap jej twórczości.

Na temat swych realizacji wideo w wywiadzie z Izabelą Kowalczyk stwierdziła: ("Anna Baumgart: Niebezpieczna związki kobiety z kobietą", w: I. Kowalczyk, "Niebezpieczne związki sztuki z ciałem", Poznań 2002):

"Cała moja sztuka lat 90., moje filmy wideo: 'Kto mówi?', 'Matka' powstały z mojej codzienności. Ta sztuka jest zapisem życia, które prowadziłam i które mogłam obserwować. Mieszkałam w Gdańsku - z córką, z psem, facetem. Dziecko codziennie wymagało wykonywania tysiąca czynności: prania, sprzątania, gotowania, które były jak mantra wykonywane z regularną częstotliwością. To mi ciążyło, było dla mnie tak trudne, że musiałam o tym robić filmy."

W tym okresie znaczenie jej twórczości wzrastało, ale nie była uczestnikiem najważniejszych wystaw, choć z pewnością należą do najistotniejszych w nurcie feminizmu lat 90.

Trzeci okres twórczości Baumgart trwa od 2000 roku i łączy się ze zmianą miejsca zamieszkania i pracą w Warszawie. W Centrum Sztuki Współczesnej prowadzi Kawiarnię Baumgart (początkowo wraz ze Zbigniewem Liberą) o charakterze anarchistyczno-feministycznym, organizując spotkania, wystąpienia, promocje etc. W tym okresie artysta brała udział w wielu najważniejszych pokazach sztuki polskiej i jej znaczenie zdecydowanie wzrosło. Szczególnie istotny wydaje się z dzisiejszej perspektywy udział w 2002 roku w II edycji wystawy KOBIETA O KOBIECIE (Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała). Uczestniczyła także w głośnych ekspozycjach: SCENA 2000 (Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa, 2001), NIEBEZPIECZNE ZWIˇZKI (Galeria Miejska "Arsenał", Poznań 2002), SEMIOTIC LANDSCAPE (CHARIM GALERIE, Wiedeń 2002), INTEGRACJA. SZTUKA WOBEC ACEDII PO 7-8 CZERWCA 2003 (Galeria Program, Warszawa 2003).

Zajmuje się wideo, fotografią, rzeźbą a nawet malarstwem (znany z kilku wystaw obraz MONIDłO). W 2001 stworzyła cykl filmów wideo PRAWDZIWE? Za pomocą montażu cyfrowego wmontowała swą postać we fragmenty ważnych dla niej filmów LECˇ żURAWIE Michaiła Kałatozowa i MISIA Stanisława Bareji. Stworzyła opartą na metodzie pastiszu grę między realnością a fikcją kontynuującą przede wszystkim zainteresowania z pozycji feminizmu. W 2002 roku na wystawie WIANEK CIERNIOWY I RÓżA (Galeria XXI, Warszawa) wraz z młodą artystką Aleksandrą Polisiewicz pokazała nawiązującą do stylistyki baroku(!) stiukową rzeźbę PANNY MłODE, poświęconą skomplikowanym relacjom z córką, oraz cykl barwnych fotografii DOSTAłAM TO OD MAMY oparty na gazetowej ikonografii. Z niej artystka zaczerpnęła wizerunki znanych kobiet i ich córek łącząc je z akcesoriami z symboliki chrześcijańskiej w rezultacie zderzając ze sobą dwa sztuczne dyskursy i stylistyki. Nawiązując do własnej sytuacji Baumart pokazała opozycyjność i utajone konflikty matek i córek. W lutym 2003 w Warszawie na ul. Maszałkowskiej 45/49 w pustym pomieszczeniu sklepowym wraz z malarską Agatą Bogacką pokazała zdjęcia o przewrotnym dokumentalno-inscenizacyjnym charakterze poświęcone pustej, konsumpcyjnej modzie na clubbing.

Na początku XXI wieku stała się jedną z najbardziej aktywnych i najciekawszych artystek sprawnie posługującą się różnymi mediami i konsekwentną w drążeniu nurtujących ją coraz bardziej wysublimowanych problemów. Ostatni jej projekt wideo EKSTATYCZKI, HISTERYCZKI I INNE ?WIĘTE (wraz z Brigit Brenner, "Zachęta", Warszawa 2004) poruszający problem psychicznej destrukcji kobiet posługuje się stylizacją filmu dokumentalnego.

Baumgart próbuje też analizować w sztuce trudne zjawiska psychiczne ( autoagresja, cierpienie) będące kluczowym aspektem jej twórczości. Na temat swych artystycznych zainteresowań mówiła w wywiadzie "Kolekcja wstydliwych gestów. Z Anną Baumgart i Joanną Turowicz rozmawia Agata Jakubowska", ("Czas Kultury", 2004 nr 1):

"Kusi mnie możliwość przedefiniowania pojęcia 'histeria', transformacja ze słowa-obelgi w słowo-komplement. Dla mnie histeryczka brzmi interesująco, jest synonimem twórczego podejścia kobiet do świata, buntowniczej czy nawet rewolucyjnej postawy. To, co feminizm już odkrył i prześledził na podstawie XIX-wiecznej histerii, że jest to rodzaj autosztuki - nigdy nie zostało przyjęte do społecznej świadomości".

 

 

autor tekstu: Krzysztof Jurecki

"Zrealizowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego"