🎬 Przegląd Bałtyk Movie: Czas to pieniądz | 50 na 50
Termin: 05.09 - 07.09.2025, godz. 19.00
Miejsce wydarzenia: NCK — Centrum św. Jana, Gdańsk, ul. Świętojańska 50
Wstęp bilety: do nabycia online lub w Centrum ś. Jana. Sprzedaż na miejscu zamykana jest 15 minut po rozpoczęciu seansu lub po wyczerpaniu puli biletów.
Cena biletów: jeden seans: 10,00 zł; karnet na 3 seanse: 20,00 zł
Udogodnienia: parter
Rozgośćcie się w najbardziej spektakularnej sali kinowej w północnej Polsce, skąd wyruszymy w rejs przez nadbałtycką kinematografię! W cyklu Bałtyk Movie przybliżamy oryginalne, mniej znane zjawiska i produkcje, przygotowując pokazy w gotyckim Centrum św. Jana w Gdańsku, powstałym w połowie XIV wieku.
Jedne filmy starzeją się lepiej, drugie gorzej, lepszy pieniądz wypiera ten gorszy. Patrząc wstecz, chcemy zaprezentować trzy filmy gatunkowe
z najlepszego kruszcu. Jak mówi przysłowie – kiedy nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o…
PIENIĄDZE – to właśnie ten fenomen będzie tematem przewodnim mini przeglądu „Czas to pieniądz”, organizowanego w ramach projektu „50 na 50”, upamiętniającego historię pięćdziesięciu edycji Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (wcześniej w Gdańsku).
W skład programu przeglądu wejdą trzy filmy z lat 70-tych, 80-tych i 90-tych, będące mistrzowskimi rodzimymi adaptacjami formatów filmu sensacyjnego, filmu noir i thrillera. Pokażemy produkcje ze ścisłego kanonu polskiego kina, jednocześnie reprezentujące nurt, przez długie okresy niedoceniany w głównym obiegu festiwalowym, w pejzażu zdominowanym przez kino artystyczne. Przegląd ukazuje ewolucję myślenia o formach gatunkowych, ale także uniwersalną, zarówno wznoszącą jak i poniżającą, siłę pieniądza.
Program przeglądu:
5 września, godz. 19:00
„Przepraszam, czy tu biją?”, reż. Marek Piwowski, 1976, 82 min.
Prelegent: Paweł Biliński
6 września, godz. 19:00
„Wielki Szu”, reż. Sylwester Chęciński, 1982, 96 min.
Prelegentka: Patrycja Blindow
7 września, godz. 19:00
„Dług”, reż. Krzysztof Krauze, 1999, 97 min.
Prelegentka: Marta Maciejewska
O filmach:
„Przepraszam, czy tu biją?”
Belus, bystry gangster, zawodowiec w swoim fachu, gromadzi do kolejnego skoku niezawodną ekipę. Ich celem jest gotówka z kasy warszawskiego domu towarowego „Sezam”. Na trop szajki wpadają inspektorzy MO Milde i Górny, przygotowujący misterną zasadzkę…
Sprawna realizacja, logiczna fabuła i wartka akcja, zarządzane przez legendarnego reżysera „Rejsu” – Marka Piwowskiego – przyniosły filmowi nagrodę Srebrnych Lwów Gdańskich na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w 1976 roku.
„Wielki Szu”
Starzejący się karciany szuler – Wielki Szu – po pięciu latach pobytu
w więzieniu wychodzi na wolność. W poszukiwaniu spokojnej przystani trafia do małego miasteczka, jednak i tam dopadną go demony przeszłości. Gra o coraz większe pieniądze zaprowadzi go, wraz z młodym uczniem szulerskiego fachu, do ostatecznej rozgrywki, w której zwycięzca może być tylko jeden…
Znakomita rola Jana Nowickiego, błyskotliwy scenariusz nawiązujący dialog z tradycją kina noir, precyzyjna reżyseria mistrza kina gatunkowego Sylwestra Chęcińskiego – to walory tej perły w kanonie polskiego kina rozrywkowego.
„Dług”
Z Wisły wyłowione zostają zwłoki dwóch mężczyzn pozbawione głów. Policja podejrzewa porachunki wewnątrz rosyjskiej mafii...
Adam i Stefan planują wielki interes, nie potrafią jednak zdobyć kredytu.
Z pomocą spieszy biznesmen Gerard, koleżeńska przysługa okazuje się być jednak pułapką gwałtownie rosnącego długu.
Wnikliwe spojrzenie na czasy transformacji lat 90-tych, zamknięte po mistrzowsku w konwencji thrillera, przyniosło Krzysztofowi Krauzemu Złote Lwy na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 1999 roku.
Prelekcje przed pokazami:
Paweł Biliński – doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce, pracownik Zakładu Filmu i Mediów na Uniwersytecie Gdańskim. Publikował m.in. na łamach „Kwartalnika Filmowego”, „Pleografu”
i „Studiów Filmoznawczych”. Stały współpracownik czasopisma „Ekrany”. Współredagował tom „Orson Welles: twórczość – recepcja – dziedzictwo” (2016), jest autorem książki „Kinematograf o sobie. Autotematyzm
w polskim filmie fabularnym” (2021).
Patrycja Blindow – animatorka kultury, prowadząca z mamą i babcią smagane bałtycką bryzą kino Żeglarz w Jastarni. Od lutego 2024 prowadzi też Kino Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku. Kiniarka Roku 2021 według Stowarzyszenia Kin Studyjnych, laureatka Honorowego Złotego Biletu przyznawanego przez Stowarzyszenie Kina Polskie za wybitne zasługi dla rozwoju kinematografii w Polsce. Absolwentka prawa, medioznawstwa
i podyplomowego Filmoznawstwa na Polskiej Akademii Nauk.
Marta Maciejewska – filmoznawczyni, doktora nauk humanistycznych, Kierowniczka Zakładu Filmu i Mediów w Instytucie Badań nad Kulturą Uniwersytetu Gdańskiego. Wykładowczyni Akademii Polskiego Filmu, animatorka kultury, przez wiele lat związana z programem Edukacja Młode Horyzonty i gdańskim Klubem Żak. Współredaktorka książki
„Orson Welles: twórczość–recepcja–dziedzictwo” (2016), autorka książki „Dialektyka formy. Pełnometrażowe filmy fabularne Jana Švankmajera” (2023).
Koordynacja cyklu „Bałtyk Movie”: Bartosz Filip, Anna Walter
Identyfikacja wizualna: Dominika Padoł
Organizatorem „50 na 50” jest Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni – producent Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych.
Projekt został objęty patronatem honorowym Prezydent Miasta Gdyni.
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Partnerem głównym „50 na 50” jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.
Partnerami projektu są Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz Telewizja Polska.
Patronami medialnymi projektu są Telewizja Polska, Polska Press Grupa, naszemiasto.pl, Program 1 Polskiego Radia, Program 3 Polskiego Radia, Magazyn Filmowy SFP, Interia, Filmweb, Miesięcznik KINO, Telewizja Kino Polska.
Kolejny pokaz:
31 października, godz. 19:00 – „Bałtyk Movie: shorty grozy” (przegląd krótkometrażowych horrorów znad Bałtyku)