05.12.2007 - 05.12.2007

XI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej "Musica nos unit" - koncert 5 grudnia

WYKONAWCY:
Anna Wandtke – skrzypce
Błażej Goliński – wiolonczela
Piotr Stefaniak – kontrabas
Sebastian Wypych – kontrabas
Tomasz Jocz – fortepian

PROGRAM:

Gioacchino Rossini – Duetto na wiolonczelę i kontrabas
Allegro
Andante molto
Allegro
Zoltán Kodály – Duo na skrzypce i wiolonczelę op. 7
Giovanni Bottesini – Grand duo Concertante na skrzypce i kontrabas

przerwa

Sergiej Kusewicki – Chanson triste na kontrabas i fortepian
Giovanni Bottesini – Introduction e gavotte na wiolonczelę, kontrabas i fortepian
Niespodzianka na skrzypce, wiolonczelę i kontrabas
Giovanni Bottesini – Passione amorosa na dwa kontrabasy i fortepian
Allegro deciso
Andante
Allegretto
Edward Elgar – Salut d'amour op. 12 na skrzypce, wiolonczelę, dwa kontrabasy i fortepian

 

Bilety w cenie:
25 zł normalny, 15 zł ulgowy do nabycia w miejscu koncertu na godzinę przed jego rozpoczęciem

Anna Wandtke, urodzona w 1980 roku w Gdańsku, ukończyła z wyróżnieniem Szkołę Muzyczną Stopnia Podstawowego i Licealnego im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku. W 2003 roku uzyskała dyplom z wyróżnieniem w Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku, gdzie swe umiejętności gry na skrzypcach doskonaliła w klasie prof. Krystyny Jureckiej. W roku 2005 ukończyła również z wyróżnieniem Hochschule fĂĽr Musik, w klasie prof. Waleriego Gradowa w Mannheim (Niemcy).
Jest laureatką licznych konkursów skrzypcowych oraz kameralnych w kraju i za granicą: czwarte miejsce na Okręgowych Przesłuchaniach Klas Skrzypiec Szkół Muzycznych Pierwszego Stopnia w Malborku, druga nagroda oraz nagroda specjalna dla najmłodszego laureata Nadbałtyckiego Konkursu Młodych Skrzypków w Gdańsku, drugie miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Smyczkowych Zespołów Kameralnych im. G. Bacewicz w łodzi, druga nagroda na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych w Klingenthal (Niemcy), finał Ogólnopolskiego Konkursu Duetów (skrzypce-fortepian) w Zakopanem, wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym im. Z. Jahnkego w Poznaniu, trzecie miejsce na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. J. Rogistera w Vervier w Belgii, pierwsza nagroda na uczelnianym konkursie Bachowskim odbywającym się w Akademii Muzycznej w Gdańsku, jedyna reprezentantka Polski Północnej na XII Międzynarodowym Konkursie im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.
Była stypendystką Ministra Kultury oraz Prezydenta Miasta Gdańska. Lata 2000 i 2001 przyniosły nominacje do Nagród „Czerwonej Róży”, a w roku 2002 gdańska skrzypaczka zdobyła Nagrodę dla Młodych Twórców w Gdańsku. W roku 2003 otrzymała Stypendium Artystyczne „DAAD” w Niemczech, wygrywając akademicki konkurs w Hochschule fuer Musik w Mannheim. Występowała z wieloma orkiestrami (Filharmonia Bałtycka, Kameralna Orkiestra Wojciecha Rajskiego, Niekonwencjonalna Orkiestra Kameralna, Akademicka Orkiestra Symfoniczna). Grała recitale w wielu miastach Polski (Poznań, Katowice, łódź, Słupsk, Koszalin, Wrocław, Elbląg, Gdańsk) oraz za granicą (Szwajcaria, Niemcy, Francja, Belgia).
Od 2004 roku, jako muzyk – kameralista, współpracuje z SWR Rundfunkorchester Kaiserslautern, gdzie nagrywa dla niemieckiej rozgłośni radiowej SWR 2.
Od roku 2002 jest członkiem Międzynarodowej UBS Verbier Festival Orchestra, pod dyrekcją James’a Levine’a, gdzie współpracuje z takimi artystami jak: James Levine, Kurt Masur, Paavo Jarvi, Chick Corea, Gidon Kremer, Vadim Repin, Mścisław Rostropowicz, Evgeny Kissin, Maxim Vengerov, Nigel Kennedy oraz innymi, którzy związani są z wytwórnią płytową „Deutsche Gramophon”, a której szef – Martin Engstroem jest naczelnym dyrektorem Verbier Festival. Od roku 2005 jest członkiem międzynarodowej orkiestry kameralnej Maxima Vengerova. Zespół ten współpracuje z wytwórnią EMI. Jest również członkiem Ensemble de Narol Tytusa Wojnowicza, czy zespołu Xerxes Strings. Do współpracy zapraszana jest również przez Orkiestry: Sinfonia Varsovia oraz Sinfonietta Cracovia.
Jako muzyk, prowadzi bardzo aktywną działalność kulturalną, biorąc udział w licznych przedsięwzięciach artystycznych w kraju i za granicą. Współzałożycielka i solistka The New Art Ensamble.

 

Błażej Goliński – w roku 2002 ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie wiolonczeli prof. Romana Sucheckiego. Uczestnik Mistrzowskich Kursów Interpretacji oraz Lekcji Mistrzowskich u takich pedagogów jak Roman Suchecki, Misha Maisky, Ivan Monighetti, Victoria Yagling, Angelika May, Roman Jabłoński.
Prowadzi ożywioną działalność koncertową jako solista i kameralista. Występował m. in. podczas trzech kolejnych edycji Forum Witolda Lutosławskiego w Warszawie, na festiwalach muzycznych w Polsce i poza jej granicami. Wykonywał muzykę kameralną z tak znakomitymi muzykami jak Robert Kabara, Jan Stanienda, Mirel Jancovici, Marek Toporowski oraz jako członek Kwartetu Smyczkowego Dafo.
Laureat nagród na konkursach muzycznych w Gdańsku (2000r.) i Poznaniu (2002r.)
W latach 2001–2005 współpracował z Orkiestrą Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa – Sinfonietta Cracovia, gdzie zajmował stanowisko koncertmistrza grupy wiolonczel. Z zespołem tym występował m. in. Na Festiwalu Pablo Casalsa (Puerto Rico), Schleswig Holstein Musik Festival (Niemcy), Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena (Kraków).
Na stałe związany z Akademią Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (asystent w klasie wiolonczeli prof. Krzysztofa Sperskiego, oraz klasie kameralistyki prof. Anny Prabuckiej-Firlej), Polską Filharmonią Bałtycką im. Fryderyka Chopina, Orkiestrą Kameralną Hanseatica (koncertmistrz grupy wiolonczel) oraz Kwartetem Fortepianowym Dali.
Członek zarządu Fundacji Hanseatica zajmującej się inicjowaniem i wspieraniem przedsięwzięć artystycznych w kraju i poza jego granicami, oraz wspieraniem muzyków i zespołów muzycznych.

 

Piotr Stefaniak ur. w 1967 r. w Nakle n. Notecią. W latach 1973-79 uczył się gry na skrzypcach, od 1979 do 1985 na kontrabasie u J. Dobrowolskiego w POSM w Gdańsku, w roku 1988 uzyskał dyplom z wyróżnieniem u J. Dobrowolskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Laureat najwyższych nagród w wielu konkursach krajowych i międzynarodowych (np. Konkurs im. Ciechańskiego w Poznaniu, Konkurs Muzyki Kameralnej we Wrocławiu, Międzynarodowy Konkurs Kontrabasowy im. F. Gregory w Kromeriz /Czechy/, Międzynarodowy Konkurs Muzyków Orkiestrowych w Gernsbach /Niemcy/, Prezzo Speziale w Konkursie im. Bottesiniego w Cremonie i in.). W latach 1989-91 był stypendystą Fundacji Karajana w Akademii Orkiestrowej Filharmoników Berlińskich i pobierał lekcje u R. Ranke. W okresie od 1991 do 1996 r. odbył Studia Podyplomowe u K. Stolla w Hochshule der KĂĽnste w Berlinie. Brał także udział w kursach mistrzowskich u L. Streichera (Wiedeń) D. Waltera (Nowy Jork) F. Posty (Praga) i K. Stolla (Berlin i Salzburg). W latach 1991-93 był solistą Orkiestry Symfonicznej w Wuppertalu, od 1993 członkiem Symphonie-Orchester des Bayerischen Rundfunks w Monachium. Prowadzi wieloraką działalność kameralną i solistyczną. Posiada bogate doświadczenie jako wykładowca na kursach mistrzowskich.

 

 

Sebastian Wypych, ur. w 1977 roku w Warszawie. W roku 1996 ukończył z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną imienia Karola Szymanowskiego w Warszawie w klasie kontrabasu. W tym samym roku zdobył I nagrodę na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Klas Wiolonczeli i Kontrabasów w Elblągu, a w listopadzie 1997 roku zajął I miejsce oraz otrzymał wszystkie nagrody pozaregulaminowe na VI Ogólnopolskim Konkursie Kontrabasistów imienia A. B. Ciechańskiego w Poznaniu. Tego samego roku był finalistą 11th Tunbridge Wells International Young Concert Artists Competition. W 2000 roku zdobył III nagrodę w konkursie Yamaha Young Artist w Warszawie. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, klasy kontrabasu prof. Andrzeja Mysińskiego. Pobierał również nauki u Aloisa Posha – solo kontrabasisty Wiener Philharmoniker oraz Lee Mesh’a – solo kontrabasisty Metropolitan Opera New York. Jako muzyk kameralista współpracuje z wieloma zespołami oraz orkiestrami w kraju i za granicą – między innymi z Orkiestrą Kameralną „Wratislavia” Jana Staniendy, „Concerto Avenna” Andrzeja Mysińskiego, „Sinfonia Varsovia”, czy Ensemble de Narol Tytusa Wojownicza. W latach 2000-2006, był członkiem The UBS Verbier Festival Orchestra Jamesa Levine'a, gdzie pełnił funkcję koncertmistrza grupy kontrabasów, współpracując z takimi dyrygentami jak; James Levine, Kurt Masur, Zubin Mehta, Valery Gergiev, czy Yuri Temirkanov. Jest współzałożycielem zespołu „Kameleon”, który współpracuje z wieloma czołowymi, polskimi aktorami i teatrami, oraz zespołu TANGATA QUINTET, specjalizującego się w muzyce tangowej, a szczególnie w twórczości Astora Piazzolli, współpracując ze znakomitym solistą – Krzysztofem Jakowiczem. Na gruncie muzyki, eksperymentuje, łącząc muzykę klasyczną z elektroniczną, jazzową oraz wieloma stylami sztuki muzycznej. Stypendysta IV Edycji Programu „Młoda Polska” 2006/07 Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP za dotychczasowe osiągnięcia artystyczne. Jest solo kontrabasistą The UBS Chamber Orchestra, współpracując ze światowej sławy skrzypkiem Maximem Vengerovem. Prowadzi bardzo żywą działalność artystyczną i organizacyjną.

 

Tomasz Jocz ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku, w klasie fortepianu prof. Zbigniewa ?liwińskiego. Swoje umiejętności rozwijał pod kierunkiem wybitnych pianistów i pedagogów: Bernarda Ringeissena (Francja), Aleksandra Orłowieckiego (Rosja), Bernarda Robertsa (Wielka Brytania). Był stypendystą Ministerstwa Kultury i Sztuki. Nagradzany i wyróżniany na wielu konkursach pianistycznych i kameralnych; do najważniejszych zalicza:
• Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny na Stypendia Towarzystwa im. F. Liszta we Wrocławiu (laureat dwóch edycji konkursu)
• Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (otrzymał również nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu z orkiestrą)
• Grand Prix Festiwalu Kameralistyki Młodych w Kłodzku (trio klarnetowe) oraz nagroda specjalna za wykonanie Partity W. Lutosławskiego (w duecie ze skrzypcami)
• Międzynarodowy Konkurs Współczesnej Muzyki Kameralnej im. K. Pendereckiego w Krakowie (kategoria duety)
Ma w swoim dorobku liczne nagrania radiowe i telewizyjne, spośród których na szczególną uwagę zasługuje jedyne w Polsce zarejestrowane wykonanie Koncertu D-dur op. 21 na skrzypce i fortepian i kwartet smyczkowy E. Chaussona (partia kwartetu została opracowana na orkiestrę kameralną). Nagrania dokonała firma DUX.
Obecnie jest wykładowcą macierzystej uczelni.